Harry Potter Wiki
Advertisement

Fideliusbesværgelsen er en uhyre besværlig og kompleks trylleformular, som resulterer i et magisk skjul, af en given hemmelighed, i personens sjæl. Den udvalgte person - hemmelighedsvogteren - vil herefter være umulig at finde; med mindre, vogteren af hemmeligheden vælger at afsløre den. Dvs. videregives hemmeligheden, vil den nye person have fri adgang til besværgelsen. 

En bolig, hvis placering er blevet beskyttet af denne komplicerede trylleformular, vil altså være usynlig, immateriel, uplottelig og ikke mindst komplet lydløs. Det er en ekstrem gammel trylleformular; en af de ældste af alle.

Fideliusbesværgelsen er bl.a. kendt for at være brugt på familien Potters hus, førend deres nye hemmelighedsvogter, Peter Pettigrew (til trods for Dumbledore tilbød sig som vogter), videregav hemmeligheden til Lord Voldemort. Desuden blev trylleformularen også brugt ved Fønixordenens hovedkvarter (indtil det for alvor blev afsløret grundet den uheldige episode med ministeren), Grumsted Plads 12 og Muslingehytten.

Advertisement