FANDOM

"Alituinen valppaus!"
—Alastor Vauhkomielen lempilainauksia

Alastor "Villisilmä" Vauhkomieli (engl. Alastor "Mad-Eye" Moody) oli yksi taikaministeriön parhaita auroreita, kunnes jäi eläkkeelle Voldemortin tuhoutumisen jälkeen vuonna 1981. Hän oli täyttänyt Azkabanin vankilaa enemmän kuin kukaan muu aurori.

Vauhkomielen nenästä puuttuu pala, hänellä on paljon arpia ja hänellä on muriseva ääni. Hänen toisen silmänsä tilalla on taikasilmä, jolla näkee jopa näkymättömyysviitan läpi. Hänellä on myös käpälän muotoinen rautajalka. Vauhkomieli omistaa useita pimeyden voimien paljastusesineitä.

Albus Dumbledore houkutteli Vauhkomielen opettamaan pimeyden voimilta suojautumista Tylypahkan noitien ja velhojen kouluun lukuvuodeksi 1994-1995. Kuolleeksi luultu kuolonsyöjä Bartemius Kyyry jr. kuitenkin hyökkäsi Peter Piskuilanin kanssa hänen kimppuunsa, tainnutti hänet ja vangitsi Vauhkomielen tämän omaan seitsemänosaiseen matka-arkkuun. Kyyry muuttui monijuomaliemen avulla Vauhkomielen näköiseksi ja alkoi opettaa Tylypahkassa hänen identiteetillään. Lukuvuoden lopulla juoni kuitenkin selvisi ja Vauhkomieli vapautettiin.

Kesällä 1997 Lordi Voldemort tappoi Vauhkomielen tämän viedessä Feeniksin killan kanssa Harry Potteria turvaan. Kuolonsyöjät varastivat ruumiin, ja taikasilmä päätyi Dolores Pimennon työhuoneen oveen vahtimaan muita työntekijöitä. Lopulta Harry Potter sai silmän käsiinsä ja hautasi sen metsään puun juurelle, joka oli "vanhin, kyömyisin sekä elinvoimaisin".

Kulissien takana Muokkaa

Harry Potter -elokuvissa Vauhkomieltä näyttelee Brendan Gleeson, joka on Bill Weasleytä esittävän Domhnall Gleesonin isä. Elokuva-Vauhkomieli myös eroaa kirjoissa kuvaillusta versiosta huomattavasti.

Lähteet Muokkaa

  1. Harry Potter ja kuoleman varjelukset
  2. 2,0 2,1 Harry Potter ja liekehtivä pikari
Edeltäjä:
ei tiedossa
Auroriviraston päällikkö
n. 1970 - n. 1981
Seuraaja:
Rufus Rymistyir
Edeltäjä:
Remus Lupin
Pimeyden voimilta suojautumisen opettaja
Ei koskaan päässyt toteuttamaan virkaansa
Seuraaja:
Dolores Pimento

Muokkaa