BellatrixLestrange.png
Bellatrix Lestrange (os. Musta)
Biografiset tiedot
Silmien väri

Mustat

Hiusten väri

Mustat

Syntynyt

1951

Kuollut

2. toukokuuta 1998 (47-vuotias)

Perhe
Syntyperä

Puhdasverinen

Alias

Bella

Taikasauva

Saksanpähkinää, lohikäärmeen sydänjuurta. 12 ja 3/4 tuumaa, periksiantamaton.

Liittoutumat
Kulissien takana
Ensiesiintyminen

Harry Potter ja Feeniksin kilta

Viimeisin esiintyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Syy

Molly Weasley surmaa taistelussa

Näyttelijä

Helena Bonham Carter

Bellatrix Lestrange (os. Musta, engl. Black) (19511998) oli yksi vaarallisimmista kuolonsyöjistä eli lordi Voldemortin kannattajista. Hänen suhteensa Voldemortiin oli erittäin läheinen ja he saivat jopa tyttären, Delfin. Bellatrixilla oli kaksi siskoa, Draco Malfoyn äiti Narcissa Malfoy sekä Andromeda Tonks. Narcissaan hän piti yhteyttä säännöllisesti, mutta katkaisi välinsä Andromedaan tämän naitua jästisyntyisen miehen. Bellatrix tappoi Andromedan tyttären, aurori Nymfadora Tonksin, Tylypahkan taistelussa.

Ensimmäisen velhosodan päätyttyä Voldemortin tuhoon Bellatrix tuomittiin Azkabanin velhovankilaan, sillä hän oli yhdessä miehensä, lankonsa sekä Barty Kyyry nuoremman kanssa kiduttanut aurorit Frank ja Alice Longbottomin hulluuden partaalle. Bellatrix pakeni Azkabanista Voldemortin palattua vuonna 1995 yhdeksän muun kuolonsyöjän kanssa ja palasi pimeyden lordin luokse. Hän oli mukana taikaministeriön salaperäisyyksien osastolla hakemassa Voldemortia ja Harry Potteria koskevaa ennustusta keväällä 1996. Siellä kuolonsyöjät joutuivat Feeniksin killan piirittämäksi ja syntyi taistelu, jonka aikana Bellatrix tappoi oman serkkunsa Sirius Mustan. Kaikki muut taisteluun osallistuneet kuolonsyöjät jäivät kiinni, mutta Bellatrix onnistui pakenemaan Voldemortin kanssa.

Vuonna 1998 toisen velhosodan raivotessa valtoimenaan Bellatrix tappoi kotitonttu Dobbyn . Hän myös osallistui Tylypahkan taisteluun, jossa kohtasi loppunsa Molly Weasleyn käsissä - Weasley puolusti tytärtään Ginnyä. Bellatrixin kuoltua lordi Voldemortin kuultiin huutavan karmivalla tavalla.

Elämäkerta[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Varhainen elämä (1951—1970)

Bellatrix syntyi vuonna 1951 Cygnys Musta III:lle ja Druella Mustalle (o.s. Rosier), jotka opettivat hänelle rikkaan elämäntavan ja kasvattivat hänet ylpeäksi puhdasverisestä perinnöstään. Hän oli Andromeda Tonksin ja Narcissa Mustan vanhempi sisar. Bellatrix kävi Tylypahkan noitien ja velhojen koulun ja hänet lajiteltiin Luihuisen tupaan, kuten hänen sisarensa.

Muun perheensä jäsenten tavoin, joilla oli puhdasverinen näkemys, Bellatrix katkaisi välit Andromedaan, kun tämä meni naimisiin jästisyntyisen velhon Ted Tonksin kanssa, minkä vuoksi tämä erotettiin Mustan suvusta ja sukupuusta. Kumpikaan sisarista ei ollut "kiinnittänyt katsettaan Andromedaan sen jälkeen, kun tämä meni naimisiin kuraverisen Tonksin kanssa". Bellatrix myös halveksi serkkuaan Sirius Mustaa siitä, että hän oli "verenpetturi", koska hänellä oli erilaisia ​​mielipiteitä jästeistä ja jästisyntyisistä.

Bellatrix meni lopulta naimisiin varakkaan puhdasverisen luihuisen, Rodolfus Lestrangen, kanssa velvollisuudestaan ​​noudattaa perheensä puhdasverimielistä ajattelutapaa ja perinnettä. Toisin kuin sisarensa, hän ei koskaan osoittanut yhtään kiintymystä aviomieheensä, eikä hän edes maininnut tätä keskusteluissa eikä synnyttänyt tälle lapsia.

Kun lordi Voldemort nousi ensimmäisen kerran valtaan, Bellatrix ja Rodolfus liittyivät kuolonsyöjiin. Jossain vaiheessa Bellatrix sai pimeyden voimien koulutuksen Voldemortilta itseltään. Hän puhui Voldemortille romanttisella tavalla. Voldemort ei kuitenkaan koskaan vastannut Bellatrixin tunteisiin, koska hän ei kyennyt ymmärtämään rakkautta ja inhosi ajatusta olla henkisesti sitoutunut keneenkään.

Ensimmäinen velhosota (1970—1981)

Kun ensimmäinen velhosota puhkesi, Bellatrix ja hänen aviomiehensä Rodolfus yhdessä Rodolfuksen veljen Rabastanin kanssa liittyivät kuolonsyöjiin ja taistelivat Voldemortin puolesta. Pari pysyi uskollisena pimeälle lordille koko sodan ajan, silloinkin kun kuuluisa Harry Potter oli "voittanut" hänet.

Pimeän lordin kaatumisen jälkeen 31. lokakuuta 1981 Bellatrix ja ryhmä Voldemortin seuraajia, mukaan lukien Rodolfus, hänen vävynsä Rabastan ja Bartemius Kyyry Jr, onnistui välttämään aurorien vangitsemisen tai teloituksen. Pyrkiessään löytämään ja herättämään herransa ryhmä sieppasi aurorit ja Feeniksin killan jäsenet Alice ja Frank Longbottomin, jotka olivat juuri saaneet lapsensa Neville Longbottomin. Hän ja hänen kumppaninsa käyttivät kidutuskirousta kiduttamaan pariskuntaa saadakseen tietoa Voldemortin olinpaikasta, kunnes kaksi vankia ajautui hulluuteen, sillä he kieltäytyivät paljastamasta mitään. Tämä tapahtui, kun Neville oli vasta vauva. Frank ja Alice sijoitettiin Janus Thickey Wardin osastolle peruuttamattomien loitsuvaurioiden vuoksi Pyhän Mungon maagisten sairauksien ja loukkaantumisten sairaalaan, ja äärimmäisen kidutuksen takia he olivat tietämättömiä siitä, että heillä oli yhteinen poika.

Sotien välissä (1981—1995)

Vangitseminen

Tämä rikos aiheutti raivoaallon velhoyhteisössä, ja he olivat niin raivoissaan, että taikaministeriötä painostettiin kriittisesti syyllisten löytämiseksi. Kun neljä vangittiin, heidät tuomittiin maagisen oikeuden neuvostossa ja tuomittiin elinkautiseen vankilaan Azkabanissa. Toisin kuin monet muut kuolonsyöjät, Bellatrix ei valehtellut uskollisuudestaan ​​- hän väitti ylpeänä olevansa uskollinen Voldemortille ja odottavansa hänen paluutaan.

Merkittynä vangiksi numero 93 Bellatrix tuomittiin elinkautiseen Azkabanissa ilman mahdollisuutta vapautua. Myöhemmin hän kuvaili itseään pimeän lordin uskollisimmaksi seuraajaksi ja jopa lordi Voldemort, jota hän ihaili eniten, osoitti huomattavan paljon kunnioitusta häntä kohtaan. Bellatrixin viisitoista vuottaa eristyssellissä vei veronsa jo hänen valmiiksi epävakaasta mielenterveydestään, sekä huononsi hänen ulkonäköään, kunnes hänen perheensä kauneudesta ​​oli jäljellä vain vähäisimmät jäljet.

Harry Potter näki myöhemmin Bellatrixin oikeudenkäynnin vuonna 1995 professori Dumbledoren muistossa.

Toinen velhosota (1995—1998)

Pako Azbakanista

Kun Voldemort palasi valtaan kesäkuussa 1995, hän sanoi, että Bellatrix, Rodolfus ja Rabastan Lestrange olivat hänen sisäpiirinsä uskollisia jäseniä ja että heidät tulisi palkita, koska he eivät olleet hylänneet häntä heidän vangitsemisensa ja oikeudenkäyntinsä aikana tai sen jälkeen.

Tammikuussa 1996 Azkabanista pako vapautti kymmenen pitkään vangittua kuolonsyöjää. Bellatrix oli yksi niistä kymmenestä, jotka pakenivat joukkomurrossa ja liittyivät uudelleen Voldemortin joukkoihin, samoin kuin ankeuttajat, joiden Albus Dumbledore oli oikein ennustanut menevän Voldemortin puolelle.

Päivän profeetta (luultavasti taikaministeriön kannustuksella) ilmoitti, että pakenevan rikollisen Sirius Mustan on oltava vastuussa tapahtumasta. Näiden kymmenen katsottiin olevan vaarallisimpia ja vartioiduimpia vankeja, koska heidän rikoksensa olivat julmia ja legendaarisia. Tämän seurauksena Bellatrixistä ja hänen liittolaisistaan ​​tuli etsittyjä noitia ja velhoja, jotka asuivat piilossa välttääkseen vangitsemista.

Taistelu salaperäisyyksien osastolla

Myöhemmin samana vuonna Bellatrix, Rodolfus ja Rabastan olivat kaikki Lucius Malfoyn johtaman kuolonsyöjäryhmän jäseniä. He osallistuivat salaperäisyyksien osaston taisteluun, joka oli suunniteltu Harry Potteria ja pimeyden lordia koskevan ennustuksen varastamista varten. Bellatrix oli raivoissaan, kun Harry puhui Voldemortista etunimellä ja mainitsi hänen todellisen asemansa puoliverisenä. Tämä raivostutti häntä niin paljon, että hän todella yritti tainnuttaa hänet ennen kuin Lucius käänsi hänen loitsunsa kilpiloitsulla, koska ei halunnut vahingossa vahingoittaa ennustusta, joka heidät lähetettiin hakemaan. Hän oli hyvin alentava käsitellessään kuutta Albuksen kaartin jäsentä. Bellatrix yritti epäonnistuneesti hakea profetian Harry Potterilta käyttämällä kutsuloitsua, mutta hänen pyrkimyksensä pysäytettiin Harryn nopealla omalla kilpiloitsulla. Hän oli kuitenkin valmis tekemään kaikkensa saadakseen profetian Harryltä, mukaan lukien uhkaamaan iloiten ja sadistisesti 14-vuotiaan Ginny Weasleyn kidutuskirouksella kiduttamisella, mitä Harry pakotettaisiin katsomaan.

Kun Feeniksin killan jäsenet saapuivat, Bellatrix kaksintaisteli ja voitti siskontyttärensä Nymfadora Tonksin. Sitten hän alkoi taistella serkkunsa Sirius Mustan kanssa, joka alkoi pilkata häntä kaksintaistelun aikana, mutta sitten hän iski häntä kirouksella, joka lähetti hänet kuoleman kammion verhon läpi ja tappoi hänet. Siriuksen kuoleman jälkeen Bellatrix voitti Kingsley Kahlesalvan ennen kuin päätti paeta.

Raivon vallassa ainoan elävän läheisen sukulaisensa menetyksen takia Harry ajoi häntä takaa aina atriumiin asti yrittäen kostaa kummisetänsä kuoleman. Bellatrixin pilkattua hirveästi hänen suhdettaan Siriukseen Harry yritti käyttää kidutuskirousta häneen, mutta vain kaatoi hänet aiheuttaen hänelle muutaman sekunnin tuskan. Hyläten pirteä tapansa Bellatrix arvosteli halveksivasti häntä hänen epäonnistumisestaan ​​toteuttaa kirous tehokkaasti (opettamalla vahingossa häntä tekemään sen oikein tulevaisuudessa) ennen kuin hän päätti kiduttaa Harryä osoittaakseen kirouksen täyden voimakkuuden. Yritettyään epäonnistuneesti hyökätä Harryyn hän huomasi kauhukseen, että ennustus oli tuhottu ja eteni paniikissa yrittäen toistuvasti kutsua sen turhaan Harryltä, joka nauroi hänen ponnisteluilleen ja hänen isäntänsä anteeksiannolle, koska hän ei tiennyt Harryn olevan tietämätön Voldemortin läsnäolosta.

Kun Harry huomasi, että Voldemort oli todellakin läsnä, Bellatrix pyysi herraansa olemaan rankaisemasta häntä ja yritti varoittaa Voldemortia Dumbledoren läheisyydestä, mutta hän jätti tämän huomiotta ja keskittyi yrittämään tappaa Harryn. Kun tappava kirous räjähti hänen sauvansa päästä kohti Harryä, Dumbledore saapui ja lumosi maagisten veljien suihkulähteen patsaat suojelemaan Harryä, toimimaan vahvistuksena ja varmistaakseen, että Bellatrix ei voinut puuttua asiaan, kun hänet kiinnitettiin sitten maahan patsaalla. Hän oli kuitenkin ainoa kuolonsyöjä, joka pääsi pois sieltä ilman, että päätyi vangiksi estämällä tehokkaasti loitsun, jonka Harry oli yrittänyt heittää hänelle.

Ennen kaksintaistelua Voldemortista Dumbledore kutsui Cornelius Toffeen ja useita auroreita ministeriöön käyttäen patsaita sanansaattajina atriumin seinällä olevien tulisijojen kautta. Epäonnistuneen Harryn hallitsemisyrityksen jälkeen Voldemort tarttui Bellatrixiin ennen kuin hän ilmiintyi pois, mutta ei ennen kuin Toffee ja aurorit näkivät hänet. Kun muut kuolonsyöjät olivat liikkumattomina ja vangittuja vain hetken kuluttua, Bellatrix oli ainoa kuolonsyöjä, jota ei voitu ottaa kiinni, koska Voldemort taisteli hänen puolestaan, mikä on osoitus hänen tunnustuksestaan ​​Bellatrixin uskollisuudesta ​​häntä kohtaan.

Juoni Albus Dumbledorea vastaan

Heinäkuussa 1996 Bellatrix seurasi vastahakoisesti nuorempaa sisartaan Narcissa Malfoyta Severus Kalkaroksen taloon Kehrääjänkujalle. Siellä Bellatrix kuulusteli Kalkarosta ja ilmaisi epäluottamuksensa häneen. Kalkaroksen rauhalliset, kohtuulliset ja loogiset vastaukset aggressiiviseen kyselyyn saivat hänet tyytymättömäksi, mutta hän jäi tilapäisesti ilman vastausta. Narcissa kuitenkin rukoili Kalkarosta huolehtimaan poikansa Dracon hyvinvoinnista, kun tämä menisi Tylypahkaan ja yrittäessään toteuttaa Voldemortin käskyn tappaa Dumbledore. Kalkaros järkytti Bellatrixiä pyytämällä häntä sitomaan hänet ja Narcissan rikkumattomalla valalla Dracon avuksi.

Lisäksi Bellatrix avusti siskonpoikaansa tehtävässään opettamalla hänelle okklumeusta, työkalua, jota hän käytti Kalkarosta vastaan ​​salatakseen tehtävänsä yksityiskohdat. Hän osoitti pakkomielteistä uskollisuutta isäntänsä asiaan sanomalla sisarelleen, että hänen tulisi olla ylpeä, eikä huolissaan siitä, ettei hänen poikansa "peräänny pois velvollisuudestaan".

Seitsemän Potterin taistelu

Bellatrix asui Narcissan kanssa Malfoyn kartanossa seuraavaan vuoteen saakka. Hän oli ainoa kartanon asukas, joka oli todella tyytyväinen siihen, että Voldemort viipyi siellä ja kertoi hänelle, että "ei ollut suurempaa nautintoa". Huolimatta horjumattomasta uskollisuudestaan ​​hänen isäntänsä nöyryytti häntä ja Malfoyta mainitsemalla heidän sisarensa tyttären Nymfadora Tonksin avioliiton ihmissusi Remus Lupinin kanssa. Bellatrix väitti kuitenkin, että hän ja Narcissa eivät pitäneet Nymfadoraa siskontyttärena, koska he olivat kieltäneet hänen äitinsä, sillä tämä oli nainut jästisyntyisen. Voldemort lopetti lopulta kiusaamisen ja kehotti Bellatrixiä jatkamaan "sukupuunsa" karsimista, minkä hän suostui tekemään innokkaasti mahdollisimman pian. Huolimatta julistetusta uskollisuudestaan ​​herraansa kohtaan, jopa Bellatrix epäröi, kun Voldemort sanoi, että hänen on lainattava heiltä sauva voidakseen kiertää oman sauvansa, joka kieltäytyy tappamasta Harryä, näyttäen paljon kollegoiltaan: "ikään kuin hän olisi pyytänyt lainata toisen heidän käsivarsistaan".

Kun kuolonsyöjät hyökkäsivät myöhemmin Feeniksin killan kimppuun heidän siirtäessä Harry Potteria Likusteritie 4:stä, Bellatrix ja hänen miehensä ajoivat takaa naamioituneita Ronald Weasleyä ja Tonksia, joita Bellatrix yritti kovasti tappaa. Rodolphus loukkaantui kuitenkin takaa-ajossa ja Tonks pakeni. Pian sen jälkeen kopio Godrick Rohkelikon miekasta kiinnitettiin Bellatrixin perheholviin Irvetan velhopankkiiin, mutta Bellatrix ja kuolonsyöjät eivät tienneet sen olevan vain kopio. Pankkia johtaneet maahiset huomasivat heti, että se ei ollut aito artikkeli, mutta laiminlöivät sen mainitsemisen Bellatrixille, koska he halveksivat pankkinsa uutta ohjattua valvontaa.

Kahakka Malfoyn kartanossa

Maaliskuussa 1998, kun joukko kaappareita vangitsi Harry Potterin, Ron Weasleyn ja Hermione Grangerin ja toi heidät kartanoon, Bellatrix halusi aluksi varmistaa, että Voldemortille ilmoitettiin heti ja hän ja Lucius riitelivät hetken siitä, kuka kutsuu hänet. Kun hän huomasi Godrick Rohkelikon miekan kolmikolta takavarikoidun omaisuuden joukossa, hän kuitenkin meni heti paniikkiin, koska miekka (sikäli kuin hän tiesi) oli piilossa hänen holvissaan. Tämä sai Harryn päättelemään, että hänen holvissaan voisi olla jotain erittäin tärkeää, mikä päätyi Voldemortin hirnyrkiksi: Helga Puuskupuhin kuppi. Bellatrix tokeni paniikistaan ​​ja käski miekkaa pitävän kaapparin luovuttaa sen hänelle ja hämmästyi miestä, kun tämä kieltäytyi. Muut kaapparit kääntyivät häntä vastaan heti, mutta vaikka siinä oli neljä yhtä vastaan, he eivät olleet hänelle mikään vastus ja hän nopeasti tainnutti heistä kolme ja pakotti Harmaaselän polvilleen vaatien saada tietää, mistä hän oli löytänyt miekan. Harmaaselkä ilmoitti hänelle, että miekka oli löydetty kolmikon teltasta. Bellatrix otti tilanteen hallintaan turvautumalla kiduttamaan Hermionea saadakseen selville, kuinka miekka oli kolmikon hallussa, ja vaati, että loput vangeista vietäisiin tilapäisesti kellariin. Lisäksi hän käski viemään tainnutetut kaapparit pihalle, sillä hän hävittäisi heidät henkilökohtaisesti myöhemmin.

Bellatrix kidutti raa'asti Hermionea kidutus-kirouksella ja kysyi häneltä yhä uudelleen miekasta ja ottivatko he jotain muuta heidän holvistaan. Jopa äärimmäisissä tuskissa Hermione onnistui valehtelemaan väittäen, että todellinen miekka oli vain kopio. Bellatrix kuitenkin epäili tätä väitettä, mikä johti siihen, että Lucius ehdotti, että Draco ottaisi maahisvanki Lujahaan kellarista kertomaan hänelle, oliko miekka väärennös vai ei. Lujahaka onnistui myös valehtelemaan tottelemalla Harryn pyyntöä olla kertomatta Bellatrixille totuutta pitäen kolmikon salaisuuden turvassa. Kun Peter Piskuilan (joka oli lähetetty tarkastamaan vankeja epäilyttävän melun kuultuaan) oli kuristettu kellariin omalla hopeakädellään Harrylle armon osoittamisen jälkeen, Harry ja Ron pakenivat kellarista auttaakseen Hermionea.

Bellatrix uhkasi Hermionea tikarillaan, kun Harry tainnutti Harmaaselän ja Luciuksen. Pitäen tikaria tajuttoman Hermionen kurkulla Bellatrix vaati vankeja pudottamaan sauvansa ja painoi sitten Pimeän piirtoaan kutsuen Voldemortia. Dobby (jonka Aberforth Dumbledore oli lähettänyt pelastamaan Harryn ja hänen ystävänsä) loi kuitenkin harhautuksen aiheuttamalla kattokruunun putoamisen Bellatrixin pään yläpuolelta, mikä sai tämän vapauttamaan Hermionen ja hyppäämään pois tieltä. Bellatrix arvosteli kotitonttua täysin epäuskoisena hänen kapinallisesta toiminnastaan ​​hänen "entisille mestareilleen". Dobby väitti olevansa "vapaa tonttu" ja kaikkoontui. Kun tonttu kaikkoontui Harryn, Ronin ja Hermionen kanssa, Bellatrix heitti heitä hopeatikarillaan epätoivoisesti yrittäessään estää heidän pakonsa, ja kaikkoontuminen imi puukon mukaansa haavoittaen Dobbyä hänen rintaansa, mihin tämä sitten kuoli. Hän menetti myös sauvansa riidassa.

Tylypahkan taistelu

Tylypahkan taistelun aikana vuonna 1998 Bellatrix onnistui lopulta murhaamaan Nymfadora Tonksin, hänen hylätyn sisarensa tyttären. Kun Voldemort väliaikaisen vetäytymisen aikana odotti Harry Potterin tulevan luokseen, Bellatrix odotti hänen vierellään ja tarjosi hänelle apua, kun hän oli hämmentynyt käytettyään tappokirousta Harryyn, mutta tämä tarjous hylättiin kylmästi. Bellatrix kysyi innokkaasti Voldemortilta, voisiko hän tarkistaa Harryn elonmerkkien varalta, mutta se evättiin häneltä uudestaan ​​ja hän lähetti sen sijaan nuoremman sisarensa vahvistamaan Harryn kuoleman. Kun Narcissa oli valehdellut ja kertonut Voldemortille, että Harry oli kuollut, Bellatrix ja muut kuolonsyöjät seurasivat Voldemortia Tylypahkaan ilmoittaakseen Harryn "kuolemasta" omahyväisesti lisätäkseen eloonjääneiden epätoivoa.

Kun taistelu jatkui, Bellatrix taisteli kerralla Hermione Grangerin, Ginny Weasleyn ja Luna Lovekivan kanssa ollessaan viimeinen kuolonsyöjä seistessään Voldemortin rinnalla, joka oli myöskin taistelemassa kolmen vastustajan kanssa. Sanottiin, että vaikka kaikki kolme nuorta noitaa olivat taitavia ja työskentelivät rinnakkain, he eivät yhdessäkään kyenneet päihittämään häntä. Hän heitti tappokirouksen Ginnyyn, joka meni ohitse vain kapealla tuumalla; teon näkivät sekä näkymätön Harry, joka oli tarpeeksi raivoissaan nähdessään Bellatrixin Voldemortin yli, että Molly Weasley. Weasleyn matriarkka, joka oli menettänyt yhden lapsen sinä iltana ja ollut lähellä menettää ainoan tyttärensä, heitti heti viitan irti ja huusi äänekkään haasteen kuolonsyöjälle syyttäen häntä. Bellatrixin huolimaton, ylimielinen nauru muuttui kuitenkin nopeasti raivoksi, kun Molly alkoi hyökätä, jolloin hän tajusi vastustajansa olevan pelottavampi kuin hän oli odottanut. He alkoivat taistella keskenään ja heidän voimiensa voimakkuuden sanottiin aiheuttavan alla olevan maan kuumenemisen ja halkeilun johtuen heidän aikomuksestaan ​​lopettaa toinen lopullisesti.

Tästä huolimatta Bellatrix jatkoi nauramista ja vastustajansa pilkkaamista sadistisella riemulla, ja vaikka Mollyn voimakkaat kiroukset menivät ohi hänestä tuuman verran, lopulta Molly iski Bellatrixiä rintaan kirouksella, joka osoittautui kohtalokkaaksi. Kun Bellatrixin ruumis kaatui maahan, raivostunut Voldemort kääntyi Mollyn puoleen, mikä sai Harryn (joka oli nähnyt taistelun etenemisen näkymättömyysviitan alta) paljastamaan itsensä. Harryn ja Voldemortin välinen taistelu sai päätöksensä, mutta Bellatrix ei elänyt tarpeeksi pitkään nähdäkseen epäluottamuksensa Kalkarosta kohtaan paljastuvan todeksi, eikä nähnyt isäntänsä viimeisiä tappion hetkiä myöhemmin.

Perintö (1998—)[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Vaikka ei ole tiedossa, mitä Bellatrixin ruumiilleen tapahtui Tylypahkan taistelun jälkeen, on mahdollista, että hänet olisi lähetetty Ranskaan haudattavaksi lukemattomien muiden Lestrange-suvun perheenjäsenten tavoin mausoleumiin Père Lachaisen hautausmaalle Pariisiin.

Vuonna 2010 koko velhomaailmassa tapahtuneen onnettomuuden aikana Bellatrixin muotokuva pakeni Malfoyn kartanosta tuntemattomista ja salaperäisistä syistä.