FANDOM

Dolores Jane Pimento tavataan ensimmäistä kertaa kirjassa Harry Potter ja Feeniksin kilta Harry Potterin ehdonalaisessa kuulustelussa taikuuden suojaussäädöksiä koskevista syytteistä. Hän haluaa taikaministeri Cornelius Toffeen tavoin erottaa Harryn. Neuvosto äänestää Harryn kuitenkin vapaaksi kaikista syytteistä.

Seuraavan kerran Pimento tavataan Tylypahkan lukuvuoden ensimmäisenä päivänä, kun hän ennenkuulumattomasti keskeyttää rehtori Dumbledoren puheen omalla, pitkällä puheellaan taikaministeriön puuttumisesta Tylypahkan asioihin. Oppilaat ihmettelevät keskenään, miten Dumbledore on saattanut palkata moisen lepertelijän pimeyden voimilta suojautumisen opettajaksi.

Oppitunneilla, jonka Pimento pitää taikaministeriön toiveiden mukaan "riskittömästi", vallitsee tiukka kuri. Muun muassa Hermione Granger ei hyväksy pelkän teorian opiskelua, vaan ajautuu sanaharkkaan Pimennon kanssa, mikä päättyy siihen, että Harry ansaitsee viikon jälki-istuntoa valehtelusta kerrottuaan Voldemortin paluusta. Ministeriö haluaa yhä kiistää väitteen ja Pimento raivostuu Harryn purkauksesta.

Ällöttävän vaaleanpunaisten asusteiden ja ikuisen lempeän hymyn alta paljastuukin kirjan aikana julma, ilkeä hahmo. Pimento ei kaihda keinoja rangaistessaan oppilaita ja käyttää jatkuvasti Ministeriön valtaa hyväkseen. Harry, kuten muutama muukin oppilas, joutuu jälki-istunnossa kirjoittamaan laiskanläksyä omalla verellään, ja saa ikuiset arvet käsiinsä. Uusia opetusasetuksia julkaistaan tiuhaan tahtiin kontrolloimaan oppilaiden tekemisiä. Pimento ylentää itsensä yli-inkvisiittoriksi ja saa luvan valvoa ja arvostella opetuksen tasoa Tylypahkassa. Niinpä ensimmäisenä potkut virastaan saa ennustuksen professori Punurmio.

Pimento vihaa puoli-ihmisiä, luultavasti siksi, että salaa pelkää niitä. Siksi hän päättää yöllä hiipiä apulaistensa kanssa Hagridin mökkiin pidättämään puolijättiä, jonka nahka kuitenkin on liian paksu tainnutuskirouksille. Minerva McGarmiwa sen sijaan joutuu Pyhään Mungoon vastaanotettuaan neljä yhtäaikaista tainnutuskirousta.

Pimento joutuu selkkaukseen kentaurien kanssa, ja joutuu jättämään Tylypahkan koulun. Myöhemmin hänet tavataan Jästisyntyisiä luetteloivan lautakunnan puheenjohtajana kirjassa Harry Potter ja kuoleman varjelukset.

Voldemortin kuoltua Pimento joutuu velhovankila Azkabaniin kärsimään rangaistusta jästienvastaisista rikoksistaan.

Lähteet Muokkaa