FANDOM

ViisastenJoulu

Harry Potter vietti yleensä joulunsa Tylypahkassa

Joulu on pääosin kristittyjen juhlapyhä, jota vietetään joulukuun lopulla. Joulupäivä on 25. joulukuuta, mutta joissain maissa joulua juhlistetaan jo aattona. Joulun vahvasta kristillisestä asemasta huolimatta, samoihin aikoihin juhlitaan muita samankaltaisia juhlia toisten uskontojen ja kulttuurien piirissä.

Velhomaailmassa joulu on ilmeisen suuri juhla. Tylypahkassa alkaa hieman ennen joulua loma, jonka ajaksi oppilaat saavat halutessaan lähteä kotiin viettääkseen joulun omaistensa kanssa. Jouluun liittyy perinteisesti myös jouluateria, joka koostuu monista erilaisista ruoista. Tälläinen ateria tarjoillaan esimerkiksi Tylypahkassa[1] ja myös Weasleyn perheen on nähty juhlistavan joulua tällä samalla tavalla.[2]

Vuonna 1994, Tylypahkan isännöidessä kolmivelhoturnajaisia, pidettiin koululla perinteen mukaiset joulutanssiaiset, joihin saivat osallistua neljännen vuoden oppilaat ja heitä vanhemmat. Kyseisenä vuonna poikkeuksellisen suuri määrä oppilaita jäi kouluun loman ajaksi.[3]

Kulissien takana Muokkaa

  • Harry Potter ja kuoleman varjelukset, osa 2 on ainoa Harry Potter -elokuvista, jossa hahmot eivät vietä joulua. Tämä johtuu siitä, että joulu 1996 oli jo tapahtunut ensimmäisessä osassa.
  • Jeesus Nasaretilaista, jonka syntymäjuhlana joulua vietetään, ei mainita kertaakaan yhdessäkään Harry Potter -teoksessa. (Vaikkakin Kuoleman varjelukset 1:ssä nähdään kirkko, jonka yhdessä ikkunassa on häntä esittävä lasimaalaus.) Tämä on saanut fanit pohtimaan, millainen asema kristinuskolla on velhomaailmassa.

Lähteet Muokkaa

  1. Harry Potter ja viisasten kivi
  2. Harry Potter ja Feeniksin kilta
  3. Harry Potter ja liekehtivä pikari