FANDOM

Kelmit oli nimi, jonka James Potter ("Sarvihaara"), Sirius Musta ("Anturajalka"), Remus Lupin ("Kuutamo") ja Peter Piskuilan ("Matohäntä") keksivät kaveriporukalleen Tylypahka-vuosinaan. Kelmien pääasiallinen toiminta keskittyi kepposteluun ja pahantekoon Tylypahkan koulussa. Heidän lempipuuhaansa oli luihuisten, erityisesti Severus Kalkaroksen, kiusaaminen.

Kelmit olivat erityisen lahjakkaita velhoja. Esimerkkinä tästä kolme heistä onnistui kouluttautumaan animaageiksi jo 15-vuotiaina, vaikka kyseisen taidon oppiminen on aikuisellekin velholle tai noidalle pitkä ja hankala tie. Alaikäisyytensä tähden he eivät ilmoittaneet kyvyistään taikaministeriölle ja olivat täten laittomia animaageja.

Kelmien perintönä jälkipolville on jäänyt mm. Kelmien kartta.[1]

Kelmien historia Muokkaa

Kouluvuodet ja Kelmien alku Muokkaa

James, Sirius, Remus ja Peter ystävystyivät saapuessaan Tylypahkaan vuonna 1971. Heidät kaikki lajiteltiin lopulta Rohkelikkoon, vaikkakin Peterin kohdalla lajitteluhattu joutui miettimään yli viisi minuuttia.[2]

Nelikon ollessa koulussa James ja Sirius olivat hyvin suosittuja ja tunnettuja komeista ulkonäöistään; oppilaat pitivät heidän purevasta huumorintajustaan ja opettajat arvostivat heidän kykyjään, mutteivat käyttäytymistään. Heidän suosionsa ei kuitenkaan ylettynyt kaikkiin asti, sillä Severus Kalkaroksen ja heidän välillään oli syvää vihaa. James ja Sirius kiusasivat usein Kalkarosta, jota he väheksyivät, koska tämä piti pimeyden voimia suuressa arvossa. Remus, joka valittiin valvojaoppilaaksi viidentenä vuonnaan, ei estänyt ystäviään kiusaamiselta, vaikkei hän sitä hyväksynytkään.[3]

Kun James, Sirius ja Peter saivat tietää Remuksen olevan ihmissusi, he kaikki kouluttautuivat laittomiksi animaageiksi, jotta voisivat pitää Remukselle seuraa ja estääkseen ystäväänsä riehumasta täysin villinä täysikuun aikaan. James, Sirius ja Peter oppivat muuntautumaan hirveksi, koiraksi ja rotaksi ja alkoivat kutsua toisiaan lempinimillä, jotka viittasivat heidän eläinmuotoihinsa. James sai nimen "Sarvihaara", Sirius "Anturajalka" ja Peter "Matohäntä". Remuksen lempinimeksi tuli "Kuutamo". Näihin aikoihin kaverukset löysivät lähes kaikki Tylypahkan salakäytävät ja suunnittelivat Kelmien kartan, johon merkitsivät muun muassa nuo käytävät.

Tylypahkan jälkeen Muokkaa

Tylypahkasta lähtemisensä jälkeen James meni naimisiin Lily Evansin kanssa ja valitsi Siriuksen bestmanikseen.

Ennen pitkää kaikki Kelmit - ja Lily - liittyivät Feeniksin kiltaan, organisaatioon jonka Albus Dumbledore perusti taistellakseen lordi Voldemortia ja tämän seuraajia, vastaan. Peter, joka oli aina ollut ystävistään heikoin ja pelkurimaisin, vaihtoi kuitenkin puolta ja alkoi Voldemortin vakoojaksi.[3]

Potterien tragedia Muokkaa

Samoihin aikoihin Dumbledore todisti Sibylla Punurmion lausumaa ennustusta pojasta, joka syntyisi kolmasti Voldemortia uhmanneille vanhemmilleen ja jolla olisi voima tuhota tämä. Pottereiden äskettäin syntynyt poika, Harry, täytti ennustuksen kriteerit, mikä huolestutti Jamesin ja Lilyn. Dumbledore neuvoi heitä piiloutumaan uskollisuusloitsun avulla Godrickin notkoon. Näin tapahtui ja Potterit valitsivat salaisuudenhaltijakseen Siriuksen.[3]

Sirius kuitenkin oli huolissaan, että Voldemort epäilisi heti hänen olevan Pottereiden salaisuudenhaltija ja etsisi hänet käsiinsä. Tämän takia hän neuvoi Pottereita valitsemaan Peterin haltijakseen, koska Voldemort ei ikinä epilisi tätä kaverusjoukon "heikointa, kyvytöntä" jäsentä. Sunnitelmasta ei tiennyt kukaan, edes Remus, jonka James ja Sirius luulivat olevan vakooja. Salaisuudenhaltija vaihdettiin Peteriksi, joka kuitenkin kavalsi Jamesin ja Lilyn Voldemortille. 31. lokakuuta 1981 Voldemort saapui Godrickin notkoon ja murhasi Jamesin ja Lilyn. Hänen yrittäessään tappaa nuorta Harrya, tappokirous kuitenkin kimposi takaisin pimeään lordiin.

Sirius kuuli tapahtuneesta ja saapui tuhoutuneen Potterien talon luo hetkiä Rubeus Hagridin jälkeen. Sirius lainasi lentävää moottoripyöräänsä Hagridille, joka lennätti Harryn turvaan. Surun murtama ja raivoa täynnä oleva Sirius alkoi jäljittää Peteriä kostonhimoisena. Peter kuitenkin loi räjähdyksen, joka tappoi kaksitoista jästiä, muuntui rotaksi ja pakeni viemäreihin.

Viranomaisten saapuessa paikalle, vaikutti Sirius auttamatta syylliseltä Peterin ja jästien murhiin sekä Pottereiden kavaltamiseen. Sirius vietiin Azkabaniin. Näin yksi Kelmeistä oli kuollut, yksi kadonnut ja yksi pidätetty.[1]

Peterin elämä rottana Muokkaa

Peter piileskeli seuraavat vuodet rottana. Hän päätyi lopulta Weasleyn perheen huostaan ja Charlie Weasleyn lemmikiksi. Weasleyt antoivat hänelle nimeksi "Kutka". Kun Charliesta tehtiin valvojaoppilas vuonna 1991, hänelle ostettiin pöllö ja "Kutkan" sai Charlien nuorempi veli, Ron.[1] [4]

Siriuksen pako Muokkaa

Vuonna 1993 Azkabanissa viruva Sirius sai käsiinsä lehtileikkeen Päivän profeetasta, jossa oli kuva Weasleyn perheestä ja "Kutkasta". Sirius tunnisti kuolleeksi luullun vanhan ystävänsä välittömästi ja tajusi, että hänen olisi paettava Azkabanista. Siriuksen pako Azkabanista oli senhetkisten tietojen mukaan ensimmäinen ikinä ja lehdet ympäri velhomaailman uutisoivat tapahtuneesta.

Sirius väijyi Peteriä ja Ron Weasleytä Tylypahkan tiluksilla koko lukuvuoden ajan. Lopulta hän sai Peterin satimeen Rääkyvään röttelöön Tylypahkassa opettajana toimivan Remuksen avulla. Remus, Sirius ja paikalle sattuneet Ron Weasley, Harry Potter ja Hermione Granger alkoivat kuljettaa Peteriä sisälle linnaan, mutta heidän kulkiessaan pihamaan poikki, paljastui täysikuu pilven takaa, muuttaen Remuksen susimuotoonsa. Seurasi sekasorto, jonka aikana Peter pakeni, eikä Siriuksen syyttömyyttä voitu todistaa.[1] Sirius päätti piileskellä Tylyahon viereisillä vuorilla koirana.[5]

Toinen velhosota Muokkaa

Vuoden 1995 keväällä, jotkin Voldemortin kuolonsyöjistä onnistuivat huijaamaan Harry Potterin Pikkuhirttivaaran hautausmaalle. Siellä Peter otti Potterin verta ja katkaisi oman kätensä suorittaakseen rituaalin, jonka seurauksena lordi Voldemort sai ruumiinsa takaisin.[5] Peter, saaden Voldemortilta uuden käden, pysyi uskollisena Voldemortin palvelijana, kun taas Remus ja Sirius liittyivät uudelleenperustettuun Feeniksin kiltaan.[3]

Sirius kuoli vuonna 1996 kuolonsyöjien ja Killan välille syttyneessä taistelussa taikaministeriössä. Remus oli paikalla todistamassa tapahtumaa.[3]

Kun Potter ystävineen oli vankeina Malfoyn kartanossa alkuvuodesta 1998, sai Peter mahdollisuuden kuristaa Harryn hengiltä, mutta epäröi. Voldemortin Peterille antama hopeakäsi tulkitsi tämän petturuudeksi ja päätti puolestaan kuristaa Peterin. Viimeinen Kelmi, Remus, kuoli Tylypahkan taistelussa pari kuukautta myöhemmin.[6]<

Kuoleman jälkeen Muokkaa

James, Sirius ja Remus ilmestyvät viimeisen kerran Harrylle tämän käyttäessä elpymyskiveä. He ilmenevät haamunkaltaisina hahmoina ja vakuuttavat Harrylle, että he tukevat häntä ja pysyvät aina hänen luonaan.[6]

Harry ja hänen vaimonsa Ginny nimeävät yhden lapsistaan James Sirius Potteriksi.[6]

Kulissien takana Muokkaa

  • Kelmit eivät kertaakaan suoraan kutsu itseään tuolla nimellä kirjoissa, mutta näin sekä Hermione, että J. K. Rowling itse viittaavat heihin.
  • Jokainen Kelmi kuolee suojellessaan Harrya.

Näyttelijät Muokkaa

Tämä taulukko listaa Kelmien näyttelijät Warner Brothersin Harry Potter -elokuvissa:

Kelmi Aikuisena Teininä Lapsena Lisäksi
James Potter / Sarvihaara Adrian Rawlins (1[7], 2*, 3*, 4, 5*[8], 7.2[9]) Robbie Jarvis (5)[8] Alfie McIlwain (7.2)[9]
Sirius Musta / Anturajalka Gary Oldman (3, 4, 5[8], 7.2[9]) James Walters (5)[8] Rohan Gotobed (7.2)[9] Shadowberry (3)[10]
Remus Lupin / Kuutamo David Thewlis (3, 5[8], 6, 7.1, 7.2[9]) James Utechlin (5)[8] lapsi
Peter Piskuilan / Matohäntä Timothy Spall (3, 5[8], 6, 7.1, 7.2*[9]) Charles Hughes (5)[8] Dex (1, 2, 3) [11] [12]

* - uudelleenkäytettyä materiaalia aikaisemmasta elokuvasta

Lähteet Muokkaa

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Harry Potter ja Azkabanin vanki
  2. J. K. Rowling: Hatstall [1]
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 3,4 Harry Potter ja Feeniksin kilta
  4. Harry Potter ja viisasten kivi
  5. 5,0 5,1 Harry Potter ja liekehtivä pikari
  6. 6,0 6,1 6,2 Harry Potter ja kuoleman varjelukset
  7. Viisasten kiven IMDb [2]
  8. 8,0 8,1 8,2 8,3 8,4 8,5 8,6 8,7 Feeniksin killan IMDb [3]
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 9,5 Kuoleman varjelukset 2:n IMDb [4]
  10. [5]
  11. [6] "The Animagus form of Peter Pettigrew in Harry Potter and the Prisoner of Azkaban was played mainly by a rat named Dex, in addition to several animatronic rat versions."
  12. [7] "Meet Ron Weasley's rat pal Scabbers. In real life, this rodent thespian is named Dex. "