FANDOM

Kirskuristaja on pieni, sarvipäinen, haalean vihreä vesidemoni ja Pimeä olento.

Historia Muokkaa

Newton Scamander piti monia kirskuristajia laukussaan New Yorkin matkoillaan vuonna 1926.

Tumblr n3wuitxArT1qetk8mo8 250

Harry puolustaa itseään Kirskuristajilta.

Professori R.J. Lupin tilasi kirskuristajan vuonna 1993 Pimeyden voimilta suojautumisen tunneilleen kolmannen vuoden oppilaille. Irtisanoutuessaan hän jätti jälkeensä akvaarion, jossa hän piti sitä.

Vuotta myöhemmin Mustajärven kirskuristajat hyökkäsivät vuoden 1994-1995 Komivelhoturnajaisissa kamppailleiden oppilaiden kimppuun. Nämä hyökkäykset johtivat Fleur Delacourin keskeytykseen, ja ne myöskin häiritsiviät Harry Potteria.

Käyttäytyminen Muokkaa

Kirskuristajat ovat aggressiivia noitia, velhoja ja jästejä kohtaan, ja vain vedenväki on onnistunut hillitsemään niitä; kaloja muistuttavat vedenasukkaat pitävät niitä joskus lemmikkeinään.

Ravinto Muokkaa

Kirskuristajat selviävät suurimmaksi osaksi kalalla, levillä ja pienillä merenelävillä; mutta saattavat toisinaan syödä ihmisiä (tästä johtuen ne luokitellaan Pimeiksi olennoiksi).

Elinympäristö Muokkaa

Nämä olennot elävät vesiheinissä järvien pohjilla Iso-Britanniassa ja Irlannissa.

Ulkonäkö Muokkaa

Kirskuristaja on sairaalloisen vihreän värinen, jolla on vihertävät hampaat ja pienet, terävät sarvet päässään. Sillä on pitkät, vahvat (joskin hauraat) sormet, jota se kuristaa saaliinsa, ja se on melko hyvä uimaan.

Puolustautuminen Muokkaa

Huolimatta niiden hauraudesta, sen pitkät sormet ovat vahvat. Sitä pääsee pakoon irrottamalla sen otteen ihmisestä; mutta karkotusloitsu saattaa auttaa tässä, sillä veden alla se ampuu kiehuvaa vettä.