FANDOM

NE WT SCAM ANDER
{{{nimi}}}
Tietoa koulusta
Kulissien takana

Elokuvassa Harry Potter ja salaisuuksien kammio nähdään Tylypahkan rehtorin kansliassa roikkuva muotokuva. Kuvassa esiintyvän henkilön oikean kyljen puolelle on kirjoitettu "NE WT SCAM ANDER".

Maalauksessa esiintyvä henkilö muistuttaa suuresti Archibald Campbelliä hänestä tehdyssä maalauksessa.

Kun elokuva oli julkaistu, Potter-fanit yhdistivät maalauksessa esiintyvän henkilön taikazoologi Leguan "Lisko" Scamanderiin, joka oli kirjoittanut Harryn oppikirjan Ihmeotukset ja niiden olinpaikat (Hahmon englanninkielinen nimi on Newton "Newt" Scamander.)

Siitä, onko kyseessä sama henkilö, ollaan kuitenkin myöhemmin esitetty epäilyjä, varsinkin sen jälkeen kun hahmo tuli suosituksi Ihmeotukset ja niiden olinpaikat -elokuvasarjan myötä.

Suurimmat todisteet zoologia vastaan Muokkaa

J.K. Rowlingin mukaan rehtorin kansliassa on vain kuolleiden Tylypahkan rehtoreiden maalauksia.

Epäilijöiden mukaan zoologi Leguan Scamander ei voi olla maalauksessa esiintyvä hahmo, sillä hän syntyi vasta 1897 ja aloitti siis koulunsa 1908. Lisko olisi ollut rehtorikautensa aloittaessa suhteellisen nuori, sillä Dumbledorea edeltänyt rehtori, Armando Dippet, oli aloittanut kautensa jo 1940-luvulla, ehkä aikaisemmin. (Dippet toimi rehtorina, kun Salaisuuksien kammio avattiin ensimmäisen kerran.)

Rowling on myös eri lähteissä vahvistanut että Newt/Lisko oli vielä hengissä Salaisuuksien kammio -elokuvan tapahtumavuonna 1992. Myös sitä, että hän olisi missään kohtaa hakeutunut Tylypahkan rehtoriksi, pidetään epätodennäköisenä.

Monogrammi Muokkaa

Maalauksessa nähdään myös todennäköisen maalaajan monogrammi, joka muodostuu kirjaimista A ja D. Samanlaista monogrammia käytti oikean maailman taiteilija Albrecht Dürer, joka eli vuosina 1471-1528.

Vuosiluku monogrammin yllä näyttäisi olevan 1507, 1607 tai 1807.

Jos maalaus on maalattu jonakin yllä mainittuna vuonna, jättää se zoologi-Newtin kokonaan pois laskuista. Ainoat nimetyt Tylypahkan rehtorit, jotka voisivat esiintyä maalauksessa ovat Edessa Sakndenberg, joka toimi rehtorina n. 1531, ja Everard, joka eli 1700-luvulla, 1800-luvulla, tai molemmilla.

Nimi on tulkittu väärin? Muokkaa

On mahdollista, että maalatun nimi pitäisi lukea sijoittamalla sanojen välit eri kohtaan/kohtiin. Tällöin oikea nimi voisi olla vaikkapa "Newtscam Ander".

Samanniminen sukulainen? Muokkaa

On ehdotettu, että Newt tai Newton on nimi, joka on annettu usealle Scamanderin perheeseen kuuluvalle, samaan tapaan kuin nimi Sirius on annettu ainakin kolmelle Mustan perheen edustajalle.

Tällöin joku Liskon esi-isistä olisi ollut Tylypahkan rehtori.