FANDOM

Pettigrew crop
Peter Piskuilan
Biografiset tiedot
Sukupuoli

Mies

Syntynyt

1960

Kuoli

1998 (38 v.)

Perhe
Syntyperä

Puoliverinen tai puhdasverinen

Alias
Taikasauva

Kastanjaa ja lohikäärmeen sydänjuurta. Yhdeksän ja neljännestuuma.

Animaagi

Rotta (ei rekisteröity)

Liittoutumat
Kulissien takana
Ensiesiintyminen
Viimeisin ilmestyminen

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Viimeisin esiintyminen

Harry Potter ja Kuoleman varjelukset

Syy

Oman hopeakäden kuristama

Näyttelijä

Peter Piskuilan (engl. Peter Pettigrew) oli vuonna 1960 syntynyt ja huhtikuussa vuonna 1998 kuollut velho. Hän oli Tylypahkassa opiskellessaan yksi Kelmeistä, aliakseltaan Matohäntä. Muut "Kelmit" muodostivat hänen ikätoverinsa ja hyvät ystävänsä James Potter, Sirius Musta ja Remus Lupin. Siriuksen ja Jamesin tapaan Piskuilan oli rekisteröitymätön animaagi, jonka eläinmuoto oli rotta.

Vuonna 1981 hän kavalsi ystävänsä James ja Lily Potterin lordi Voldemortille ja muuttui rotaksi, häviten maan alle. Sirius Musta joutui vankilaan hänen rikoksistaan. Lopulta Piskuilan päätyi Weasleyn perheen lemmikiksi ja sai heiltä nimen Kutka.

Vankilasta palannut Sirius paljasti yhdessä Remus Lupinin kanssa hänen oikean muotonsa hänen omistajalleen Ron Weasleylle. Piskuilan pääsi kuitenkin pakenemaan ja vuotta myöhemmin auttoi Voldemortia saamaan ruumiinsa takaisin uhraamalla kätensä eräässä rituaalissa. Voldemort taikoi palvelijalleen uuden käden, joka koitui lopulta Matohännän kohtaloksi tämän epäröityä puolustuskyvyttömän Harry Potterin edessä.

ElämänkertaMuokkaa

TylypahkassaMuokkaa

Piskuilan liikkui aina Jamesin, Siriuksen ja Lupinin vanavedessä. Sivustakatsojat kutsuivat näiden neljän suhdetta erottamattomaksi. Piskuilan päätyi jengiin mukaan todennäköisesti houkutusalttiudensa seurauksena.

Koulun jälkeenMuokkaa

Piskuilanista tuli Kuolonsyöjä, joka kertoi Voldemortille missä tämän hyvä ystävä James piileskeli vaimonsa Lilyn kanssa. Voldemort käytti tietoa hyväkseen ja saapui Potterien taloon tappaen Jamesin ja Lilyn. Hän yritti myös tappaa avioparin vuoden vanhan vauvan Harry Potterin, mutta yrittäessään tätä menetti ruumiinsa ja ajelehti pelkkänä henkenä vuosikausia.

Sirius kuuli Piskuilanin petoksesta. Muun maailman juhliessa Voldemortin tappiota, Sirius jahtasi Piskuilania jästien keskellä. Lopulta Sirius sai hänet kiinni ja aiheutti räjähdyksen, jota Piskuilan käytti lavastaakseen oman kuolemansa - Todellisuudessa Piskuilan oli leikannut irti yhden sormistaan ja muuttunut rottahahmoonsa. Siriusta syytettiin Potterien kavaltamisesta ja tämä joutui Azkabaniin.

Elämä rottanaMuokkaa

Tämän jälkeen Piskuilan päätyi Percy Weasleyn lemmikkirottaksi ja sai nimen Kutka. Percy antoi Kutkan koulunkäyntiään aloittavalle pikkuveljelleen Ronille, joka koki jonkin asteista viharakkaus-suhdetta rottaa kohtaan.

Ronin kolmannen Tylypahkan-vuoden keväällä Azkabaninista paennut Sirius hankkiutui Tylypahkan tiluksille ja raahasi Ronin (ja tämän taskussa olleen Kutkan) pihamaan poikki salakäytävään ja sieltä Rääkyvään röttelöön. Sirius tiesi miten sinne pääsee, sillä hän ja James olivat useasti omassa nuoruudessaan menneet sinne hillitsemään Lupinia tämän muututtua sudeksi.

Ronin ystävien, Harry Potterin (Jamesin pojan) ja Hermione Grangerin saavuttua röttelöön Ronin avuksi, Sirius ja paikalle saapunut Lupin (joka opetti tuolloin kolmikolle pimeyden voimilta suojautumista) paljastivat Kutkan todellisen henkilöllisyyden.

Sirius ja Lupin pakottivat Piskuilanin ihmishahmoonsa ja halusivat tappaa hänet, mutta Harry esti heitä ja vannotti, että Piskuilan vietäisiin linnaan, jossa ankeuttajat hoitelisivat hänet. Tähän suostuttiin ja erikoinen joukkio käveli salakäytävän läpi ja halki linnan tilusten keskellä yötä. Kaikki meni kuitenkin pieleen kun Piskuilania taluttanut Lupin huomasi pilvipeitteen rakoilevan ja paljastavan täysikuun, joka muutti Lupinin susimuotoonsa. Sirius muuttui koiraksi ja hyökkäsi Lupinin kimppuun. Sekasorron turvin Piskuilan muuttui puolestaan rotaksi ja pääsi karkuun.

Paluu Pimeyden lordin palvelukseenMuokkaa

Sinä kesänä Piskuilan löysi epämuodostuneen Voldemortin ja auttoi tätä toteuttamaan suunnitelmaansa, joka lopulta johtaisi Voldemortin toiseen nousuun.

Suunnitelma onnistui - Voldemort sai Harryn osallistumaan kolmivelhoturnajaisiin ja koskettamaan sen palkintopokaalia, joka porttiavaimena kuljetti Harryn Pikkuhirttivaaran hautuumaalle, jossa Piskuilan odotti sikiömäisen Voldemorin kanssa. Piskuilan suoritti rituaalin jossa hän uhrasi oman kätensä, Harryn verta ja Voldemortin isän luun. Pimeyden lordi sai ruumiinsa ja voimansa takaisin ja korvasi Piskuilanin käden hopeisella taikakädellä.

Velhosota ja kuolemaMuokkaa

Piskuilan eli Voldemortin kanssa Malfoyn kartanossa velhosodan puhjettua. Harryn päädyttyä vangiksi kartanon kellariin, koitui Matohännän taikakäsi kantajansa kohtaloksi. Harryn huomautettua Piskuilanin olevan henkensä velkaa hänelle, taikakäsi tarttui Piskuilania kurkusta ja kuristi tämän.