Hagridin historia

Tässä artikkelissa on hyvin vähän tai ei lainkaan lähteitä. Jos tiedät, mistä jokin alla käytetty tieto on peräisin, lisääthän lähteen artikkeliin.
Rubeushagrid.PNG
Rubeus Hagrid
Biografiset tiedot
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Mustat

Hiusten väri

Mustat

Syntynyt

6. joulukuuta 1928

Perhe
Syntyperä

Puoliverinen (puolijättiläinen)

Taikasauva

tammea, 16 tuumaa (katkaisun jälkeen käyttää sateenvarjoa)

Ammatti
  • Tylypahkan tilusten ja avainten vahti
  • Riistanvartija
  • Taikaeläinten hoidon opettaja
Liittoutumat
Kulissien takana
Ensiesiintyminen

Harry Potter ja viisasten kivi

Viimeisin ilmestyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Viimeisin esiintyminen

Harry Potter ja kuoleman varjelukset

Näyttelijä

Robbie Coltrane

"Luovuttaisin koko elämäni Hagridin käsiin."
—Albus Dumbledore Minerva McGarmiwalle.[lähde]

Rubeus Hagrid, usein pelkkä Hagrid, on Tylypahkan riistanvartija ja vuodesta 1993 eteenpäin taikaeläinten hoidon opettaja.

Harry Potter ja liekehtivä pikari -kirjassa Hagrid ihastuu velhokoulu Beauxbatons'n rehtoriin Olympe Maximeen, joka on Hagridin tavoin puolijättiläinen, tosin Maxime itse sanoo olevansa vain isoluinen. Myöhemmin samana vuonna Rita Luodiko on koppakuoriaisen muodossa linnan mailla ja kuulee Hagridin ja Olympe Maximen keskustelun, jossa Hagrid sanoo olevansa puolijättiläinen. Luodiko kirjoittaa Päivän profeettaan jutun, joka paljastaa kaikille Hagridin olevan puolijättiläinen. Niinpä Hagrid piileskelee mökissään, ja Wilhelmina Matoisa-Lankku pitää taikaolentojen hoidon tunnit hänen sijastaan. Matoisa-Lankun tunnit ovat kaikkien mielestä paljon parempia, koska Hagridin tunneilla käsitellään räiskeperäisiä sisuliskoja, jotka ovat kaikkien mielestä kamalia, kun taas Matoisa-Lankku opettaa yksisarvisista, jotka ovat enemmän oppilaiden mieleen. Pian Albus Dumbledore antaa Hagridille tehtävän etsiä jättiläisiä. Rubeus Hagrid saa tietää myös velipuolestaan Ruaahista. Hän tuo tämän kiellettyyn metsään linnan maille.

Hagridin velipuoli (äidin puolelta)[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Viidennessä kirjassa Hagrid löytää Ruaahin oltuaan poissa monta viikkoa ja tuo hänet kiellettyyn metsään linnan maille. Ruaah on "hieman" suurempi kuin Hagrid. Kun Dolores Pimento siirtyy Tylypahkan yli-inkvisiittoriksi, ja siitä rehtoriksi, Hagrid esittelee Ruaahin Harry Potterille, Hermione Grangerille ja Ron Weasleylle ja käskee heidän pitää tästä huolta.

Seitsemän Potteria[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Viimeisessä kirjassa luvussa Seitsemän Potteria Hagrid lentää Harryn kanssa Siriuksen moottoripyörällä turvaan kuolonsyöjiltä. Tässä taistelussa saavat surmansa sekä Harryn pöllö Hedwig että Villisilmä Vauhkomieli. Kiroukset kimpoavat Hagridista, sillä hän on puolijättiläinen.

Hirviöiden ystävä[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Hagrid pitää hirviöistä. Kentaurit ovat Hagridin kavereita. Hagrid omisti hetken ajan sisuliskoja, mutta ne tappoivat toisensa. Hagrid tunsi myös akromantella Hämäkäkin, kunnes tämä kuoli. Hagrid pyysi Ronin, Hermionen ja Harryn Hämäkäkin hautajaisiin, mutta ainoastaan Harry tuli mukanaan Horatius Kuhnusarvio, joka otti samalla salaa Hämäkäkin myrkkyhampaasta myrkkyä talteen pieneen pulloon ajatellen myrkyn monien taikaominaisuuksien olevan hyödyksi hänenlaiselleen kyvykkäälle liementekijälle.