X 00f61bf1.jpg
Silvanus Patapalo
Biograafista tietoa
Sukupuoli

Mies

Silmien väri

Ruskea

Hiusten väri

Hopea

Syntynyt

22. marraskuuta, ennen vuotta 1927, Iso-Britannia

Kuollut

2. toukokuuta 1998 ja 22. marraskuuta 2014 välisenä aikana

Perhe
Syntyperä

Puoliverinen tai Puhdasverinen

Arvonimi (/et)

Professori

Taikasauva

Kastanjapuuta ja feeniksin sulka, notkea

Ammatti

Taikaeläineten hoidon professori

Uskollisuus
Ruutujen takana
Näyttelijät

Jim Carrey (epävarmaa tietoa)

Professori Silvanus Patapalo opetti Tylypahkan noitien ja velhojen koulussa koulussa noin 1950-1993

Hän oli Tylypahkan noitien ja velhojen koulussa taikaeläinten hoidon Professori. Patapalo oli intomielinen ja ajoittain vastuuton mies, jonka rakkaus hänen tutkimiaan ja hoitamiaan vaarallisia olentoja kohtaan johti vakaviin vammoihin hänelle itselleen ja silloin tällöin myös toisille. Vastuuttomuus aiheutti hänelle kokonaisuudessaan 62 kertaa koeajalle joutumisen hänen työskennellessään Tylypahkassa (edelleen voimassa oleva ennätys). Kuten Hagrid hänen jälkeensä, hän oli altis aliarvioimaan riskit, joita sellaisten olentojen kuten okkamien, kirskuristajien ja tulirapujen hoitaminen sisälsi. Kerran hän aiheutti sen, että Suuri sali syttyi tuleen, koska hän oli lumonnut tuhkaluikuran esittämään Matoa näytelmässä “Oiva onnen alkulähde”.

Patapalo oli rakastettava, joskin eriskummallinen mies, ja hänen pitkä työuransa koulussa oli todiste siitä, miten suuresti häneen mieltyneitä muu henkilökunta ja oppilaat olivat. Patapalo päätti uransa, kun hänellä oli jäljellä enää vain yksi käsivarsi ja puolikas jalka. Albus Dumbledore antoi hänelle eläkkeellejäämislahjaksi täydellisen setin lumottuja puisia raajoja, jotka piti korvata sen jälkeen säännöllisesti, sillä Patapalolla oli tapana vierailla vapaa-ajallaan lohikäärmeiden rauhoitusalueilla, minkä johdosta hänen proteesinsa syttyivät usein tuleen. Rubeus Hagridista tuli uusi taikaeläinten hoidon opettaja Patapalon jälkeen.

Lähteet[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]