Veela[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Veela on ihmismäinen olento. Se muistuttaa nuorta, vaaleaa ja kaunista naista. Tanssillaan he saavat hurmattua miespuoliset velhot, mutta suuttuessaan he muuttuvat harpyijoiden tapaisiksi, heidän kasvonsa muuttuvat julman lintumaiseksi, olkapäihin kasvavat siivet ja he voivat ampua tulipalloja käsistään.

Bulgarian huispausjoukkue käytti veeloja maskotteina huispauksen maailmanmestaruuskisoissa vuonna 1994. Tästä johtuen Veelat yleensä mielletään Itäeurooppalaisiksi, vaikka heitä voi löytää joka puolelta Eurooppaa.

Veelojen hiuksilla on tunnettuja magiaominaisuuksia, ja niitä käytetään esimerkiksi taikasauvassa. Tunnettu sauvaseppä Ollivander ei kuitenkaan suosi niitä, sillä ne saattavat olla hyvinkin oikukkaita.

Ihmisten ja Veelojen risteytyminen[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]

Veelojen tiedetään menneen naimisiin velhojen kanssa, jästipareista ei ole tietoa. Liittojen lapset ovat puoliveeloja, he omaavat isiensä taikakyvyt sekä äitiensä viehätysvoiman.

Apolline Delacour on ranskalainen puoliveela ja hänen tyttärensä Fleur Delacour ja Gabrielle Delacour ovat neljäsosaveeloja, ja Fleurin lapset Victoire, Dominique sekä Louis ovat kahdeksasosaveeloja. Fleurin taikasauvassa on hänen isoäitinsä hius.