FANDOM

Bagshot profile
בתחולדה בגשוט
מידע ביוגרפי
נולד/ה

לפני 1873

נפטר/ה

24 בדצמבר, 1997
מכתש גודריק, אנגליה

כינויים

"בתחי" (ע"י ריטה סקיטר)

תארים

פרופסור

מידע ביולוגי
סוג

אנושית

מין

נקבה

צבע שיער

לבן

צבע עור

בהיר

מידע משפחתי
בני משפחה
נספחים
מקצוע
  • סופרת
  • היסטוריונית
הארי פוטר: "בתחולדה בגשוט? זאת שחיברה את תולדות הכישוף?"
אלפיאס דודג': "כן. היסטוריונית מוכשרת ביותר של תולדות הקסם, חברה ותיקה של אלבוס."
מיוריאל: "אומרים שהיום היא כבר לגמרי טרללה."
— שיחה אודות בתחולדה.[מקור]

פרופסור בתחולדה בגשוט הייתה מכשפה בריטית, היסטוריונית קסם אשר נודעה בעיקר כמחברת של הספרים תולדות הכישוף והוגוורטס: תולדות. היא התגוררה במכתש גודריק ונרצחה בדצמבר 1997, לאחר שהנחשית נגיני השתלטה על גופה, תחת ניצוחו של לורד וולדמורט. בתחולדה הייתה גם דודה מדרגה שנייה של הקוסם האפל גלרט גרינדלוולד.

ביוגרפיהעריכה

חייה המוקדמים עריכה

פרופסור בגשוט נולדה למשפחת קוסמים בריטיים במהלך החצי השני של המאה ה-19. סביר להניח שבצעירותה היא למדה בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, וככל הנראה הצליחה לפחות בבחינות הבגרות או בבחינות הכשיפומטרי בתולדות הקסם, בהתחשב בתחום התמחותה מאוחר יותר בחייה.

משפחת דמבלדור עריכה

"קנדרה דמבלדור טרקה לי את הדלת בפרצוף כשבאתי לקבל אותה בעוגות קדרה תוצרת בית. בשנה הראשונה שלהם כאן ראיתי רק את שני הבנים. לא הייתי יודעת שיש גם בת לולא יצאתי לקטוף עשב-עצב לאור הירח, בחורף אחרי שעברו לעיירה, וראיתי את קנדרה מוציאה את אריאנה לחצר האחורית. היא עשתה לה סיבוב אחד בדשא, הקפידה כל הזמן לאחוז בה היטב, ואז הכניסה אותה הביתה. לא ידעתי איך לפרש את זה."
—בתחולדה נזכרת במשפחת דמבלדור.[src]
בשנת 1890 בתחולדה כבר התגוררה במכתש גודריק, כאשר קנדרה דמבלדור עברה לשם ממולד-על-הוולד יחד עם שלושת ילדיה הצעירים: אלבוס, אברפורת' ואריאנה, לאחר שבעלה פרסיבל נאסר באזקבאן. בתחולדה ניסתה להתיידד עם קנדרה, אך היא דחתה אותה.

שנים אחדות אחר-כך, בתחודלה שלחה ינשוף לאלבוס דמבלדור, אז תלמיד הוגוורטס, לאחר שהתרשמה לטובה ממאמרו על שינויי צורה בין מינים שונים של בעלי-חיים, שהתפרסם בכתב-העת "שינויי-צורה היום". המגע הראשוני הזה הוביל להיכרות עם שאר משפחת דמבלדור. בעת מותה של קנדרה, בתחולדה הייתה היחידה במכתש גודריק שעדיין דיברה עם אמו של דמבלדור.

בקיץ 1899, לאחר שאלבוס דמבלדור סיים את לימודיו בהוגוורטס וחזר למכתש גודריק לקחת על עצמו את תפקיד ראש המשפחה, אחיינה מדרגה שנייה של בתחולדה, גלרט גרינדלוולד, הגיע להתגורר עימה, והיא דאגה להכיר אותו לאלבוס. שני הצעירים המוכשרים הפכו לחברים. לא ידוע עד כמה או מה ידעה בתחולדה על פעולותיו של אחיינה הקשורות לאברפורת' ואריאנה דמבלדור, אך היא הייתה עדה לקטטה שפרצה בין שני האחים למשפחת דמבלדור בהלווייתה של אריאנה.

בשנת 1947, פרסמה בתחולדה את כתביה על תולדות הקוסמים תחת השם "תולדות הכישוף". היא נחשבת להיסטוריונית הקסם הנודעת ביותר של המאה ה-20.

ייתכן שבתחולדה היתה מורה בשלב מסוים בחייה, סביר להניח שבהוגוורטס, בהתחשב בכך שהרמיוני גריינג'ר כינתה אותה "פרופסור בגשוט" כאשר התייחסה אל עבודתה.

חייה מאוחרים עריכה

"חגגנו את יום ההולדת בארוחת ארבע שקטה מאוד, רק אנחנו ובתחולדה הזקנה, שתמיד היתה מתוקה כלפינו ושמאוהבת בהארי. [...] בתחולדה באה לבקר כמעט כל ערב, היא אשה מרתקת ויש לה סיפורים די מדהימים על דמבלדור, אני לא בטוחה שהוא ישמח לדעת! למען האמת, אני לא יודעת עד כמה להאמין לה, כי הדעת לא תופסת שדמבלדור היה יכול להיות פעם חברו של גלרט גרינדלוולד. אישית אני חושבת שהמוח שלה הלך!"
—קטע ממכתב של לילי אוונס.[src]
בזקנתה, בתחולדה היתה קרובה מאוד ללילי פוטר, ואף סיפרה לה על הקשר בין גרינדלוולד לבין דמבלדור, עם כי לילי נותרה ספקנית במקצת לאור גילה המתקדם של בתחולדה והסיכוי שהיא אולי סנילית. בתחולדה אף היתה האורחת היחידה שהצטרפה למשפחת פוטר ביום הולדתו הראשון של הארי פוטר ב-1981. דודתו מדרגה שנייה של רון וויזלי, מיוריאל, כינתה אותה "טרללה" במהלך חתונתם של ביל וויל ופלר דלאקור ב-1997.

בנוסף, בתחולדה ביקרה באור חיובי את הספר "קווידיץ' בראי הדורות" מאת קנילוורת'י וויספ, וכתבה: "בזכות התחקיר היסודי שערך קנילוורת'י וויספ נחשף בפנינו אוצר בלום של עובדות שלא היו ידועות עד כה על תולדות ספורט הקוסמים. מרתק".

ראיון עריכה

מוות ולאחר המוות עריכה

זמן-מה לאחר הריאיון, בתחולדה נרצחה באמצעות קסמים אפלים, וגופתה שימשה כתחפושת בה שכנה הנחשית של הלורד וולדמורט, נגיני. וולדמורט השאיר את נגיני כמלכודת, במחשבה כי הארי פוטר עשוי להגיע אל מכתש גודריק כדי לבקר את קבר הוריו ואת ביתם. בערב חג המולד של אותה השנה, הרמיוני גריינג'ר והארי הגיעו למכתש גודריק במחשבה כי ייתכן שדמבלדור השאיר שם את חרבו של גודריק גריפינדור, כדי שיוכלו להשמיד את ההורקרוקסים אותם חיפשו. השניים פגשו את האישה אחוזת הדיבוק, וכמעט נתפסו לאחר ש"בתחולדה" פיתתה אותם להיכנס לביתה. לאחר שאימתה את זהותו של הארי, נגיני זינקה מתוך גופתה של בתחולדה כדי לתקוף אותו, בעודה עוזבת את גופת האישה הזקנה. יחד עם זאת, התכנית נכשלה, והארי והרמיוני נמלטו.

גופתה של בתחולדה נמצאה מאוחר יותר, ומותה בידי קסמים אפלים דווח בתכנית הרדיו המחתרתית "מבט לפוטר".

מראה עריכה

פרופסור בגשוט הייתה אשה נמוכה וכפופה (ראשה הגיע לגובה החזה של הארי פוטר בן השבע עשרה). עיניה היו אטומות בקטרקטים, שיערה היה דליל ולבן, ואת קרקפתה היה ניתן לראות בבירור. פניה היו מרובבים בכלי דם זעירים ובכתמי גיל.

תכונות עריכה

לא הרבה ידוע אודות אישיותה של בתחולדה. סביר להניח שהיא היתה ידידותית וחביבה, לאור ניסיונה להתיידד עם קנדרה דמבלדור באמצעות עוגות קדרה מאפה-בית, העובדה שאלבוס דמבלדור נחשב כבן טיפוחיה והקשר ההדוק שלה עם לילי פוטר בראשית שנת 1980. היא הייתה מכשפה והיסטוריונית מבריקה בצעירותה, אך בחלוף השנים ייתכן שהפכה לסנילית.

מיומנות עריכה

  • תולדות הכישוף: פרופסור בגשוט נחשבת לאחת מהיסטוריוניות הקסם המהוללת ביותר של המאה ה-20, לאור העובדה שחיברה את "תולדות הכישוף" וכעשרה ספרים נוספים.
  • שינוי צורה: פרופסור בגשוט היתה בקיאה בשינויי צורה; היה לה מנוי לכתב-העת "שינויי-צורה היום", והיא הבינה בנושא מספיק כדי להעריך כראוי את מאמרו של אלבוס דמבלדור על שינויי צורה בין מינים שונים של בעלי-חיים.
  • תורת הצמחים: בתחולדה החזיקה בצמחים קסומים בחצרה האחורית, כמו עשב-עצב, והיא ידעה מתי הזמן הנכון לקטוף אותם.
  • בישול ואפייה: בתחולדה בגשוט אף הייתה מוכשרת במיומנויות המטבח, ונהגה להכין עוגות קדרה מאפה-בית בצעירותה

אטימולוגיה עריכה

  • השם המקורי של בתחולדה באנגלית, בת'ילדה, הוא אחד מכינוייה של בלדכילדיס הקדושה, בת העלית האנגלו-סקסית ואשתו של כלוביס השני מלך נויסטריה ובורגונדיה, אשר בשלב מסוים החליטה להקדיש את שארית חייה כדי לשרת את העניים והחולים. שמה נגזר מן המילה האנגלית העתיקה "Bealdhild", שמשמעותה: "מאבק נועז".
  • "בת'ילדה" הוא שם גרמני שפירושו "גיבורה".
  • "בגשוט" הוא שמה של עיירה במחוז סארי, אנגליה. סביר שהשם נובע משם של שבט (Bacca) ומהמילה האנגלו-סקסית ל"המקום של" (Sheatte), משמע: "המקום של שבט בקה". אך "בג" יכול גם להיות "Badger" (בעברית: גירית), כלומר "המקום של הגירית", וכך נוצר קשר לבית הפלפאף.
  • "בגשוט" עשוי גם להיות קשור לסדרת "שר הטבעות", שם הדמויות בילבו ופרודו בגינס, והאמפאסט וסמוויז גמג'י, מתגוררות בשדרת בגשוט.
  • שם משפחתה של בתחולדה עשוי להיות בהשראת דמותו של וולטר בגהוט (Bagehot), אשר בשנת 1867 כתב את הספר שנחשב לטקסט החשוב ביותר על שיטת הממשל הבריטית. עבודתו "החוקה האנגלית" היתה כמעט באותו מעמד בבתי הספר הציבוריים הבריטיים כמו "תולדות הכישף" בהוגוורטס.

מאחורי הקלעים עריכה

  • השחקנית הייזל דאגלס גילמה את דמותה של בתחולדה בגשוט בסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 1".
  • שמה של בתחולדה בגשוט לא תורגם באופן מדוייק לעברית: "בתחולדה" במקום "בת'ילדה".
  • ייתכן כי גופתה של בתחולדה נשלטה בידי הלורד וולדמורט כחיז"ל. חיז"לים אינם מדברים, וייתכן כי זוהי הסיבה בגללה נגיני נאלצה לדבר במקום בתחולדה. אולם זהו לא בהכרח היה המצב, בהתחשב בכך שנגיני זינקה הישר מתוך הגופה, דבר שמוכיח כי לופין צדק כשאמר שהם עשויים להתמודד עם קסמים אפלים שלא היו מעלים בדעתם בעת הציד שלהם; יכול להיות שנגיני/וולדמורט שלט/ה בגופה באמצעות מספר אמצעים אפלים שונים.
  • בתחולדה היתה זקנה מאוד במותה, בהתחשב בכך שבגשוט היתה דודתו מדרגה שנייה של גלרט גרינדלוולד עוד בשנת 1890, אם כי תאריך הולדתה המדויק אינו מוזכר.
  • בעותק "חייו ושקריו של אלבוס דמבלדור" בו השתמשו בהפקת הסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 1", שמה של בתחולדה בגשוט נכתב לא נכון: "Batholith" במקום "Bathilda".

ציטוטים עריכה

"בתחולדה בגשוט?" שאל הארי. "זאת שחיברה את את תולדות הכישוף?" השם היה מודפס על השער של אחד מספרי הלימוד של הארי, אם כי יש להודות, לאאחד הספרים שהוא קרא בעיון רב. "כן," אמר דודג', ונאחז בשאלתו של הארי כמו איש טובע בחגורת הצלה. "היסטוריונית המוכשרת ביותר של תולדות הקסם, וחברה ותיקה של אלבוס." "אומרים שהיום היא כבר לגמרי טרללה," אמרה הדודה מיוריאל בעליזות. - הארי פוטר, אלפיאס דודג' ומיוריאל ב-1997, הספר השביעי.

"לבסוף, אנחנו מצטערים לדווח למאזינינו שבמכתש גודריק נתגלו שרידי גופתה של בתחולדה בגשוט, אשר ככל הנראה מתה לפני חודשים אחדים. מסדר עוף החול מוסר שעל גופתה ניכרו סימנים ברורים לפציעות באמצעות קסמים אפלים." - לי ג'ורדן ("ריבר"), במהלך שידור של "מבט לפוטר" במרץ 1998, הספר השביעי.

"היא [[[קנדרה דמבלדור]]] טרקה לי את הדלת בפרצוף כשבאתי לקבל אותה בעוגות קדרה מאפה-בית," מספרת בתחולדה בגשוט. "בשנה הראשונה שלהם כאן ראיתי רק את שני הבנים. לא הייתי יודעת שיש גם בת – לולא יצאתי לקטוף עשב-עצב לאור הירח, בחורף אחרי שעברו לעיירה, וראיתי את קנדרה מוציאה את אריאנה לחצר האחורית. היא עשתה לה סיבוב אחד בדשא, הקפידה כל הזמן לאחוז בה היטב, ואז הכניסה אותה הביתה. לא ידעתי איך לפרש את זה." - בתחולדה בגשוט מוסרת את זכרונותיה אודות משפחת דמבלדור לריטה סקיטר, הספר השביעי.

כעת, כשעמד לידה, הוא נוכח עד כמה זעירות מידותיה: כפופה מזיקנה, היא הגיעה בקושי לגובה החזה שלו. היא סגרה את הדלת מאחוריהם, פרקי אצבעותיה כחלחלים ומנוקדים על רקע הצבע המתקלף [...] עיניה היו אטומות בקטרקטים ושקועות בקפלי עורה השקוף, ופניה היו מרובבים בכלי דם זעירים ובכתמי גיל [...] ריחות הזיקנה, האבק, הבגדים הלא-מכובסים והאוכל הישן החריפו כשהיא הסירה מעליה רדיד שחור אכול עש וחשפה ראש מלא שער שיבה דליל, שמתחתיו ניתן היה לראות בבירור את קרקפתה. - הארי פוגש את בתחולדה, הספר השביעי.