FANDOM

Harry-Potter-Quotes-Quiz
הארי ג'יימס פוטר
מידע ביוגרפי
נולד/ה

31 ביולי, 1980
מכתש גודריק, בריטניה

סטטוס-דם

טהור-דם

מצב משפחתי

נשוי

כינויים
תארים
מידע ביולוגי
סוג

אנושי

מין

זכר

צבע שיער

שחור

צבע עיניים

ירוקות

צבע עור

בהיר

מידע משפחתי
בני משפחה
מאפייני קסם
בוגארט

סוהרסן

שרביט
פטרונוס

אייל

נספחים
מקצוע

ראש המחלקה לאכיפת חוקי הקסם

בית

גריפינדור

נאמנות
"אתה מוגן הארי, בקצרה, בשל היכולת שלך לאהוב. זה הדבר היחידי שיכול להגן מפני הפיתוי לכוח כמו שקרה אצל וולדמורט. למרות כל פיתוי שנקרה בדרכך, כל הסבל, הלב שלך נשאר טהור, טהור בדיוק כפי שהיה כשהיית בן אחת-עשרה והבטת בראי ששיקף את משאלת ליבך, והוא הראה לך את הדרך היחידה להביס את לורד וולדמורט, לא אל-מוות או עושר. הארי, יש לך איזשהו מושג כמה מעט קוסמים היו יכולים לראות את מה שאתה ראית בראי?"
אלבוס דמבלדור על הארי.[src]
הארי ג'יימס פוטר הינו אחד מהקוסמים הגדולים ביותר בעת המודרנית. הוא בנם היחיד של לילי אוונס וג'יימס פוטר, חברי מסדר עוף-החול, אשר נרצחו ע"י לורד וולדמורט. בעקבות נבואה, עליה שמע מסוורוס סנייפ, החליט וולדמורט להרוג את הארי ומשפחת פוטר נאלצה לרדת למחתרת. כאשר הארי היה בן מעט יותר משנה, וולדמורט הגיע לביתם של הפוטרים ורצח את הוריו. אולם, מכיוון שאמו, לילי, הקריבה את עצמה למענו, הארי שרד את הקללה הממיתה, אשר קפצה חזרה ופגעה בוולדמורט. אותו לילה חתם את מלחמת הקוסמים הראשונה, והארי נודע בכל רחבי קהילת הקוסמים כ-"הילד שנשאר בחיים".

לאחר מות הוריו הארי נשלח לגור עם דודיו המוגלגים, משפחת דרסלי, שם יהיה בטוח בזכות ההגנה הקסומה שהעניקה לו אמו, הזורם גם בדמה של פטוניה דרסלי. הארי גדל בדרך פריווט מספר 4, ללא כל ידיעה על שייכותו לעולם הקוסמים ועל מה שאירע להוריו, ובעודו סובל מהזנחה והתעללות מצד דודיו ובנם, דאדלי.

ביום הולדתו ה-11 רובאוס האגריד גילה להארי כי הוא קוסם וזמן קצר לאחר מכן הארי החל ללמוד בבית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות, שם שובץ לבית גריפינדור. בביה"ס הארי הפך לחברם הטוב של רון וויזלי והרמיוני גריינג'ר, וכן נבחר למחפש הצעיר ביותר בהוגוורטס מזה מאה שנים. לאורך שנותיו בהוגוורטס הארי נודע בזכות הגנתו על אבן החכמים מפני וולדמורט, הצלתה של ג'יני וויזלי מידי הבסיליסק אשר שכן בחדר הסודות, וכן כקוסם מוכשר במיוחד אשר הצליח להפיק פטרונוס מוגשם בגיל 13 בלבד. בשנתו הרביעית הארי התמודד כמתחרה מטעם הוגוורטס בטורניר הקוסמים המשולש, טורניר שבסופו סדריק דיגורי נרצח ולורד וולדמורט השיב את גופו. בשנתו החמישית הארי הוביל את צבא דמבלדור ולחם בקרב במחלקת המסתורין.

הארי שיחק תפקיד משמעותי במלחמת הקוסמים השנייה. הוא לחם בקרב במגדל האסטרונומיה וכן יחד עם רון והרמיוני יצא לציד הורקרוקסים במטרה להשמיד את וולדמורט אחת ולתמיד. הוא לחם בקרב על הוגוורטס אשר בו הביס את וולדמורט והביא לקצה של מלחמת הקוסמים השנייה.

לאחר המלחמה הארי עבד במשרד הקסמים כהילאי, ב-2007 מונה לראש מטה ההילאים ובשלב מסוים התחתן עם ג'יני וויזלי. השניים הביאו יחד שלושה ילדים: ג'יימס סיריוס פוטר, לילי לונה פוטר ואלבוס סוורוס פוטר.

ביוגרפיה עריכה

חייו המוקדמים (1980-1981) עריכה

"הילד הזה יהיה מפורסם, אגדה. אני לא אתפלא אם בעתיד היום הזה ייזכר כיום הארי פוטר. ייכתבו על הארי ספרים, כל ילד בעולם הקוסמים ידע את שמו!"
מינרווה מקגונגל על הארי.[src]
הארי ג'יימס פוטר נולד ב-81 באוגוסט 1980 ללילי אוונס וג'יימס פוטר במכתש גודריק, בריטניה.

לילי וג'יימס ירדו למתחרת בסוף 1979, כאשר לילי גילתה שהיא בהריון. לאחר שהארי נולד, נערך לו טקס הטבלה קצר ומצומצם, כשהאורח היחידי היה סיריוס בלק, אשר מונה לסנדק של הארי.

את יום הולדתו הראשון חגג הארי במכתש גודריק, במתכונת של ארוחת ארבע שקטה וסולידית, ונכחו בו רק הוריו ובתחולדה בגשוט. לכבוד יום הולדתו קיבל הארי קיבל מסיריוס מטאטא צעצוע במתנה. מוזכר גם כי באותה תקופה לפוטרים היה חתול, אולם לא ידוע מה עלה בגורלו.

בניסיון להסתתר מפני לורד וולדמורט, אשר בעקבות נבואה שניבאה את מפלתו סימן את הארי כמטרתו הבאה, הפוטרים נענו להצעתו של אלבוס דמבלדור להסתרר באמצעות לחש פידליוס. לילי וג'יימס תכננו במקור שסיריוס יהיה שומר הסוד, אולם בעצתו לבסוף נבחר לתפקיד פיטר פטיגרו, במחשבה כי סיריוס מיד יסומן כמטרה. אולם פטיגרו, שתמך באוכלי המוות, בגד וגילה ללורד וולדמורט את מקום מחבואם של הארי והוריו.

מאמר ראשי: המתקפה במכתש גודריק (1981)

ב-31 באוקטובר, 1980, ליל כל הקדושים, לורד וולדמורט הגיע למכתש גודריק במטרה לרצוח את הארי. הוא רצח ראשון את ג'יימס, אשר ניסה להגן על לילי והארי ולא היה עם שרביטו בהישג יד. כאשר וולדמורט הגיע לחדר בו לילי והארי הסתתרו, לילי בחרה להקריב את עצמה למען הארי. ההקרבה שלה והאהבה שלה הגנה על הארי, והקללה ההורגת שוולדמורט שלח קפצה בחזרה ופגעה בו עצמו. וולדמורט איבד את כוחותיו ואת גופו, אולם נשאר בחיים מכיוון שבאותה עת כבר הספיק ליצור חמישה הורקרוקסים. כאשר הקללה ההורגת פגעה בוולדמורט הוא למעשה יצר ללא יודעין הורקרוקס נוסף – חתיכת הנשמה שהתנתקה מוולדמורט נתפסה אצל הארי, וכך הארי הפך להורקרוקס בטעות. כתוצאה מכך הארי ספח אליו חלק מכוחותיו של וולדמורט, כמו למשל היכולת לדבר לחשננית.

באותו לילה הארי הפך לאדם הראשון אשר שרד את הקללה הממיתה, ולכן זכה לכינוי "הילד שנשאר בחיים". הקללה הותירה לו צלקת בצורת ברק על המצח, אשר מאז שימשה גם כמעין קשר טלפתי בינו לבין וולדמורט.

תחת הוראותיו של דמבלדור להעביר את הארי לבית דודיו בלונדון, רובאוס האגריד הגיע למכתש גודריק וחילץ את הארי מההריסות. לפני שעזב עם הארי, סיריוס הגיע למקום על האופנוע שלו וביקש מהאגריד שיעביר את הארי לחזקתו, שכן הוא היה הסנדק שלו. אולם האגריד התעקש למלא אחר הוראותיו של דמבלדור.

האגריד הגיע לדרך פריווט מספר 4 בשעות הערב המאוחרות, שם העביר את הארי לדמבלדור ומינרווה מקגונגל שהמתינו לו. דמבלדור השאיר את הארי על מפתן דלתם של הדרסלים, יחד עם מכתב, שעל קיומו ואת תוכנו הארי מעולם לא ידע. את העשור הבא של חייו העביר הארי אצל הדרסלים, ללא כל ידיעה שהוא קוסם.

החיים בדרך פריווט (1981-1991) עריכה

"אני לא מוכן שיהיה לי אחד כזה בבית, פטוניה! לא נשבענו כשלקחנו אותו שנוציא ממנו את השטות המסוכנת הזאת?"
ורנון דרסלי על הארי.[src]
הארי גדל אצל דודיו, ורנון ופטוניה דרסלי, לצד בן-דודו דאדלי שהיה בן גילו. הדרסלים היו מוגלגים אשר קידשו את הנורמה, שנאו קסמים ונרתעו מהם. הם החליטו לא לספר להארי דבר על שייכותו לעולם הקוסמים, בתקווה כי אם ייתעלמו מכך, הקסם לא יעלה על פני השטח. הם סיפרו להארי כי הוריו מתו בתאונת דרכים אשר ממנה קיבל הארי את הצלקת שעל מצחו וסירבו לאפשר להארי לשאול שאלות על הוריו. כל מה שהארי זכר מאותה "תאונה" היה הבזק של אור ירוק, וצחוק גבוה, קר.

הדרסלים תיעבו את הארי בשל היותו קוסם, והתייחסו אליו ברשעות ובהזנחה. הם פינקו את בנם דאדלי, אשר התעלל בהארי, ומנגד הזניחו את הארי - הוא נאלץ לישון בארון קטן מתחת למדרגות (בזמן שלדאדלי היו שני חדרי שינה), ללבוש בגדים ישנים של דאדלי שהיו ענקיים עליו, וכן הטילו עליו מטלות כגון בישול והבאת הדואר. הם מעולם לא לקחו איתם את הארי לחופשות או לבילויים, ולרוב כמתנת יום הולדת הם היו מעניקים לו גרביים ישנים של ורנון. הרבה דברים מוזרים קרו סביב הארי, כגון שיערו שצמח בן לילה על אף שפטוניה סיפרה אותו עד לכדי קרחת, או אדם זר שלא הכיר קד לו פעם קידה בחנות, ולמרות שלא עשה זאת בכוונה הארי היה נענש על כך – הדרסלים נהגו למנוע ממנו ארוחות או לנעול אותו בארון שמתחת למדרגות בכל פעם שהיה עושה משהו "לא נורמלי".

הדרסלים גם ניסו להסתיר את קיומו של הארי, שכן מרבית האנשים כלל לא ידעו שמתגורר אצלם ילד נוסף מלבד דאדלי. בין האנשים שידעו על הארי נמנו: איבון – חברתה של פטוניה אשר מדי פעם השגיחה על הארי, גברת פיגסקיבית, שכנתם של הדרסלים, הארי היה נשאר אצלה כשהדרסלים היו יוצאים לחופשה אולם בשל הוראותיו של דמבלדור נאסר עליה לגלות להארי על שייכותה לעולם הקוסמים, והדודה מארג' – אחותו של ורנון אשר סלדה מהארי. הדודה מארג' נהנתה להתעלל בהארי, היא נהגה לדבר סרה על הוריו, לתת לו במתנה מזון לכלבים, להכות אותו כך שלא ינצח את דאדלי בכיסאות מוזיקליים, וכן אפשרה לכלבה, ריפר, לרדוף אחריו במשך שעות.

ב-31 ביוני 1991, יום הולדתו האחד-עשר של דאדלי, הדרסלים תכננו לקחת אותו ליום כיף בגן החיות, יחד עם חברו הטוב פירס פולקיס. לצערם של הדרסלי, הם נאלצו לקחת איתם גם את הארי, שכן גברת פיג שברה את רגלה והם לא היו מוכנים להשאיר את הארי לבד בבית. בגן החיות, הארי שוחח עם נחש חנק, וללא ידיעה כיצד, הצליח להעלים את זכוכית הכלוב ושחרר את הנחש לחופשי, מה שגרר עונש מצד הדרסלים.

בית הספר היסודי ע"ש הקדוש גרגורי עריכה

"בבית ספר, להארי לא היה אף אחד. כולם ידעו שהחבורה של דאדלי שנאה את הארי פוטר המוזר בבגדיו הגדולים והישנים ומשקפיו השבורים, ואף אחד לא אהב להתווכח עם החבורה של דאדלי."
—הארי על התקופה בביה"ס היסודי.[src]
הארי למד בבית הספר היסודי ע"ש הקדוש גרגורי, בי"ס מוגלגי, לצד דאדלי. להארי לא היו חברים בבית הספר, שכן כולם פחדו מהחבורה של דאדלי, ששנאה את הארי בהוראת דאדלי. ואף יותר מכך, חבריו של דאדלי אהבו לשחק "תופסת הארי", ולרדוף אחריו. על אף שהיה טוב בספורט, הארי תמיד נבחר אחרון לקבוצה, מכיוון שאף אחד לא רצה שדאדלי יחשוב שהוא מחבב את הארי.

להארי קרו מספר מקרים בבי"ס שהכניסו אותו לצרות: הוא פעם הפך בטעות את הפאה של המורה שלו לכחולה, וכן הצליח להתעתק בטעות לראש הגג של מטבח ביה"ס בעודו בורח מדאדלי וחבורתו.

לפני שגילה על היותו קוסם, הארי היה אמור להמשיך ללמוד בבית הספר העל-יסודי המוגלגי תיכון סטונוול.

הגילוי על היותו קוסם עריכה

"אתה קוסם, הארי, ותהיה חתיכת קוסם מוצלח לפי ההימור שלי, ברגע שאתה פה תתאמן קצת, כמובן."
רובאוס האגריד.[src]
במהלך השבוע שבו חל יום הולדתו ה-11 של הארי הגיעו לדרך פריווט מספר 4 מכתבים רבים הממוענים אליו. כשהדרסלים ראו כי המכתב ממוען ל-"הארי פוטר, הארון שמתחת למדרגות" הם נלחצו שהקהילה הקסומה יודעת על היחס שלהם להארי והעבירו אותו לחדר השינה השני של דאדלי. ורנון התעקש להשמיד את המכתבים ולמנוע מהארי לקרוא אותם. אולם מכיוון שהמכתבים המשיכו להגיע בתצורות משונות (לדוגמא בתוך קרטון ביצים), ורנון החליט כי אין ברירה אלא לנוס בתקווה שהמכתבים לא ימצאו אותם. ב-39 ביולי 1991 נסעו בני משפחת דרסלי יחד עם הארי לבקתה-על-הסלע, באמונה כי לשם המכתבים לא יגיעו.

בחצות, בדיוק כשהארי הפך בן 11, נכנס לבקתה רובאוס האגריד, שומר המפתחות והקרקעות של הוגוורטס. הוא סיפר להארי על היותו קוסם, על הוריו וכן והעניק לו סוף סוף את המכתב מהוגוורטס. ביום למחרת האגריד ליווה את הארי לסמטת דיאגון, על מנת שהארי יוכל לקנות ציוד להוגוורטס, וכן קנה לו במתנה תנשמת לבנה לכבוד יום-הולדתו. במהלך שיטותם בסמטת דיאגון הארי פגש קוסמים ומכשפות רבים אשר זיהו אותו ורכשו לו כבוד רב כגון דדאלוס דיגל, דוריס קרוקפורד וקוויריניוס קווירל וכן קנה גלימות בחנות של מדאם מלקין, שם פגש את דראקו מאלפוי לראשונה. הארי גם נכנס עם האגריד לכספת שלו בגרינגוטס, שם גילה כי הוא למעשה עשיר, וחיכה בסקרנות בזמן שהאגריד ביצע הוראות סודיות מטעם דמבלדור בבנק. לבסוף הארי קנה את שרביטו בחנות של אוליבנדר, שם נתוודע לקשר המיוחד שבין שרביטו לבין שרביטו של לורד וולדמורט.

השנים בהוגוורטס (1991-1997) עריכה

שנה ראשונה עריכה

"אלו הבחירות שלנו, הארי, אשר מגלות מי אנו באמת, הרבה יותר מהיכולות שלנו."
אלבוס דמבלדור על בחירתו של הארי בגריפינדור על פני סלית'רין.[src]

מראה חיצוני עריכה

"הארי ניחן ביופי של אביו ואמו."
—ג'יי.קיי.רולינג בראיון Accio Quote.
הארי מתואר כדומה מאוד לאביו, ג'יימס, קטן ורזה, בעל שיער שחור כהה וברכיים בולטות, אולם את עיניו הירוקות ירש מאמו, לילי. על אף שהארי סבל מהזנחה במשך רוב ילדותו, נראה כי זה לא השפיע על הגדילה שלו, שכן מוזכר כי בשנתו החמישית הארי היה בערך בגובה שג'יימס היה בו באותו גיל. כמו כן להארי יש עור טוב, וגם בגיל ההתבגרות הוא אינו סובל מחצ'קונים.[1]

הארי מרכיב משקפיים עגולים, ועל מצחו מתנוססת צלקת בצורת ברק, אותה קיבל בלילה שבו וולדמורט ניסה להרוג אותו כשהיה תינוק. להארי ישנה גם צלקת חיוורת על גב ידו הימנית, אשר קוראת "לא אספר עוד שקרים". את הצלקת הזו קיבל כתוצאה מעונשים מרובים אצל דולורס אמברידג'. להארי ישנה גם צלקת בצורת אליפסה מעל ליבו, כתוצאה מהקמע של סלית'רין אשר חרך את חזהו בזמן שהארי התעמת מול נגיני במכתש גודריק.

ע"פ ריטה סקיטר, בגיל 33 להארי היו כבר כמה שערות אפורות, וכן חתך מעל לחיו הימנית, כפי הנראה כתוצאה מפעולותיו הסודיות עבור מטה ההילאים.[2]

אישיותו ותכונותיו עריכה

"אני רואה את הארי כמישהו אשר נאבק לעשות את הדבר הנכון, שאינו חף מפגמים, ופועל בפזיזות כפי שהייתם מצפים ממישהו בגילו, אבל גם בסופו של דבר כאדם נאמן ומאוד מאוד אמיץ. אז, מכיוון שיש לו מעלות רבות שאני מעריכה, הייתי אומרת שהוא מודל טוב לחיקוי. זה לא אומר שהוא קדוש, אבל למען האמת, מי כן? אני חושבת שאנו יודעים מספיק על חייו האישיים של הארי, דרכי חשיבתו כפי שהן מופיעות בספרים, על מנת להבין כי הוא בסופו של דבר בן-אדם, אדם הנאבק לעשות את הדבר הנכון, דבר שבעיניי ראוי להערצה."
—ג'יי.קיי.רולינג בראיון ל-Accio Quote!
הארי מתואר כאדם אמיץ מאוד, נאמן, לא-אנוכי ובעל אופי חזק. הוא היו נכון לצעוד אל מותו מכיוון שהאמין כי זוהי הדרך היחידה להפיל את וולדמורט סופית. וולדמורט זיהה בהארי "חולשה של אבירות", שכן הארי היה מוכן לעשות הרבה ולסכן את עצמו על מנת לעזור לאחרים, במיוחד למען היקרים לו. להארי היה כוח רצון חזק והוא לא פחד לעמוד על דעתו. הוא הצליח מאוד, ביחס לשאר בני-גילו, להתנגד לקללת אימפריוס, מה שמעיד על עקרונות חזקים במיוחד. אלבוס דמבלדור ציין כי הארי הכיל הרבה מהתכונות שסלזאר סלית'רין העריך בתלמידיו, אולם לטענת דמבלדור, מה שהעיד יותר מכל על הארי היו הבחירות שלו האם וכיצד להשתמש בתכונות האלו.
"הממ. קשה. מאוד קשה. הרבה אומץ, אני רואה. גם לא מעט שכל. יש כישרון, הו אלוהים, כן– ורעב גדול להוכיח את עצמך, עכשיו זה מעניין... אז איפה כדאי שאשבץ אותך?"
מצנפת המיון.[src]
הארי הואשם לא פעם בשחצנות (בעיקר ע"י סוורוס סנייפ) ולעתים פעל באימפולסיביות ופזיזות. כתוצאה מכך הוא נטה לעתים לדבר בגסות כלפי סמכות, כגון מול פרופסור סנייפ או שר הקסמים רופוס סקרימג'ר. עם זאת, דמבלדור ציין כי מרבית המורים ראו את הארי כצנוע, חביב ומוכשר. במהלך גיל ההתבגרות, בעיקר לקראת שנתו החמישית בהוגוורטס, הארי סבל ממצבי רוח וגם כלפי חבריו הקרובים התנהג בעצבנות. אולם יש לקחת בחשבון כי הארי היה נמצא בלחץ נפשי גדול באותה עת– סדריק דיגורי נרצח מול עיניו בקיץ 1995, לורד וולדמורט נולד מחדש, וכן משרד הקסמים פעל למען השמצתו בעולם הקוסמים.
"אתה בחור חד, פוטר."
ברטי קראוץ' הבן (במסווה של אלאסטור מודי) על הארי.[src]
הארי ניחן באינטליגנציה וכן באינטואיציה. הארי קיבל ציונים סבירים וכן למד כראוי לבחינות הבגרות, אולם הוא מעולם לא הביע סקרנות אינטלקטואלית ולא הראה נכונות או מאמץ להשקיע בלימודיו בהוגוורטס (לדוגמא הוא הסתמך על העותק של הנסיך חצוי-הדם של רקיחת שיקויים למתקדמים על מנת להצליח בשיעור שיקויים, במקום לנסות ללמוד בעצמו את המקצוע). הוא הצטיין יותר בבחינות מעשיות מאשר בבחינות עיוניות.

ברטי קראוץ' הבן (במסווה של אלאסטור מודי) ציין כי להארי יש גם נטייה לגאווה ולכבוד אשר כמעט עלו לו בטורניר הקוסמים המשולש. הוא לא רצה להיעזר באנשים אחרים על מנת לעבור את המשימות בטורניר (מלבד הקרובים לו כמו רון, הרמיוני, האגריד וסיריוס): הוא היה גאה מדי מכדי להיעזר בעצתו של סדריק דיגורי כיצד לעבור את המשימה השנייה מיד כשקיבל אותה, וכן לא ביקש עזרה מנוויל לונגבוטום שמיד היה יכול לספר לו על אצות הזימיזים. אולם במקביל לגאוותו להארי יש גם הגינות ויושר, שכן הוא סירב להצעותיו החוזרות ונשנות של לודו בגמן לעזור לו בטורניר.

הפניות עריכה