ויקיפוטר
Advertisement
" אני ניראית קצת עלובה, אך אל תזלזלו בי. כי כל הכובעים כולם, בזאת לא ייתחרו בי."
—מצנפת המיון ב-1991.[src]

מצנפת המיון היא כובע קסום ובעל תבונה, אשר ממיין את תלמידי בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות לארבעה בתים: גריפינדור, רייבנקלו, הפלפאף וסלית'רין. המצנפת הייתה שייכת במקור לגודריק גריפינדור, אולם מאז הקמת הוגוורטס היא לרוב מוחזקת במשרד המנהל (לא ידוע על המצנפת במשרדה של דולורס אמברידג' בזמן שהייתה מנהלת)

סקירה כללית[]

מצנפת המיון המפורסמת של הוגוורטס נוהגת לגולל את תולדותיה באמצעות שיר בתחילת כל שנת לימודים. לפני סעודת הפתיחה בכל שנת לימודים נערכים כל תלמידי השנה הראשונה לקראת טקס המיון, אשר במהלכו הם יושבים על שרפרף וחובשים את המצנפת אשר משבצת אותם בבית המתאים להם.

המצנפת מדברת עם התלמיד/ה החובשים אותה, בקול שקט כך שרק הם יוכלו לשמוע. המצנפת מבצעת ביאור הכרה על התלמידים על מנת לפרש את מחשבותיהם של החובשים אותה. המצנפת לוקחת זמן לשקול את החלטתה ולבסוף קובעת את הבית שבו ישובצו התלמידים בצעקה גדולה. הזמן שלוקח למצנפת להגיע להחלטה נע לרוב בין פחות משנייה ועד 5 דק' (מיון אשר לוקח יותר מ-5 דק' נקרא "hatstall" - עיכוב-כובע).[1]

1.20 B1C7M2 The Sorting Ceremony.jpg

מצנפת המיון ידועה בשל סירובה להודות כי אי פעם טעתה בשיבוצם של תלמיד/ה. גם כאשר ישנם תלמידי סלית'רין אשר מתנהגים באכפתיות, תלמידי רייבנקלו שנכשלים בבחינות, תלמידי הפלפאף שאינם חרוצים או תלמידי גריפינדור שנוהגים בפחדנות, מצנפת המיון תמיד עומדת מאחורי החלטתה. עם זאת, למצנפת המיון כן היו מספר מקרים של טעות בשיפוט לאורך מאות שנות פעילותה.

היסטוריה[]

טקס המיון

מאמר ראשי: טקס המיון

"שרה שיר אחר כל שנה. בטח יש לה חיים משעממים, חיים של מצנפת, לא? אני מניח שהיא מעבירה את כל השנה בכתיבת השיר לשנה הבאה."
רון וויזלי על מצנפת המיון.[src]

האגדה מספרת שראשיתה של מצנפת המיון הייתה כמצנפת רגילה בבעלותו של גודריק גריפינדור. לאחר שגריפינדור החליט יחד עם שאר המייסדים להקים בית ספר לקוסמים, הם חיפשו דרך למיין את התלמידים לבתים גם לאחר מותם, ומצנפת המיון הייתה הפתרון כגון שהוזכר באחד משריה. המצנפת כושפה והפכה לחפץ בעל-תבונה, אשר יודע למיין את התלמידים לפי התכונות החשובות לכל אחד מהמייסדים. המצנפת מיינה את תלמידי הוגוורטס לאורך למעלה מאלף שנים, ועברה לאורך ההיסטוריה ממנהל אחד למשנהו. כאשר אינה בשימוש, המצנפת לרוב מונחת במשרד המנהל.

מצנפת המיון במשרד המנהל

כאשר תלמיד גריפינדור ראוי נזקק לכך, הוא מסוגל לשלוף את החרב של גריפינדור מתוך מצנפת המיון, גם אם החרב נמצאת במקום בטוח ומוגן. לא ידוע בדיוק כיצד אכן מתאפשר הקשר הנ"ל בין המצנפת לחרב, רק שזה מצביע על נאמנות לבית הספר מהסוג המובחר ביותר. ישנם שני מקרים מתועדים על כך שתלמיד שלף את החרב מתוך המצנפת - פעם אחת ב-1993 ע"י הארי פוטר בחדר הסודות, ופעם נוספת ב-1998 ע"י נוויל לונגבוטום במהלך הקרב על הוגוורטס.

בשנת 1858, הצליח אנגוס בוכנאן, סקיב סקוטי בן 11, להתגנב לסעודת פתיחת שנת הלימודים בעזרת אחיו הקוסם, וחבש את מצנפת המיון על ראשו. מצנפת המיון אמרה לו כי הוא בחור טוב-לב אך לא קוסם.[2]

שירי המצנפת[]

Sorting.jpg

לפני שמתחיל טקס המיון בתחילת כל סעודת פתיחת שנה בהוגוורטס, מצנפת המיון מדקלמת בכל שנה שיר חדש שהיא חיברה. שירים אלו משתנים באורכם ובתוכנם, אך לרוב מגוללים את ההיסטוריה של המצנפת ושל בית הספר.

המצנפת יכולה גם להזהיר מפני סכנה מתקרבת, כפי שקרה ב-1995, עם כי לא ידוע כיצד המצנפת יכולה לדעת מה עתיד לבוא. ייתכן כי היא מקבלת מידע מהמנהל שכן לרוב היא מונחת במשרדו.

1991[]

"אני נראית קצת עלובה

אך אל תזלזלו בי,

כי כל הכובעים כולם

בזאת לא יתחרו בי.

לי אין נוצה או מצחייה

ולא פינות שלוש,

אך בעניין של למיין

אני תמיד בראש!

מצנפת המיון באיורה של ג'יי.קיי.רולינג

כי כל אדם אשר יחבוש

אותי על הקרקפת,

כל מחשבה אצלו בראש

מיד אליי נשקפת.

אם אומץ לב ותושייה

אמצא אצלו במוח,

אודיע חיש את זה האיש

לגריפינדור לשלוח!

אך אם בגולגלתו אמצא

טוב לב ואורך רוח,

אודיע כי להפלפאף

הוא מועמד בטוח!

לרייבנקלו אשלח את זה

שבראשו חרוט,

כי תכונותיו המובילות:

תבונה ולמדנות!

אך באשר אמצע עורמה

ושאיפה לכוח,

אורה מיד את התלמיד

לסלית'רין לשלוח.

על כן חבשו! אל תחששו!

אין חכמה כמותי,

ואם חס ושלום אטעה

אני אבלע אותי."

1994[]

"היה היו לפני שנים,

כאלף שנים לפחות,

שתי מכשפות ושני קוסמים

שחיו בארץ הזאת.

גריפנדור בא מערבות הבר;

רייבנקלו מן הבקעה;

הפלפאף ממורדות ההר;

סלית'רין- מן הביצה.

לארבעה היה חלום,

חזון נשגב ורם;

לבנות בית ספר לקוסמים -

והוגוורטס כך הוקם.

כל מייסד רצה חינוך

לערכים שונים,

וכך התלמידים חולקו

לארבעה בתים.

האמיצים התחבבו

על גורדיק גריפנדור;

אך רייבנקלו בלמדנים

דרשה תמיד לבחור.

טוב-לב היה הכי חשוב

להלגה הפלפאף;

אך סלית'רין שאפתנים

יותר מכול אהב.

כל עוד היו הם בחיים,

מיינו הם בעצמם.

אך איך ימשיכו במיון

גם אחרי מותם?

לגריפנדור היתה עצה.

חיש קל הסיר אותי,

וכל אחד מהם הפקיד

קצת מרוחו אצלי.

מצנפת המיון אני,

מאז ועד היום.

חבשוני, ואני אמצא

לכל אחד מקום!"

"בימי עבר, בצעירותי/ כשהוגוורטס אך נוסד,

חשבו ארבעת מייסדיו/ לפעול יחדיו לעד;

הן מטרה רמה אחת/ איחדה, ליכדה אותם:

שבית ספרם הזה יהיה/ הטוב שבעולם.

  'יחדיו נבנה ונלמד!'/ אמרו, מבלי שער

שיום יבוא, וברית רעים/ תופר ללא הכר.

כי סלית'רין וגריפנדור/ נדרו אחוות עולם

והפלפאף ורייבנקלו/ קרבו מקשר דם.

כיצד אם כן נכשל כל זה?/ רעות כיצד הכזיבה?

אני עדה הייתי אז/ ובפניכם ארחיבה:

שח סלית'רין, 'תלמיד רצוי/ יהיה טהור בדם.'

אך רייבנקלו אמרה, 'תמיד/ עדיף תלמיד חכם.'

שח גריפנדור, 'לאמיצים/ ראוי לתת כבוד.'

והפלפאף: 'יבוא כל מי/ שמשתוקק ללמוד.'

כך התווכחו, אך ויכוחם/ לריב לא התפתח,

שכן הוסכם שכל מורה/ את חביביו לוקח:

אם דם טהור היה חשוב/ לסלזאר סלית'רין,

הרי שתלמידי ביתו/ היו רק טהורים.

המבריקים בחבורה/ הלכו לרייבנקלו,

ואלה שגילו גבורה/ הלכו אל גריפנדור.

הפלפאף טובת הלב/ לקחה את כל השאר.

באופן זה, לאורך זמן/ איזון ברור נשמר.

וכך עברו כמה שנים/ של סדר ושלום

אבל אט-אט המחלוקות/ החלו גם לפגום;

בהדרגה זה נגד זה/ נפנו הארבעה,

במקום לתמוך איש ברעו,/ קודשה ההפרדה.

נראה היה שבית ספרם/ ימים לא יאריך,

שכל הטוב נופל קורבן/ לקרע המחריף.

ולבסוף הבוקר בא/ בו סלית'רין עזב.

הריב פסק, אבל שלום/ מלא עוד לא הושב.

מיום שבו מארבעה/ נותרו פה רק שלושה,

ברית הרעות בין הבתים/ בעצם לא חודשה.

מצנפת המיון אני./ הנוהל כבר מוכר:

אומר לכל תלמיד חדש/ לאיזה צד נבחר.

אך השנה אוסיף מלה,/ הסכיתו לדברי:

תוהה אני על התפקיד/ אשר נגזר עלי.

חובה עלי היא לפלג/ לארבעה בתים.

אך מה אם המיון עצמו/ הוא שיוצר תככים?

דעו שיש פה סכנה,/ אזהיר בכל לשון:

כי הוגוורטס לאיום נתון/ מצד אויב חיצון.

כעת חובה להתלכד,/ או שניפול פרודים.

אמרתי את שלי, עכשיו/ ניגש לעניינים."

מערכות יחסים[]

הארי פוטר[]

Harry-potter-sorting-hat-758x397.jpg

מצנפת המיון: "המממ קשה. מאוד קשה. הרבה אומץ, אני רואה. גם שכל לא חסר. יש כישרון, אלוהים אדירים, כן - וצמאון טוב להוכיח את עצמך, עכשיו זה מענייו... אז איפה כדאי שאשים אותך?"
הארי פוטר: "לא סלית'רין, לא סלית'רין."
מצנפת המיון: "לא סלית'רין, אה? אתה בטוח? תוכל להצליח שם מאוד, אתה יודע, זה הכל כאן בתוך הראש שלך, וסלית'רין יעזור לך להגיע לגדולות, אין שום ספק - לא? טוב, אם אתה בטוח - כדאי שזה יהיה גריפינדור!"
— המיון של הארי פוטר.[מקור]

נראה כי מצנפת המיון התקשתה לשבץ את הארי פוטר, שכן היא זיהתה בו נחישות וערמומיות אשר התאימו לתכונות בית סלית'רין, והמצנפת האמינה כי בסלית'רין הארי יוכל לשגשג. עם זאת, הארי התנגד מאוד לשיבוץ בסלית'רין, ובעקבות כך מצנפת המיון שיבצה אותו בגריפינדור, הבית שבו גם שובצו הוריו.

כאשר הארי דיבר שוב עם מצנפת המיון בשנת לימודיו השנייה, היא שוב חזרה על דבריה שהארי היה יכול להתאים מאוד בסלית'רין. הסיבה לכך היא שמצנפת זיהתה בהארי את חלקיק נשמתו של וולדמורט אשר שכן בתוכו.[3] לקראת סוף שנת הלימודים, פוקסה= הביא את מצנפת המיון לחדר הסודות, שם הארי הצליח לשלוף מתוך המצנפת את החרב של גריפינדור ובזכות כך הביס את הבסיליסק.

הרמיוני גריינג'ר[]

Harry-potter1-sorting1.jpg

נראה כי המצנפת התלבטה היכן למיין את הרמיוני גריינג'ר, שכן היא זיהתה את האינטליגנציה הרבה של הרמיוני ושקלה לשבץ אותה ברייבנקלו, אולם בסופו של דבר הרמיוני שובצה בגריפינדור.[1]

רון וויזלי[]

Ron And The Sorting Hat.png

למצנפת המיון היה קל מאוד לשבץ את רון וויזלי, כמו שאר בני משפחת וויזלי, בגריפינדור. שניות ספורות לאחר שהמצנפת הונחה על ראשו של רון היא כבר הכריזה על השיבוץ. רון חשש שהוא יהיה הראשון מבין בני משפחתו שלא ישובץ בגריפינדור.

דראקו מאלפוי[]

מצנפת המיון הכריזה של שיבוצו של דראקו מאלפוי בסלית'רין ממש ברגע שהונחה על ראשו. נראה כי למאלפוי יש את כל התכונות המובהקות ביותר של תלמיד סלית'רין - ערמומיות, נחישות, שאפתנות, ודם טהור. גם שאר בני משפחתו של מאלפוי שובצו לסלית'רין.

טום רידל[]

לפי אלבוס דמבלדור, מצנפת המיון שיבצה את טום רידל בסלית'רין כבר ברגע שנגעה בראשו. אין זה מפתיע שכן רידל הכיל את כל התכונות הנדרשות מתלמיד סלית'רין, וכן הוא היה הצאצא האחרון של סלזאר סלית'רין.

נוויל לונגבוטום[]

למצנפת המיון לקח קצת זמן להחליט היכן לשבץ את נוויל לונגבוטום. נוויל חשב שהוא הכי יתאים להפלפאף, שכן הוא נרתע מהמוניטין האמיץ שיש לבית גריפינדור, אולם המצנפת התנגדה שכן לדעתה נוויל יכל להצליח מאוד בגריפינדור ולבסוף שיבצה אותו שם.[1]

בשנת לימודיו השביעית, במהלך הקרב על הוגוורטס, נוויל הצליח לשלוף מתוך מצנפת המיון את החרב של גריפינדור, פעולה אותה יכול לעשות רק תלמיד גריפינדור אמיתי.

מינרווה מקגונגל[]

למינרווה מקגונגל היה מה שנקרא "עיכוב-כובע" (hatstall), שכן למצנפת המיון לקח יותר מ-5 דק' להחליט היכן לשבץ אותה. מצנפת המיון שקלה ראשית לשבץ את מקגונגל ברייבנקלו, אולם בסופו של דבר שיבצה אותה בגריפינדור.[1]

בבגרותה, מקגונגל הפכה לפרופסור לשינויי-צורה בהוגוורטס, לראש בית גריפינדור, והיא זו שמנחה את טקס המיון ומניחה את המצנפת על ראשם של תלמידי השנה הראשונה.

פיליוס פליטיק[]

מצנפת המיון שקלה לשבץ את פיליוס פליטיק בגריפינדור, לפני שלבסוף שיבצה אותו ברייבנקלו.[4]

בבגרותו, פליטיק הפך לראש בית רייבנקלו.

גילדרוי לוקהרט[]

בתחילה, המצנפת שקלה לשבץ את גילדרוי לוקהרט בסלית'רין (אך לא היו לו מספיק תוכונות סלית'ריוניות), אז לבסוף שיבצה אותו ברייבנקלו.[5]

פיטר פטיגרו[]

המצנפת התלבטה ארוכות האם לשבץ את פיטר פטיגרו בסלית'רין או בגריפינדור, ואכן גם הוא חווה "עיכוב-כובע". לבסוף המצנפת שיבצה אותו בגריפינדור, החלטה אותה אנשים רבים מחשיבים כטעות. עם זאת, מצנפת המיון מסרבת להכיר בכך כטעות עד עצם היום הזה.[1]

אישיותה ותכונותיה[]

המצנפת, למרות היותה חפץ, מכושפת כך שיש לה תבונה ואישיות עצמאית. בתחילת כל שנה, המצנפת שרה שיר אודות המיון לארבעה בתים, אולם בסופו של דבר המצנפת מפצירה בפני התלמידים לשמור על אחדות בין הבתים אשר תציל מפני סכנה, כפי שעשתה ב-1995. על אף שתפקיד המצנפת הוא כביכול לפלג את התלמידים, היא מייצגת את התלכדותם של ארבעת הבתים תחת בית הספר הוגוורטס לכישוף ולקוסמות.

מאחורי הקלעים[]

  • את קולה של מצנפת המיון מדבב בשני הסרטים הראשונים לזלי פיליפס.
  • ניתן לעבור טקס מיון בפוטרמור.

הערת המחברת[]

מצנפת המיון ע"פ המאייר ג'ים קיי

כאשר נשאלה על כך בראיון, ג'יי.קיי.רולינג הצהירה כי מצנפת המיון מעולם לא טעתה.[6] עם זאת, במידע אשר נחשף אודות המצנפת בפוטרמור, רולינג סיפקה מידע קצת יותר מסוייג והתייחסה למצנפת כ"עשתה טעויות ספורות לאורך מאות שנות עבודה". על תהליך הכתיבה של מצנפת המיון היא מספרת:

"מצנפת המיון לא הופיעה בתכנונים המקוריים שלי לגבי הוגוורטס. התלבטתי בין מספר שיטות לגבי האופן שבו ימוינו התלמידים לבתים (בשלב מוקדם כבר ידעתי שיהיו ארבעה בתים, כאשר לכל בית תכונות שונות). בתחילה היה לי רעיון למכונה בסגנון הית' רובינסון, שתעשה כל מיני דברים קסומים לפי שהיא תקבע את השיבוץ, אבל לא אהבתי את זה: זה הרגיש מסובך מדי, ופשוט מדי. אחרי זה היה לי רעיון שבאולם הגדול יעמדו ארבעה פסלים אשר יתעוררו לחיים ויבחרו בעצמם את התלמידים מתוך ההמון בזמן ששאר בית הספר צופה. זה היה יותר טוב, אבל עדיין לא מדויק. בסופו של דבר, חיברתי רשימה של דרכים שבהן ניתן למיין בין אנשים: אן-דן-די-נו, משיכת קש קצר, בחירה ע"י קפטנים, שמות מתוך כובע - שמות מתוך כובע מדבר - חבישת כובע - מצנפת המיון. "
—ג'יי.קיי.רולינג.[src]

ראו גם[]

הפניות[]

Advertisement