HarryPotter-wiki
Advertisement

A Black-ház családfája

„Maga mindig is túl nagy fontosságot tulajdonított az úgynevezett tiszta vérnek! Lássa már be, hogy nem az számít, minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel!”

Albus Dumbledore véleménye a vértisztaságról[1]

Vérminőség[2] vagy vértisztaság[1] egy a varázsvilágban létező elképzelés és osztályozási rendszer a különböző arányú mágikus génekkel rendelkező varázslócsaládok rendszerezésére. A koncepció elsősorban nagy múltra visszatekintő varázslócsaládok és az ilyen családokkal szimpatizáló boszorkányok és varázslók körében elterjedt és általában szorosan összefügg az aranyvérű felsőbbrendűség gondolatával. Az ilyen varázslócsaládok a vértisztaság fogalmát rendre arra használják, hogy saját társadalmi presztízsüket növeljék vele, magukat, mint (varázsló szülőktől származót) aranyvérűekként definiálják, míg a mugli származású boszorkányokra és varázslókra a sárvérű jelzőt használják.

Vértisztaság szintjei[]

Mugliivadékok[]

Lásd még: Mugliivadék

A személyt, aki mugli szülők gyermekeként születetett, de ő maga varázserővel bír, mugliivadéknak nevezzük. A mugliivadékokkal szemben világszerte változó intenzitású és formájú előítéletek léteznek a varázslótársadalmakban. Az aranyvérű felsőbbrendűség eszméjének hívei gyakran utalnak a mugliivadékokra a rendkívül sértő "sárvérű" szóval. Nagy-Britannia varázslótársadalmában elfogadott, hogy a mugliivadékok Roxfort Boszorkány- és Varázslóképző Szakiskola növendékei lehetnek, ezzel szemben Európa más varázslótársadalmai és intézményei (pl. Durmstrang Intézet) nem fogadnak mugliivadékokat.

Félvérek[]

Lásd még: Félvér

„Különben is, ma már a legtöbb varázsló félvér. Rég kihaltunk volna, ha nem házasodunk be mugli családokba.”

Ronald Weasley véleménye a vértisztaságról[3]

Azon boszorkányokat vagy varázslókat aki vegyesen mugli és varázsló felmenőkkel is rendelkeznek, félvéreknek nevezzük. A mágikus gén domináns jellege miatt, egy varázsló-mugli kapcsolatból születő gyermek valószínűleg maga is boszorkány vagy varázsló lesz, de persze ez nem biztos. Ebből következően varázsló-mugli szülők varázstalan gyermekét kviblinek és nem muglinak kell tekinteni.

Aranyvérűek[]

Az aranyvérű Black-ház címere a Toujours Pur (franciául Mindig tiszta) családi mottóval.

Lásd még: Aranyvérű

Aranyvérűnek, vagy tisztavérűnek nevezzük azon boszorkányokat és varázslókat, akik nem rendelkeznek ismert mugli vagy mugliivadék felmenőkkel. Többen közülük ezt úgy érték el, hogy családfájukból egyszerűen kitörölték mugli, mugliivadék, illetve kvibli őseiket, úgy beállítva, mintha ezen személyek nem is léteztek volna. A vértisztaság és az aranyvérű felsőbbrendűség elméletei leginkább az ő körükben népszerűek.

Az aranyvérűek közül sokan magukat a varázsvilág természetes elitjének tekintik. Gyakran illetik becsmérlő megjegyzésekkel a muglikat és a nem aranyvérű boszorkányokat és varázslókat, néhányan azt is vitatják, hogy az utóbbi csoportokat a varázsvilág részének kell e tekinteni. A Halálfalók szervezete ezen filozófiát szélsőségesen értelmezve, a mugliivadékok kiirtását tette meg fő célkitűzésének.

Kviblik[]

Lásd még: Kvibli

A kviblik olyan varázslócsaládból származó személyek, akik maguk nem rendelkeznek varázserővel. Mágikus képességek hiányában kézenfekvő lenne őket a muglik közé sorolni, azonban fontos különbség, hogy a kviblik tudnak a varázsvilágról és annak választásuktól függően a részesei lehetnek (mint például Argus Frics, a Roxfort gondnoka, vagy Arabella Figg, A Főnix Rendjének tagja).[4][5]

A legtöbb varázslócsalád nagy szégyennek tartja a kvibliséget és gyakran lenézik őket. A kviblik megvetése olyannyira elterjedt, hogy az egyébiránt toleráns Weasley család tagjai is kellemetlenül érzik magukat egy könyvelőként dolgozó távoli kvibli rokonuk miatt.[6]

Kevert származásúak és féllények[]

A féllények olyan humanoidok, akik legalább egy nem ember szülővel rendelkeznek. Az ilyen származással bíró személyek száma igen alacsony és a varázsvilágon belüli megítélésük is ellentmondásos, de jellemzően a többség megveti őket, így a társadalom perifériájára szorultak. Általában ötvöződnek bennük a kétféle származásból eredő tulajdonságok: a félóriások az átlagos boszorkányokhoz és varázslókhoz hasonlóan képesek pálcamágiára, emellett pedig ellenállók bűbájokkal és átkokkal szemben (Rubeus Hagridot például egy tucatnyi kábító-átok sem tudta leteríteni).[7]

A sellők és a kentaurok, bár külsőre humanoid vonásokkal rendelkeznek, valójában nincsenek emberi felmenőik.

A kevert származású személyek rendszerezése[8][]

Típusok

Mérték

Személyek

Részóriás Fél Rubeus Hagrid
Olympe Maxime
Részvéla Apolline Delacour
Negyed Fleur Delacour
Gabrielle Delacour
Nyolcad Victoire Weasley
Dominique Weasley
Louis Weasley
Részkobold Ismeretlen Filius Flitwick
Részvámpír Lorcan d'Eath

Hivatkozások[]

  1. 1,0 1,1 Harry Potter és a Tűz Serlege, 36 fejezet (Az utak elválnak)
  2. Harry Potter és a Halál Ereklyéi, 11 fejezet (Lopás és vesztegetés)
  3. Harry Potter és a Titkok Kamrája, 7 fejezet (Sárvér és suttogás)
  4. Harry Potter és a Titkok Kamrája, 9 fejezet (A felirat a falon)
  5. Harry Potter és a Főnix Rendje, 2 fejezet (Bagolycsipet)
  6. Harry Potter és a bölcsek köve, 6 fejezet (Utazás a kilenc és háromnegyedik vágányról)
  7. Harry Potter és a Főnix Rendje, 34. fejezet (A Misztériumügyi Főosztály)
  8. Az angol nyelvű változat alapján.

Advertisement