Wikia

Harry potter 055

Antioch en de Zegevlier

Antioch Prosper
Biografische informatie
Fysieke beschrijving
Geslacht Man
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Trouw Familie Prosper

Antioch Prosper is een fictief personage uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling. Hij wordt voor het eerst genoemd in het zevende en tevens laatste deel, Harry Potter en de Relieken van de Dood. Antioch was de oudste van de gebroeders Prosper.

Volgens De Vertelsels van Baker de Bard ontmoetten de gebroeders Prosper op een dag De Dood. Door hun magie waren ze hem te slim af en daarom mocht ieder van hen één wens doen. Antioch wensde de beste toverstok van de hele wereld en zo kreeg hij de Zegevlier. Cadmus kreeg de Steen van Wederkeer. De jongste broer, Ignotus, kreeg de Mantel van Onzichtbaarheid.

De jongste broer, Ignotus, kon De Dood ontlopen door zich onder zijn Mantel te verschuilen en leefde zo een lang leven. Cadmus haalde een geliefde terug, die alsnog niet echt tot leven kwam en daardoor pleegde hij zelfmoord om weer bij zijn geliefde te kunnen zijn. Antioch gebruikte de Zegevlier om te duelleren. Hij won al zijn duels door de kracht van zijn toverstok, maar dit wekte jaloezie op bij vele andere tovenaars. Op een dag werd zijn keel doorgesneden in zijn slaap en nam zijn moordenaar de Zegevlier met zich mee.

De persoon die de vorige eigenaar van de Zegevlier verslaat, wordt de nieuwe eigenaar van de beste toverstok in de wereld. In de praktijk wordt de vorige eigenaar vaak vermoord, maar ook ontwapenen of anderszins verslaan volstaat.

Zegevlier

BronEdit