Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki

De Chinese Zenger (Engels: Chinese Fireball) is een fabeldier uit de Harry Potter-boekenreeks van de Britse

14acfa092ae3fa4b1e220833a9202fdc.jpg

schrijfster J.K. Rowling.

Algemeen[]

De Chinese Zenger is ook wel bekend als de Leeuwdraak. Dit is de enige Oosterse Draak en hij heeft een buitengewoon opvallend uiterlijk. Hij is bedekt met gladde, vuurrode schubben, heeft een baard van gouden stekels rond zijn stompe snuit en sterk uitpuilende ogen. De Zenger dankt zijn naam aan de gloeiendhete, paddenstoelvormige vuurbal die uit zijn neusgaten spuit als hij kwaad is. Hij weegt tussen de twee en vier ton en het wijfje is groter dan het mannetje, het wijfje kanwel 12 meter lang kan worden. De eieren zijn scharlakenrood met gouden spikkels en de eierschalen worden veel gebruikt door Chinese tovenaars. De Zenger is agressief, maar toleranter wat soortgenoten betreft dan de meeste Draken en is soms bereid zijn territorium met een of twee andere te delen. De Zenger eet de meeste zoogdieren, maar geeft de voorkeur aan varkens en mensen.

Andere draken in de serie[]

Chinese Zenger

In de boeken[]

In het vierde boek moet Viktor Kruml tegen een Zenger vechten. Kruml verblindt de draak waarna hij het ei dat de draak bewaakte makkelijk kon pakken.

Verschijning[]

Bron[]

Advertisement