Wikia

Clabbert
Clabbert
Wezen informatie

Classificatie Ministerie van Toverkunst: XX - Onschadelijk/Kan als huisdier worden gehouden.
De Clabbert is een boombewoner, die qua uiterlijk wel iets wegheeft van een kruising tussen een aap en een kikker.

De Clabbert stamt oorspronkelijk uit de zuidelijke staten van Noord-Amerika, maar is in de loop der tijden over de hele wereld geëxporteerd. De gladde en haarloze huid is vlekkerig groen, de handen en voeten zijn voorzien van vliezen en de armen en benen zijn lang en soepel, zodat de Clabbert met de behendigheid van een orang-oetan van de ene tak naar de andere kan slingeren. De kop draagt korte hoorns en de brede bek, die constant lijkt te grijnzen, is voorzien van vlijmscherpe tanden. De Clabbert voedt zich voornamelijk met kleine hagedissen en vogels.

Het opvallendste kenmerk van de Clabbert is de grote puist midden op zijn voorhoofd, die rood oplicht als het dier gevaar voelt. Amerikaanse tovenaars hielden vroeger ook vaak Clabberts in de tuin, om tijdig gewaarschuwd te worden voor naderende Dreuzels, maar door een systeem van boetes heeft het Internationaal Overlegorgaan van Heksenmeesters deze praktijk grotendeels beëindigd. De aanblik van een boom vol gloeiende Clabbertpuisten was ’s avonds weliswaar decoratief, maar leidde ook tot veel lastige vragen van Dreuzels, die wilden weten waarom hartje zomer nog steeds de kerstversiering brandde bij hun buren.

BronEdit