Draak (Engels: Dragons) is een fabeldier uit de Harry Potter-boekenreeks van J.K. Rowling.

Draken zijn angstaanjagend en ontzagwekkend als ze vliegen en vuur spuwen. Dreuzels herinneren ze alleen als beesten uit de Mythologie wat te danken is aan de Ministeries van Toverkunst die in veel landen onvermoeibaar werken om deze grote beesten verborgen te houden. Om ervoor te zorgen dat Dreuzels geen Draken kunnen zien, zijn er in onder andere Roemenië speciale Drakenreservaten aangemaakt.

Classificatie[bewerken | brontekst bewerken]

De classificatie door het Departement van Toezicht op Magische Wezens van het Ministerie van Toverkunst is XXXXX, oftewel; Bekende Tovenaardoder/Onmogelijk af te richten of te temmen

Soorten[bewerken | brontekst bewerken]

Hongaarse Hornstaart

Hongaarse Hornstaart in kooi

Op de Heksenmeesterconventie van 1709 werd het Fokverbod op Draken ingevoerd. Nochtans kruisen de Draken wel onderling. Er zijn tien drakensoorten in de serie:

Gebruik door Tovenaars[bewerken | brontekst bewerken]

Bruikbare lichaamsdelen van draken:

Bloed[bewerken | brontekst bewerken]

Albus Perkamentus heeft de twaalf verschillende toepassingen van drakenbloed ontdekt. Het bloed uit het hart wordt onder meer gebruikt als toverstokkenkern.

Uitwerpselen[bewerken | brontekst bewerken]

Drakenmest wordt veel gebruikt als bemesting tijdens Kruidenkunde.

14acfa092ae3fa4b1e220833a9202fdc.jpg

Hart[bewerken | brontekst bewerken]

Het hartenbloed van een Draak wordt gebruikt als kern voor toverstaffen. Van Hermelien Griffel, Bellatrix van Detta, Lucius Malfidus, Viktor Kruml en Peter Pippeling is bekend dat hun stokken een kern van Drakenhartbloed hebben.

Drakenhuid[bewerken | brontekst bewerken]

Drakenhuid wordt gebruikt om laarzen, handschoenen en jassen te maken. De huid staat erom bekend ontzettend sterk te zijn, er zijn acht lamstralen op de zelfde plek nodig om een draak te verlammen. De ogen zijn een zwakke plek van een draak.

Boeken over Draken[bewerken | brontekst bewerken]

Draken in de boeken[bewerken | brontekst bewerken]

Hagrid had in het Eerste Boek een draak, Norbert. Norbert is een Noorse Bultrug. Toen ze te groot en gevaarlijk werd, namen de vrienden van Ron Wemel's broer Charlie haar mee naar Roemenië. Charlie Wemel bestudeert draken in Roemenië.

Er werden Draken gebruikt in de Eerste Opdracht van het Toverschool Toernooi. De soorten die gebruikt werden waren de Hongaarse Hoornstaart, de Zweedse Stompsnuit, de Gewone Groene Huisdraak en de Chinese Zenger. Charlie hielp mee met het transport van de Draken die gebruikt werden in het Toernooi.

Er worden ook draken gebruikt om kluizen van Goudgrijp te bewaken. In het Zevende Boek gebruikten Harry Potter, Ron Wemel en Hermelien Griffel één van de Draken om te ontsnappen uit Goudgrijp na hun inbraak in de kluis van Bellatrix van Detta.

Trivia[bewerken | brontekst bewerken]

  • Draco Malfidus' voornaam, Draco, is Latijn voor Draak
  • Er is een tovenaarsziekte genaamd de Drakenpest. Abraxas Malfidus, de grootvader van Draco Malfidus, is gestorven aan de Drakenpest.
  • De wapenspreuk van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus luidt Draco Dormiens Nunquam Titillandus wat letterlijk betekent Kietel Nooit een Slapende Draak.

Referenties[bewerken | brontekst bewerken]

  1. HP 4, hoofdstuk 20
  2. 2,0 2,1 2,2 HP 1, hoofdstuk 14

Bron[bewerken | brontekst bewerken]