Wikia

Herbert Bokma
Biografische informatie
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Man
Familie informatie
Magische kenmerken
Affiliatie
Beroep
  • Docent Kruidenkunde (? - voor 1957)
  • Docent aan de Drama-Opleiding voor Magiërs (voor 1957 - ?)
Trouw

Professor Herbert Bokma (Engels: Herbert Beery) was docent Kruidenkunde op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus toen Armando Wafelaar nog schoolhoofd was. Hij was een enthousiaste amateurtoneelspeler en verliet Zweinstein, ergens voor de dood van Wafelaar in 1957, om les te geven aan de Drama-Opleiding voor Magiërs (DOM).

BiografieEdit

Vroegere levenEdit

Herbert Bokma studeerde aan een Toverschool (waarschijnlijk Zweinstein) en heeft mogelijk op hoog niveau zijn SLIJMBAL en PUIST behaald in Kruidenkunde, aangezien hij hier later les in geeft.

Carrière op ZweinsteinEdit

Op een bepaald moment werd Bokma aangenomen op Zweinstein en werd hij docent Kruidenkunde. Later werd er tijdens het Kerstfeest door Bokma een bewerking van het verhaal van de Fontein van het Fantastische Fortuin op de planken gebracht. Dit leidde tot een vuur en een duel tussen twee meisjes die meespeelden in het toneelstuk. Bokma biechtte later aan Perkamentus op dat deze confrontatie er voor zorgde dat zijn latere producties net zo rampzalig waren als zijn eerste. Kort daarna wilde hij geen optredens meer doen wegens het vermoedelijke ongeluk dat hij met zich meebracht, en werd als docent Kruidenkunde vervangen door Pomona Stronk.

EtymologieEdit

"Herbert" is afgeleid van het Germaanse element Hari, wat "leger" betekend, en Beraht, wat "helder" betekend. De Normannen introduceerde deze naam in Engeland, waar het de Oud-Engelse naam Herebeorht verving. In de loop van de Middeleeuwen was deze naam zeldzaam, maar kreeg weer nieuw leven in de negentiende eeuw. De naam "Herbert" kan ook een verwijzing zijn naar het Engelse woord voor kruiden ("herb"), wat het vak is waar hij les in gaf.

VoorkomenEdit