Wikia

McGonagall and the Sorting Hat-SS

Professor Anderling was een bekende Hoedstilde

Een Hoedstilde was een verouderde term voor een student van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus, wiens sortering meer dan vijf minuten duurde omdat de Sorteerhoed vond dat hij of zij een persoonlijkheid had die even geschikt was voor de verschillende afdelingen.[1] De Sorteerhoed nam soms de persoonlijke voorkeur van de student in overweging om een dergelijke gelijkspel te verbreken.[2]

Echte Hoedstildes waren zeldzaam, ongeveer eens in de vijftig jaar,[1] maar schijn-Hoedstildes komen mogelijk vaker voor.

Bekende Hoedstildes Edit

Tovenaar(s) Notitites
Minerva Anderling De Sorteerhoed besteedde vijf en een halve minuut aarzelend tussen Griffoendor en Ravenklauw, voordat hij besloot haar in de eerstgenoemde te plaatsen.[3]
Peter Pippeling De Sorteerhoed plaatste hem in Griffoendor na een "lange overweging" tussen die afdeling en Zwadderich. Zelfs nadat Pippeling de Orde van de Feniks verraadde, bleef de Hoed volhouden dat hij de juiste keuze had gemaakt, daarbij verwijzend naar de manier waarop Pippeling stierf als (wat sommigen dubieus noemen) bewijsmateriaal.[1]

Bekende schijn-Hoedstildes Edit

Tovenaar(s) Notities
Filius Banning De Sorteerhoed twijfelde tussen Griffoendor en Ravenklauw, voordat hij voor de laatstgenoemde koos.[3] Banning was echter geen echte Hoedstilde.[1]
Gladianus Smalhart De Sorteerhoed vocht om hem in Zwadderich te plaatsen, een afdeling waarvan hij ternauwernood ontsnapte in Ravenklauw.[4]
Hermelien Griffel De Sorteerhoed besteedde bijna vier minuten om te beslissen tussen Griffoendor en Ravenklauw, en "overwoog serieus" Ravenklauw, maar koos uiteindelijk voor Griffoendor.[1][5]
Marcel Lubbermans De Sorteerhoed was vastbesloten om hem in Griffoendor te plaatsen, maar omdat Marcel de reputatie van Griffoendor voor moed intimiderend vond, vroeg hij om in Huffelpuf te worden geplaatst. De twee discussieerde "geruime tijd", voordat de Hoed eindelijk zijn zin kreeg en hem een Griffoendor verklaarde.[1][2]
Harry Potter De Sorteerhoed ontdekte dat hij het goed zou doen in zowel Griffoendor als Zwadderich, maar omdat Potter afkeurend was over de negatieve reputatie van Zwadderich, koos hij uiteindelijk voor Griffoendor.[2]

Verschijning Edit

Referenties Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 Writing by J.K. Rowling: "Hatstall" op Pottermore
  2. 2,0 2,1 2,2 Harry Potter en de Steen der Wijzen, Hoofdstuk 7 (De Sorteerhoed)
  3. 3,0 3,1 Writing by J.K. Rowling: "Professor McGonagall" op Pottermore
  4. Writing by J.K. Rowling: "Gilderoy Lockhart" op Pottermore
  5. Harry Potter en de Orde van de Feniks, Hoofdstuk 19 (De Leeuw en het Serpent)

Bron Edit

Deze pagina is een (deelse) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wikia