Wikia

"Boven het gemurmel van de rivier uit hoorde hij nog meer stemmen, maar die spraken een andere taal, een die hij nog nooit gehoord had. Het was een ruwe, onwelluidende taal, vol schorre keelklanken..."
—Harry Potter hoort Goornik en Grijphaak een gesprek voeren in het Koetervlaams[src]
Goblin

Een kobold, spreker van Koetervlaams

Koetervlaams (Engels: Gobbledegook) is de moedertaal van de kobolden. Het is beschreven als een harde, raspende taal, waardoor het duidelijk onmenselijk klinkt. Het is mogelijk om gesproken te worden door niet-kobolden; Bartolomeus Krenck Sr., Dirk Kramer en Albus Perkamentus stonden erom bekend de taal te spreken.

Bekend gebruik Edit

Bekende woorden Edit

  • Volgens Ludo Bazuyn is Bladvak Koetervlaams voor "houweel".[1]

Etymologie Edit

Koetervlaams is afgeleid van Koeterwaals, synoniemen voor "brabbeltaal". Het is waarschijnlijk dat tovenaars de taal Koetervlaams begonnen te noemen, omdat het anders klonk dan iedere andere taal die zij kenden en het slechts brabbeltaal in hun oren leek. Het is mogelijk of zelfs waarschijnlijk dat er naar Koetervlaams wordt verwezen met een heel ander woord in het Koetervlaams. Natuurlijk is er ook de mogelijkheid dat Koetervlaams precies zo wordt genoemd (of een nauwe fonetische benadering) in de taal.

Zie ook Edit

Verschijning Edit

Referenties Edit

  1. 1,0 1,1 Harry Potter en de Vuurbeker, Hoofdstuk 24 (Rita Pulpers' Primeur)
  2. Harry Potter en de Relieken van de Dood, Hoofdstuk 15 (De Wraak van de Kobold)

Bron Edit

Deze pagina is een (gedeeltelijke) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wiki