Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki

Een Quintaped

Magizoölogie is de studie van magische wezens. Tovenaars en heksen op dit gebied worden Magizoölogen genoemd. De beroemdste magizoöloog was Newt Scamander, auteur van Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden. Er zijn veel verschillende subcategorieën op dit gebied, zoals drakologen, evenals specialisten.

Magizoöloog[]

Een magizoöloog is een persoon die magische wezens bestudeert (een gebied dat bekent staat als magizoölogie); hoewel ze mogelijk ook wel tovenaars-naturalisten worden genoemd. Het is mogelijk dat een persoon niet van school hoeft te zijn afgestudeerd om magizoöloog te worden.[1]

De familie Scamander heeft veel leden die gewerkt hebben als magizoölogen. Eén van de beroemdste magizoölogen is Newt Scamander, en hij was tevens auteur van Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden. Scamander ontwikkelde al vroeg in zijn leven een interesse voor magische wezens die werd beïnvloed door het fokken van hippogriefs door zijn moeder. De kleinzoon van Newt, Rolf en zijn vrouw Loena, werden gezien als tovenaars-naturalisten.[2]

De les Verzorging van Fabeldieren wordt onderwezen op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus voor studenten die over magische wezens willen leren. Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden is een verplicht schoolboek[3] en de professor van het vak kan als een magizoöloog worden gezien, omdat zij anderen over wezens doceren. Rubeus Hagrid was leraar Verzorging van Fabeldieren op Zweinstein, zijn voorganger was Silvanus Staartjes.[4]

Een Drakoloog is een magizoöloog die gespecialiseerd is in de studie van draken.

Classificatie[]

Aangezien magizoölogen met veel wezens werken, kan het waargenomen gevaar van werken met ieder schepsel hoger zijn dan de andere. Als zodanig heeft het Departement van Toezicht op Magische Wezens op het Ministerie van Toverkunst een classificatie gemaakt van ieder bekend dier, wezen en geest. Deze bieden een blik en gids in het leven van een magizoöloog.

Classificatie Ministerie van Toverkunst (M.v.T.)[]

  • XXXXX - Bekende tovenaarsdoder / onmogelijk af te richten of te temmen
  • XXXX - Gevaarlijk / vereist specialistische kennis / eventueel handelbaar door bekwaam tovenaar
  • XXX - Mag geen problemen opleveren voor kundig tovenaar
  • XX - Onschadelijk / kan als huisdier worden gehouden
  • X - Slaapverwekkend

Geclassificeerde wezens[]

Literatuur over Magizoölogie[]

Bekende Magizoölogen[]

Etymologie[]

Zoölogie is de tak van de biologie die zich richt op de structuur, functie, het gedrag en de evolutie van dieren. Magizoölogie is een combinatie van de woorden "magie" en "zoölogie".

Trivia[]

  • Een studie in de echte wereld met betrekking tot Magizoölogie is Cryptozoölogie, de studie van verborgen dieren waarvan werd aangenomen dat ze uitgestorven waren, maar sommige mensen vingen een glimp op van hun bestaan in het echte leven.

Verschijning[]

Referenties[]

  1. Newt Scamander werd veroordeeld tot schorsing van school, en hoewel het onbekend is of dat werd uitgevoerd of niet, werd Newt nog altijd een Magizoöloog.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Fabeldieren en Waar Ze Te Vinden
  3. Harry Potter en de Steen der Wijzen, Hoofdstuk 5 (De Wegisweg)
  4. Harry Potter en de Gevangene van Azkaban, Hoofdstuk 5 (De Dementor)

Bron[]

Deze pagina is een (gedeeltelijke) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wikia

Advertisement