Wikia

Reparo
Reparo
Woorden:Reparo (reh-PAH-roh)
Type:Bezwering
Licht:Onzichtbaar
Beweging Mending-charm
Effect:Repareren

Reparo ook wel Reperatie Spreuk genoemd, is een spreuk waarmee je voorwerp kan reparen naar hun normale staat. Deze spreuk is vooral bekend doordat Hermelien hem twee keer gebruikt op Harry's bril. Hiermee zegt ze wel de spreuk Oculus reparo, dit is zo omdat Oculus bril in het Latijn is. Eigenlijk staat er dan gewoon letterlijk bril repareer. Ook gebruikte Hagrid deze spreuk ook om de motorfiets van Sirius Zwarts.

Oculus Reparo

Geschiedenis Edit

De spreuk is uitgevonden door Orabella Nuttley, een medewerker van het kantoor voor ongepast spreukgebruik van het Britse Ministerie van Toverkunst, in of voor 1754. Ze gebruikte haar spreuk om het Colosseum te repareren nadat het per ongeluk was vernietigd. Ze voorkwam hiermee dat het Statuut van Geheimhouding werd geschonden. Daarna werd de spreuk beroemd; deze gebeurtenis is beschreven in Het Standaard Spreukenboek Niveau 1, door Miranda Wiggelaar.

Reparo is effectief bij het repareren van de meeste materialen. Schade veroorzaakt door bepaalde zeldzame, krachtige vloeken zoals Duivelsvuur is echter niet ongedaan te maken

Gebruik Edit

De spreuk is alleen geschikt voor gebruik op levenloze objecten. Gebruik op levende wezens is volledig verboden. Ernstige littekens kunnen het gevolg zijn als het op een persoon of dier wordt gebruikt in een poging om wonden te genezen. Hoewel een correct uitgesproken Repareerspreuk over het algemeen voldoende is om een ​​object te repareren, lijkt het erop dat minder ervaren heksen en tovenaars er mogelijk niet in slagen vloeistoffen terug te brengen naar kapotte containers.

Deze spreuk lijkt niet te werken op objecten met krachtige en complexe magie, zoals verdwijnkasten en toverstokken. Draco Malfidus bewees het eerste door bijna een heel schooljaar te hebben doorgebracht om de beschadigde kast op andere manieren te repareren, vanwege de complexiteit van de magische doorgang. Voor geknakte toverstokken, hoewel deze spreuk de fysieke vorm kan herstellen, zou de magische capaciteit onherstelbaar worden beschadigd, waardoor de betreffende toverstok bij een poging tot gebruik weer uit elkaar valt; zoals te zien was bij de kapotte stok van Ron Wemel. De enige uitzondering is de Zegevlier die Harry's toverstok herstelde zonder problemen, vanwege de speciale kracht en macht van de Zegevlier.

EtymologieEdit

Reparo betekent in het Latijn hernieuwen of repareren.