Wikia

Dark Mark Over Hogwarts
Slag om de Astronomietoren
Gebeurtenis informatie
Locatie
Data

30 Juni 1997

Deelnemer(s)

Goede Zijde

Duistere Zijde

"De Astronomietoren. Ramp. Steeds dichterbij komend..."
Sybilla Zwamdrift voorspelling over de Slag om de Astronomietoren

De Slag om de Astronomietoren was een slag in de Tweede Tovenaarsoorlog, die plaatsvond in de hoogste toren van Zweinstein's Hogeschool voor Hekserij en Hocus Pocus in de avond van 30 Juni 1997. Deze slag kwam uit het plan van Heer Voldemort die orders had gegeven aan de 16-jarige Dooddoener Draco Malfidus om alle Dooddoeners in Zweinstein te smokkelen en daarna Albus Perkamentus, de leider van de Orde van de Feniks te vermoorden. Hij slaagde eruit eindelijk in om de Dooddoeners in Zweinstein te smokkelen, maar hij was niet instaat omzijn eigen Schoolhoofd te vermoorden. Hierdoor kwam Severus Sneep aanlopen en vermoorden hij Albus Perkamentus met de Avada Kedavra Vloek. Harry kwam er later achter dat dit al was afgesproken samen met Severus Sneep en Albus Perkamentus, omdat Albus Perkamentus nog maar weinig te leven had.

AchtergrondEdit

WeverseindEdit

Unbreakablevow

Als gevolg van het resultaat dat Lucius Malfidus niet de Profetie in handen kon krijgen tijdens het Gevecht op het Departement van Mystificatie in Juni 1996, had Heer Voldemort besloten dat de zoon van Lucius, Draco Malfidus , een Dooddoener moest worden en daarna tijdens een Gevecht met de Orde en Tovenaars van Zweinstein. Albus Perkamentus moest vermoorden. Narcissa Malfidus vermoedde dat dit wraak was en dat Heer Voldemort dacht dat het hem toch nooit zal lukken. Dus vastbesloten om haar familie te redden ging ze naar Weverseind om daar aan Severus Sneep te vragen of hij Albus Perkamentus wou vermoorden als Draco daar niet instaat was. Sneep vroeg aan Bellatrix van Detta die met tegenzin hun had begeleid om de Onbreekbare Eed op Severus uitspreken, waardoor hij zich aan de spraak moest houden anders zal hij sterven.

Schooljaar van 1996/1997Edit

Draco was in het zesde jaar het grootste deel bezig met het reparen van de Verdwijnkast, die stond in de Kamer van Hoge Nood. Deze Verdwijnkast was in verbinding met een andere Verdwijnkast in de winkel van Odius & Oorlof. Het idee was van Draco dat alle Dooddoeners tijdens de Slag om Astronomietoren via deze twee Verdwijnkasten zo Zweinstein in werden gesmokkeld. Hiervoor probeerde Draco ook andere manieren om Albus Perkamentus te vermoorden. Hij zetten bijvoorbeeld Madame Rosmerta onder de Imperius Vloek, die op haar beurt weer Katja Bell onder de Imperius Vloek zetten. Draco gaf de Opalen Ketting aan Katja. Katja kreeg de opdracht de ketting aan Perkamentus te geven, omdat de ketting was vervloekt. Alleen door een miniscuul gaatje in haar handschoen raakte ze zelf vervloekt. Draco probeerde ook er voor te zorgen dat Perkamentus een vergiftigd flesje als kerstcadeau kreeg, maar Ron nam per ongeluk dit flesje. Harry kon Ron nog wel net redden met een Bezoar.

GruzielementengrotEdit

Het hele jaar kreeg Harry privé les van Albus Perkamentus over het verleden van Heer Voldemort en zijn zoektocht naar onsterfelijkheid. Ook leerde Harry dat Voldemort Gruzielementen had gemaakt en dat hij hierdoor zijn ziel in zeven delen heeft gespleten en dat Voldemort alleen kon sterven als deze Gruzielementen werden vernietigd. Perkamentus bepaalde door herinneringen van de jeugd uit Voldemort, dat er vast een Gruzielement in deze grot moet liggen, omdat Voldemort hier is geweest tijdens een dagje uit van het Weeshuis.

Toen Harry en Perkamentus bij de grot waren, moest er eerst een drank werden gedronken om door te kunnen. Perkamentus deed dit, maar nadat hij alles op had gedronken was hij sterk verzwakt. Hiernaa moest ze ook nog tegen Necroten. Perkamentus versloeg uit eindelijk deze Necroten door een vuur spreuk. Ze bemachtigde het Gruzielement, maar Harry kwam er later achter dat deze nep was en dat iemand anders de echte had. Toen ze terug kwamen, was Draco al gelijk bezig met de Dooddoeners Zweinstein in latens smokkelen.

SlagEdit

Dooddoeners arriveren op Zweinstein Edit

Death Eaters entered the Hogwarts Castle

Harry waarschuwde Ron en Hermelien dat er Dooddoeners kunnen komen, daardoor gaf hij orders om de leden van de Strijders van Perkamentus wakker te maken, maar alleen Loena en Marcel (misschien later ook Ernst) reageerden. Ron, Ginny en Marcel moesten buiten de Kamer van Hoge Nood wachtten, terwijl Loena en Hermelien moesten patrouilleren buiten het kantoor van Sneep. Ook schakelde Perkamentus leden van de Orde in.

Binnen in de Kamer van Hoge Nood zag Draco de Dooddoeners: Alecto KraggeAmycus KraggeJeegers,Waldemar Bijlhout , Grafblom, Bellatrix van Detta en Fenrir Vaalhaar uit de Verdwijnkast komen. Wanneer Draco zag dat er mensen buiten stonden te wachten op hen, gebruikte hij de Instant Duistergruis. Hierdoor voorkwam hij dat Ron, Marcel en Ginny de Dooddoeners de kamer zagen verlaten, terwijl hijzelf zichtbaar bleef door de van Hand van de Gehangene toen hij de Dooddoeners liet ontsnappen. Toen de leerlingen Draco wel zagen, sloegen ze toch alarm. Omdat de Dooddoeners Albus Perkamentus wouden vermoordden, probeerde ze zijn andacht te trekken. Dit gebeurde door Grafblom die het Duistere Teken boven Zweinstein liet verschijnen. Alleen toen Grafblom bij de slag kwam, werd hij per ongeluk gedood door Waldemar Bijlhout die overal Vloeken heen schoot. Ondertussen kwam Filius Banning aan Severus Sneep vragen of hij de strijd meevocht. Alleen werd Filius Banning door Severus Sneep verlamd, die vervolgens tegen Hermelien en Loena zei dat Filius naar hun op zoek was en dat hun achter hem aan moesten.

Dood van Albus PerkamentusEdit

Avada

Sneep gebruikt Avada Kedavra.

Wanneer Harry en Albus terug keren bij het dorp van Zweinsveld, waren ze onmiddellijk op de hoogte van het Duistere Teken boven de Astronomietoren door Madame Rosmerta die nog onder de Imperius Vloek stond. Ze vlogen terug naar de Astronomietoren door de hulp van de bezemsteel van Madame Rosmerta.  Toen ze op de top van de Astronomietoren aankwamen, werden ze geconfronteerd door Draco Malfidus. Voordat Harry zich kon onthullen immobiliseerde Albus hem met een non-verbale Vloek van Totale Verstijving. Hierna ontwapende Draco Albus Perkamentus gelijk en vertelde hij gelijk dat hij orders van Voldemort had gekregen om hem te vermoorden. Perkamentus probeerde hierna ook nog om Draco weer te laten over te stappen naar de Goede Kant en beloofde hem ook nog dat hij Draco en zijn moeder kon laten verschuilen waar Voldemort hun nooit kon vinden. Hierdoor Kon Draco zijn eigen Schoolhoofd niet vermoorden, zelfs niet toen er een aantal Dooddoeners arriveerden. Nadat bleek dat Draco het niet kon doen wou Fenrir Vaalhaar Albus Perkamentus op zijn eigen manier laten vermoorden, maar werd door Jeegers door een Vloek geraakt. Toen arriveerde op eens Severus Sneep

Voor dood Albus Perkamentus

vlak voor de dood van Albus Perkamentus op de astronomietoren

aan tussen de barrière van Dooddoners. Albus Perkamentus smeekte naar Severus Sneep om het niet te doen, maar het was al te laat. Sneep vermoordde Albus Perkamentus met een Avada Kedavra Vloek. Harry die gedwongen was om alles naar alles toe te kijken, werd na de dood van Albus Perkamentus weer normaal en zette toen gelijk de achtervolging achter Severus Sneep aan.

in de Relieken van de Dood deel 2 wordt uiteindelijk onthuld als Harry in de Hersenpan kijk. Dat dit een plan was en dat het de bedoeling was dat Severus Sneep Albus Perkamentus zou vermoorden. Omdat hij niet zo lang meer te leven had.