Wikia

Founders Hero (1)

De vier stichters

De Stichters van Zweinstein (Engels: Hogwarts Founders), ook bekend als Zweinsteins Viertal,[1] (Engels: Hogwarts Four) waren vier heksen en tovenaars die Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus oprichtte tijdens het middeleeuwse tijdperk, in de 10e eeuw. De vier stichters worden in het algemeen omschreven als de meest briljante heksen en tovenaars van die tijd en waren als volgt: Goderic Griffoendor, Helga Huffelpuf, Rowena Ravenklauw en Zalazar Zwadderich.

Elk van hen creëerde hun eigen afdeling: Griffoendor, Huffelpuf, Ravenklauw en Zwadderich. Ze hebben de basis gelegd voor de grootste en meest prestigieuze toverschool in Groot-Brittannië.[2]

De Stichters Edit

Goderic Griffoendor Edit

1rightarrow zie voor dit onderwerp het artikel Goderic Griffoendor
Godric Gryffindor

Goderic Griffoendor

De stichter van Griffoendor. Een eerlijke man, die geloofde dat ieder kind dat vóór zijn elfde verjaardag magische vermogens vertoonde zou worden toegelaten tot Zweinstein. Goderic prees moed en dapperheid, in de overtuiging dat dit de twee meest deugdzame eigenschappen waren die een persoon kon bezitten. Griffoendor was de oorspronkelijk eigenaar van de Sorteerhoed, die hij en zijn mede-stichters betoverden om mensen voor hun afdelingen te selecteren, door de kwaliteiten te zien die elke stichter het meest waardeerde.

Griffoendor heeft ook een zwaard laten maken, dat zich in een moment van nood aan elke echte Griffoendor zou presenteren. Het zwaard werd duizend jaar later een belangrijk relikwie en speelde een belangrijke rol in de verdediging van Zweinstein tegen Zwadderich's afstammeling. Hij was naar verluidt de beste vriend van Zwadderich, voordat hij Zweinstein verliet. Zijn afdeling representeert het element vuur.[3]

Helga Huffelpuf Edit

Hufflepuff

Helga Huffelpuf

De stichtster van Huffelpuf. Een vriendelijke en warme vrouw, die vond dat om in Huffelpuf te kunnen worden gesorteerd een persoon loyaliteit, geduld en hard werken boven alles moest prijzen. Het is tevens bekend dat zij de huiselfen naar Zweinstein bracht. Ze bezat een mooie gouden beker die vrij onschadelijk was, afgezien van dat het haar bezit was. De beker werd bijna duizend jaar later door Heer Voldemort gezocht om het in een Gruzielement te veranderen. Ze was de beste vriendin van Rowena Ravenklauw. Haar afdeling representeert het element aarde.[3]

Rowena Ravenklauw Edit

Ravenclaw

Rowena Ravenklauw

De stichtster van Ravenklauw. Een vinnige en intelligente vrouw, die geloofde dat intellect een zeer gewaardeerde aanwinst voor de studenten van haar afdeling was. Vanwege dit is het waarschijnlijk dat Rowena Zweinstein tot de allerbeste toverschool op aarde wilde maken en kinderen met de hoogste intelligentie onderwees. Rowena had ook een dochter, Helena, die later de Grijze Dame, een geest op Zweinstein, werd.

Helena stal haar moeder's diadeem, waardoor het verloren raakte. Men geloofde dat het zo lang verloren was gegaan dat geen levende ziel het gezien had, maar werd uiteindelijk door Heer Voldemort gevonden met behulp van de geest van Ravenklauw's dochter. Hij veranderde het in een Gruzielement en verborg het opnieuw, ditmaal in de Kamer van Hoge Nood, waar het 50 jaar zou verblijven. Ze was de beste vriendin van Helga Huffelpuf. Haar afdeling representeert het element lucht.[3]

Zalazar Zwadderich Edit

Slytherin

Zalazar Zwadderich

De stichter van Zwadderich. Hij was listig en sluw, en niet anders dan veel van de studenten die hij tot zijn afdeling toeliet. Hij was er sterk van overtuigd dat alleen tovenaars van zuivervloed (i.e., die met een moeder en vader uit toverfamilies) naar Zweinstein mochten komen. Zwadderich veroorzaakte hierover grote geschillen met de andere stichters en het zorgde voor een permanente breuk met Griffoendor, wat leidde tot het vertrek van Zwadderich van de school. Voordat hij vertrok, creëerde hij echter de Geheime Kamer, compleet met een enorm standbeeld van zichzelf en een vreselijk monster.

Bijna duizend jaar later zou de afstammeling van Zwadderich, Heer Voldemort, proberen zijn wensen te vervullen om Dreuzelgeborenen van Zweinstein te bannen en uit te roeien. Eén van zijn persoonlijke bezittingen, een medaillon, werd later geclaimd door Voldemort, om gebruikt te worden als een Gruzielement. Hij was de beste vriend van Goderic Griffoendor voordat de kloof plaatsvond en hij Zweinstein verliet. Zijn afdeling representeert het element water.[3]

Na het stichten van Zweinstein Edit

"Nadat het viertal stichters / Tot drie werd teruggebracht / Waren de afdelingen nooit meer één / Zoals oorspronkelijk gedacht."
—Het lied van de Sorteerhoed in Harry Potter's vijfde jaar[src]
Nadat Zweinstein werd gebouwd, leefden de stichters jarenlang vreedzaam naast elkaar. Uiteindelijk beïnvloedde de druk van Zwadderich om enkel zuiverbloed tovenaars toe te laten de andere stichters enorm, en niemand meer dan Griffoendor. Als gevolg van een hevige ruzie met Griffoendor over de kwestie, verliet Zwadderich uiteindelijk Zweinstein en keerde nooit meer terug.

Verband met Heer Voldemort Edit

Elk van de stichters zou later op de één of andere manier met de Heer van het Duister, Voldemort, in verband worden gebracht, omdat hij een relikwie van drie van hen gebruikte voor een paar van zijn Gruzielementen.

Zwadderich zelf was de voorouder van Voldemort. Voldemort streefde ernaar om zijn visie van het enkel toelaten van volbloeden tot Zweinstein in vervulling te brengen, evenals het verlossen van de rest van de wereld van Dreuzels. Zwadderich's Medaillon was één van Voldemort's Gruzielementen.

Ravenklauw's Diadeem werd door Voldemort gezocht om één van zijn Gruzielementen te worden. Voldemort vond de verdwenen diadeem door te vragen naar de locatie aan de dochter van Ravenklauw, Helena, en beloofde dat hij het zou vernietigen, maar brak zijn belofte zodra hij het had gevonden.

Huffelpuf's Beker werd opgeëist door Voldemort van Orchidea Smid, een verzamelaar van oudheden, die ook het Medaillon van Zalazar Zwadderich had. De Beker werd voor bewaring toevertrouwd aan Bellatrix van Detta.

Voldemort heeft geen relikwie van Griffoendor verworven, hoewel sommigen geloven dat hij mogelijk van plan was om het Zwaard van Griffoendor te gebruiken. Hoewel het zichzelf niet zou presenteren omdat hij geen echte Griffoendor was, zou het zwaard later de sleutel worden tot de nederlaag van Voldemort, omdat het werd gebruikt om Zalazar Zwadderich's Basilisk te doden, toen Voldemort Zweinstein van Dreuzelgeborenen probeerde te ontdoen door de Geheime Kamer te heropenen. Dit resulteerde in de opname van het gif van de Basilisk door het zwaard, waardoor het de vaardigheid kreeg om Gruzielementen te vernietigen en werd gebruikt om drie van hen te vernietigen.

Trivia Edit

  • Interessant is dat alle namen van de vier stichters alliteraties vormen; zowel hun voor- als achternaam beginnen met dezelfde letter.
  • Ken Bones vertolkt Zwadderich en Lynne Pearson vertolkt Ravenklauw in de Wizarding World of Harry Potter.

Verschijning Edit

Referenties Edit

  1. Harry Potter en de Geheime Kamer, Hoofdstuk 17 (De Erfgenaam van Zwadderich)
  2. Harry Potter en de Geheime Kamer, Hoofdstuk 9 (De Tekens aan de Wand)
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 The Leaky Cauldron en Mugglenet interview met J.K. Rowling

Bron Edit

Deze pagina is een (deelse) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wikia

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Afdelingen van Zweinstein:
Gryffindorcrest Hufflepuffcrest Ravenclawcrest Slytherincrest
Naam van Stichter:
Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Zalazar Zwadderich
Afdelingshoofden:

Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn

Afdelingsspoken:

Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron