Wikia

"Soms kunnen Stoklozen lastig zijn. Als ze alleen maar bedelen, heb ik er geen problemen mee, maar vorige week smeekte eentje me om haar zaak te bepleiten op het Ministerie! "Ik ben een heks, meneer, ik ben een heks! Laat het me bewijzen!" Alsof ik haar mijn toverstok zou geven —"
Totelaer bespot Dreuzels die zijn gedwongen tot het bedelen op straat in 1998[src]
Stoklozen (Engels: Wandless) waren Dreuzelgeboren heksen en tovenaars, evenals halfbloeden die hun afkomst niet konden bewijzen, die zwervers en daklozen waren geworden nadat ze werden ontdaan van hun toverstokken, banen en families door het regime van Voldemort op het Ministerie van Toverkunst.[1]

Deze individuen werden beschuldigd van het stelen van magie van "echte" tovenaars en heksen door de Registratiecommissie van Dreuzeltelgen. Sommigen werden naar Azkaban gestuurd, maar anderen werden blijkbaar eenvoudigweg gedwongen om als zwervers te leven, die zich voornamelijk groepeerde op de Wegisweg. Ze bedelden en smeekten vooral bij de welgestelde tovenaars die de vestigingen van de straat bezochten, hoewel ze werden genegeerd en in veel gevallen werden misbruikt door Dooddoeners en hun aanhangers. Sommigen namen hun vervolging echter niet zonder protest, aangezien iemand in een vlaag van woede Hermelien Griffel, toen vermomd als Bellatrix van Detta, aanviel.[1]

Geschiedenis Edit

Stokloze met een bloederig verband voor zijn oog: "Mijn kinderen! Waar zijn mijn kinderen? Wat heeft hij met ze gedaan? Jij weet het, jij weet het!"
Hermelien Griffel (als Bellatrix van Detta): "Ik — ik heb geen —"
— Eén van de stoklozen probeert "Bellatrix van Detta" (eigenlijk Hermelien Griffel in vermomming) aan te vallen[src]

Harry Potter, Hermelien Griffel en Ron Wemel kwamen deze bedelaars tegen in de lente van 1998 op weg naar Goudgrijps Tovenaarsbank. Ze groepeerden voor de deuropeningen, "tegen de weinige voorbijgangers kreunen dat ze in werkelijkheid tovenaars waren". Toen ze Hermelien ontdekte, die vermomd was als Bellatrix van Detta door het gebruik van Wisseldrank, keken ze weg en verstopten zich. Eentje benaderde haar echter en eiste te weten wat er met zijn kinderen was gebeurd. Toen ze geen antwoord kon geven, sprong de bedelaar op haar af en greep naar haar keel, waardoor Ron hem Verlamde. Het trio kwam toen Totelaer tegen, een Dooddoener die de bedelaars bespotte en hen vervolgens begeleidde naar Goudgrijp, dat het trio vervolgens beroofde om één van Heer Voldemort's Gruzielementen te verkrijgen. Een heks in het bijzonder smeekte Totelaer om zijn toverstok te lenen om te bewijzen dat zij een heks was en om haar zaak te bepleitte op het Ministerie, waarop hij haar op een brute manier bespotte.[1]

Na Voldemort's nederlaag op 2 mei 1998 en na de-corruptie van het Ministerie door Minister Romeo Wolkenveldt, waren deze tovenaars en heksen vermoedelijk in staat om toverstokken te herwinnen en de levens en banen te hervatten die ze hadden voordat ze hiervan werden ontdaan.

Verschijning Edit

Referenties Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 Harry Potter en de Relieken van de Dood, Hoofdstuk 26 (Goudgrijp)

Bron Edit

Deze pagina is een (gedeeltelijke) kopie en vertaling van de Engelse Harry Potter Wiki