Wikia

Een Ziel is een deel uit het lichaam van een levend wezen. In vele geloven wordt een Ziel als heel belangrijk beschouwd, omdat het nodig zou zijn als je een leven na de dood wilde. Tovenaars en Heksen, net als Dreuzels, geloven dat je je Ziel kunt schenden en open kunt leggen voor Magie .

Sirius Soul

De Ziel van Sirius Zwarts

De Ziel is zo in het menselijk lichaamgeplaatst, dat het zelf kan "denken". Het is daarom een grove schending van de natuur als je je ziel splijt. Je kunt je ziel splijten en er dan een Gruzielement van maken, dit is dan compleet onafhankelijk van het "denken" in het lichaam waar het zich eerst in bevond. Dit wil zeggen, wanneer de mens sterft, de Ziel op zou kunnen gaan in een sluier of een geest. Echter, als een Gruzielement is gemaakt en wordt vernietigd, dat de Ziel dan compleet verdwijnt.

Schade aan ZielenEdit

Splijten van je zielEdit

Albus Perkamentus: "Draco's Ziel is nog niet zo zwaar beschadigd. Ik wil niet dat die om mijnentwil aan stukken gescheurd wordt."
Severus Sneep: "En mijn Ziel dan, Perkamentus? Mijn Ziel?"
Albus Perkamentus: "Jij weet als enige of je ziel schade zal oplopen als je een oude man pijn en vernedering bespaart."
— Albus Perkamentus en Severus Sneep over een Ziel
Voldemort Spirit

Voldemorts verminkte ziel

Moord is zo'n ernstig misdrijf dat het de ziel van iedereen die moordt het uit elkaar wordt gescheurd. Deze schade kan ongedaan gemaakt worden indien men het echt spijt, maar het proces is zeer pijnlijk en kan zelfs dodelijk zijn. Het is ook mogelijk dat een motief voor het beëindigen van het leven van een andere persoon kunnen beïnvloeden of hun ziel beschadigd is. Het lijkt erop dat de moord indirect kan worden gepleegd, zolang de moordenaar de intentie heeft. Als voorbeeld gebruikt Marten Vilijn de Basilisk van Zalazar Zwadderich om Jenny te vermoorden om zijn eerste Gruzielement te maken. Hij dood Jenny niet zelf

Gedeeltelijke verwijderingEdit

"Nou, je moet begrijpen dat de ziel ongeschonden en intact hoort te blijven. Als die splijt, is dat een grove schending. Het is tegen de natuur."
Hildebrand Slakhoorn legt aan de jonge Marten Vilijn uit hoe een Gruzielement in elkaar zit
Tovenaars en Heksen die ertoe in staat zijn geweest om een moord te plegen, hebben dus hun ziel uit elkaar gescheurd. Dit deel van hun ziel slaan ze op in een voorwerp, naar eigen keuze, wat hun vasthoud aan het leven. Met andere woorden, ze zijn onsterfelijk. Als je eenmaal een Gruzielement hebt gemaakt, is je ziel heel erg
Voldemort's Soul

Het resultaat van een gespleten ziel

instabiel. Daarom wordt het maken van een Gruzielement ook wel beschouwd als de meest goddeloze van alle Zwarte Kunsten.

Als iemand zijn ziel voor een lange tijd heeft opgesloten in een Gruzielement, kan het zijn dat, als het Gruzielement vernietigd wordt, het niet meer gevoeld wordt door de persoon van wie het Gruzielement is.

Een ziel die uit elkaar is gescheurd en gedeeltelijk verwijderd is uit het lichaam verlaat het resterende deel van verzwakte de ziel, en wanneer het zo blijft, wordt het opgesloten in een Voorgeborchte wanneer ze sterven. Het is dan niet meer in staat om verder te gaan of terug te keren als een spook.

Volledige VerwijderingEdit

Het is mogelijk voor een persoon om zonder ziel te leven zo lang als hun hart en de hersenen zijn nog steeds functioneren. Echter, zonder een ziel, is de persoon wel in een ongeneeselijke toestand - ze hebben geen besef van zichzelf of de wereld om hen heen. De ziel kan niet worden hersteld nadat deze verloren is gegaan. Dit is een lot dat wordt beschouwd als erger dan de dood.

Een bekende methode voor het verwijderen van de ziel uit het lichaam is de Kus van een Dementor. De Dementor - een wezen dat zelf zielloos is - sluit zijn mond over die van zijn slachtoffer en zuigt zijn of haar ziel op. Het Ministerie van Toverkunst heeft in het verleden gebruik gemaat van de Kus als een vorm van straf.

Zie ookEdit

VerschijningEdit