FANDOM

    1. OMDIRIGERING Mal:Mal:Tryllestav
    2. OMDIRIGERING Mal:Wandbox test
    Unicorn
    Enhjørning
  • "Bare den som har intet å tape, men alt vinne, ville begå en slik forbrytelse. Blodet fra en enhjørning vil holde deg i live, var du så en hårsbredd fra døden, men prisen er grufull. For å redde deg selv, har du drept noe rent og forsvarsløst, og derfor blir det du får, bare et halvliv, et forbannet liv, fra det øyeblikket blodet berører leppene dine."
    Florens til Harry Potter[src]
En enhjørning er et magisk vesen med et enkelt horn i pannen. De er av form som en hest og kan bare være hvite, og deres horn er svært verdifullt, ettersom det kan brukes i kraftige eliksirer. Enhjørninger er svært vanskelige å fange og er veldig raske, og deres halehår er en kjent kjerne i mange tryllestaver.

BeskrivelseRediger

Fysiologi, livssyklus og levevisRediger

Som føll er enhjørningene gyldne, ved to års alderen forandrer de farge og får et sølvskinn. Når enhjørningen blir fire år begynner hornet å vokse ut. Først ved syv års alderen er enhjørningen fullvoksen og de skifter farge til en mørk tone av hvit og ser nesten grå ut. Hovene er gyldne, og blodet har en sølv-blå farge som skinner under månelys. Enhjørninger lever i skogen, blant annet i Den forbudte skogen.

Forhold til menneskerRediger

Enhjørninger foretrekker å bli berørt av en kvinne, imidlertid er ikke de unge enhjørningene så sky og tilltater å bli klappet av menn. Fordi enhjørninger er så raske til beins, er det vanskelig for mennesker å fange dem.

HistorieRediger

1992Rediger

I 1992 drepte Quirinus Krengle minst to enhjørninger slik at Fyrst Voldemort kunne drikke enhjørningblodet og komme tilbake til makten.
A dead Unicorn in 1992

En død enhjørning i 1992

Da Harry Potter, Draco Malfang, Nilus Langballe og Draco Malfang hadde arrest i Den forbudte skogen kom Harry og Draco over liket til en av enhjørningene.

1995Rediger

I 1995 lærte fjerde års studentene ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom om enhjørninger i Stell av magiske vesener da Wilhelmina Gnureplank vikarierte for Rubeus Gygrid. I timene hvor de lærte om voksne enhjørninger var det stort sett kun jentene som fikk komme nær enhjørningene, mens guttene fikk komme nær enhjørningsføllene.
Unicorn runes

Nummer 1 i runer

OpptredenerRediger

Se dessutenRediger

Stell av magiske vesener
The Monster Book
Professorer: Silvanus Kedelbrenn · Rubeus Gygrid · Wilhelmina Gnureplank (vikar)
Pensumbøker: Monsterboka om monstre · Fabeldyr og hvor de er å finne
Stell av magiske vesener på Galtvort: Gygrids hytte · Den forbudte skogen · Stell av magiske vesener klasserom
Vesener studert: Hippogriffer · Slubbermakk · Salamandere · Sprengstjerta skrutter · Småtlere · Enhjørninger · Dystraler · Tretrytinger · Romper · Ildkrabber · Trasseler · Kataparder · Merrafyljer