FANDOM

Forvento Vergum, også kjent som skytsvergeformelen, er en avansert trylleformel som hekser og trollmenn bruker i sitt forsvar mot desperanter. Trylleformelen danner et beskyttende skjold av glede, som vil skremme vekk desperantene, som avskyr glede. Trylleformelen er kjent for å være en svært vanskelig formel å mane frem, og det å kunne mane frem en fullverdig skytsvergeformel blir ansett som et tegn på dyktige magiske egenskaper hos personen som kaster trylleformelen. For å kunne bruke trylleformelen med suksess, kreves det at den som kaster det tenker på noe lykkelig, et sterkt og gledelig minne; dette minnet er det som forsyner skytsvergen med den gleden den trenger for å kunne jage bort desperanter. Dersom man føler seg nedfor, eller er i sorg etter et dødsfall, og er bare full av bunnløs depresjon, vil man ikke kunne kaste en skytsvergeformel. Dersom denne trylleformelen blir gjennomført korrekt, vil den mane frem en skytsverge i form av et dyr; dyrets form er ikke fastsatt, da det er forskjellig fra person til person. Skytsvergen fungerer som en trollmann eller heks' magiske vokter, og den jager bort desperanter som måtte forsøke å angripe dets eier.

Skytsvergen som manes frem av denne formelen vil variere fra person til person, men den går gjerne i arv mellom far og sønn, og mor og datter, og dersom man elsker noen høyt nok, så vil ens skytsverge endre form til å bli den samme som den man elsker sin skytsverge.

Forvento Vergum kan også brukes til å sende beskjeder; maner man frem en skytsverge, kan den bli brukt til å for eksempel vise folk veien dit man ønsker at de skal gå, eller man kan snakke gjennom den og levere en beskjed på denne måten.