Harry Potter og Voldemort fikk til Hexus historicus

Hexus Historicus

"En stråle av grønt lys skjøt ut fra Voldemorts stav, samtidig som en stråle av rødt lys smalt ut fra Harrys - de møttes i lufta - Harrys stav vibrerte som om det løp elektrisk strøm gjennom den; hånden stivnet rundt staven, han kunne ikke sluppet den om han hadde villet - og de to stavene var plutselig forbundet med en smal lysstråle som verken var grønn eller rød, men skinnende, dypt gyllen - og da Harry fulgte strålen med et forbløffet blikk, så han også at Voldemorts lange, hvite fingre knuget en tryllestav som vibrerte så den ristet."
—Beskrivelse[src]

Dersom to tryllestaver med samme kjernemateriale kjemper mot hverandre har man det man kaller "Hexus Historicus". Det går ut på at den ene tryllestaven tvinger frem skygger av tidligere brukte trylleformler fra den andre staven. Dersom denne forbindelsen er i gang vil man se to sterke lysende, gullstråler som gjør at de to tryllestavene blir forent og eierne deres blir omsluttet.

Det var nettopp dette som skjedde i 1995 da Harry Potter og Voldemort duellerte ved Lillehenge gravplass. Fordi begge kastet formelen samtidig, knyttet føniksfjærene seg med hverandre i en gulltrådsforbindelese. Dette kunne bare skje siden føniksfjærene er fra samme føniks: Vulcan.

Virkninger

Dersom to tryllestaver knytter seg sammen gjennom Hexus Historicus, vil dette føre med seg flere virkninger. For det første, vil en hver form for trylleformel ikke kunne nå målet sitt dersom målet holder den andre tryllestaven som er knytte opp i dette fenomenet. Men det kanskje mest merkbare, er at tryllestavene som er knyttet sammen vil tvinge hverandre til å spytte ut tidligere trylleformler de har kastet. Dersom tryllestaven har blitt brukt til å kaste mordforbannelsen, vil den tvinge frem en skygge av offeret som ble drept; skyggen kan sammenlignes med en form for spøkelse; det har minnene og bevisstheten til offeret, kan snakke, og det har evnen til å bevege seg. Det som skiller dem fra spøkelser, er likevel at disse skyggene vil forsvinne med det samme at Hexus Historicus opphører; de vil ha noen få sekunder hvor de forsvinner hvor de fremdeles kan påvirker omgivelsene sine. Dette kan bli brukt til fordel for en av duellantene; mest merkbart var da Lily og Jakob Potter, i skyggeform, hjalp sønnen sin, Harry Potter, ved å blinde Mørkets Fyrste lenge nok til at Harry Potter kunne unnslippe.

Opptredner