FANDOM

Michael Gambon (født 19.oktober 1940) er en britisk skuespiller som hadde rollen som Albus Humlesnurr i de fem siste Harry Potter filmene.
Michael Gambon

Michael Gambon

BiografiRediger

Michael Gambon ble født 19.oktober 1940 i Dublin, Irland. Gambon vokste opp nær Mornington Crescent i nord London hvor han ble strengt oppdratt i romersk katolsk tro. Han var elev ved Jesuit St Aloysius Boys' School i Somers Town og tjenestegjorde ved alteret da de store latinske messene som var på den tiden. Etterhvert startet han ved St Aloysius' College i Hornsey Lane, Highgate.

Gambons plan var å bli ingeniør, han gikk ut i lære som verktøymaker hos Vickers Armstrong i Crayford. Gambon ble i en alder av 19 år medlem av Unity Theatre ved Kings Cross og viste fort dyktighet. I 1962 debuterte Gambon på scenen som "2nd Gentleman" i Othello. Året etter fikk han tilbud om å bli en del av det originale Royal National Theatre Company. De påfølgende fire årene deltok han i mange NT produksjoner, inkludert Hamlet, Othello og The Royal Hunt Of The Sun. I 1967 forlot Gambon NT til fordel for Birmingham Repertory Compan.

Utover på 1990-tallet var Gambon blitt en dyktig skuespiller som kunne få spille i de filmene som interesserte ham.
Gambon som Albus Humlesnurr

Gambon som Albus Humlesnurr

En rolle som alkoholiker i Mary Reilly gav ham godt betalt. Da Richard Harris døde i 2002 var Gambon blant de som passet til å ta over rollen som Albus Humlesnurr i Harry Potter filmene. I 2004 fikk Gambon sitt neste prosjekt som redaktøren til Gwyneth Paltrow.

KilderRediger

http://www.talktalk.co.uk/entertainment/film/biography/artist/michael-gambon/biography/137?page=2