FANDOM

  1. OMDIRIGERING Mal:Mal:Tryllestav
  2. OMDIRIGERING Mal:Wandbox test
Wolfsbane Potion
Ulvbanedrikk
Ulvbanedrikken er en meget kompleks eliksir som demper, men kurerer ikke, symptomene på lykantropi. Hovedingrediensen er Ulvbane.

NaturRediger

Den ferdige eliksiren gir fra seg en tynn blå røyk. Ifølge Remus Lupus, har den en motbydelig smak, men hvis du har i sukker i blandingen kan det ødelegge virkningen.

EffekterRediger

Eliksiren kurerer ikke lykantropi men roer ned symptomene, noe som tillater en å ha den mentale evnen på plass etter transformasjonen (som ellers ikke ville vært mulig). Men, den kan ha katastrofale bivirkninger visst eliksiren blir tuklet med, som Lupus fortalte Harry i 1996. Det blir sagt at ved fullmåne tar varulver denne, transformerer de fortsatt, men i Remus Lupus' tilfelle oppfører de seg fortsatt som menneske. De bruker vanligvis å være på en trygg plass og sover seg igjennom transformasjonen.

Historie Rediger

Ulvbanedrikken ble oppfunnet av Damokles i nær fortid, en gang på midten av 1970-tallet. Severus Slur brygget eliksiren for Remus Lupus i 1993 når han var lærer i Forsvar mot svartekunster ved Galtvort. Det gjorde han for at han skulle slippe å gå gjennom det han ellers gjør ved fullmåne.[1]

Opptredener Rediger

Referanser og fotnoterRediger

  1. Harry Potter og Halvblodsprinsen, kapittel 16, side 306