FANDOM

Bardzo bym chciała, żeby ludzie przestali szeptać za moimi plecami! - Wyobraźcie sobie, że ja też coś czuję, chociaż jestem martwa!
Jęcząca Marta[źródło]

Łazienka Jęczącej Marty (ang. Moaning Myrtle's Bathroom) — łazienka na pierwszym lub drugim piętrze w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie[1] usytuowana dokładnie nad Wielką Salą[2]. Miejsce to było omijane przez uczniów szerokim łukiem, ponieważ straszył tam duch Jęczącej Marty. Było to także miejsce, w którym znajdowało się tajne przejście do Komnaty Tajemnic, zamieszkiwanej przez bazyliszka. Wystarczyło podejść do rzędu umywalek i powiedzieć w języku węży słowo "otwórz się". Wówczas kran z rzeźbionym wężem, który przypadkowo nigdy nie działał, zapadnie się w podłogę odsłaniając ukryty tunel prowadzący do Komnaty.

Wygląd Edytuj

Bella tricks

Filmowy wygląd łazienki

Była to najbardziej ponura i przygnębiająca łazienka, jaką Harry widział w życiu. Pod wielkim, popękanym i poplamionym lustrem ciągnął się rząd poobtłukiwanych kamiennych umywalek. W mokrej posadzce odbijało się mętnie światło kilku świec osadzonych w ściennych uchwytach; drewniane drzwi do kabin były złuszczone i porysowane, a jedne zwisały smętnie z zawiasów
— Harry Potter i Komnata Tajemnic, roz. 9 "Napis na ścianie"

Historia Edytuj

Szkoła Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie została założona w X wieku przez Godryka Gryffindora, Salazara Slytherina, Rowenę Ravenclaw oraz Helgę Hufflepuff. Według starej legendy, Slytherin pokłócił się z pozostałymi założycielami i opuścił zamek, uprzednio budując pod jego powierzchnią Komnatę Tajemnic ze straszliwym mieszkańcem - Bazyliszkiem. Przez wiele lat o sekretnym pomieszczeniu wiedzieli tylko czarodzieje wywodzący się w prostej linii od Slytherina i dziedziczący jego zdolności do mówienia w języku wężów. W 1700 roku padła propozycja zainstalowania systemu kanalizacji w Hogwarcie. To oczywiście zagrażało możliwością odkrycia wejścia do Komnaty Tajemnic, które w tamtym czasie było chronione jedynie przez ukrytą klapę, pod którą znajdował się system tuneli. Jeden z potomków Slytherina, Corvinus Gaunt odpowiedzialny był za ochronę tajemniczego przejścia i sprawił, że po modernizacji zamku znalazło się ono pod umywalką w damskiej toalecie[3]. W związku z istnieniem legendy o Komnacie Tajemnic zamek przeszukiwano bardzo wiele razy, ale nigdy nie odnaleziono tajemniczego tunelu, dopóki sztuki tej nie dokonał Tom Marvolo Riddle.

Otwarcie Komnaty w 1943 roku Edytuj

Tom Marvolo Riddle, który przyjął pseudonim Lord Voldemort w czasie nauki w Hogwarcie dowiedział się, że Slytherin był jego dalekim przodkiem. W 1943 roku, na swoim piątym roku odnalazł wejście do Komnaty Tajemnic i oswoił mieszkającego w niej Bazyliszka. Chłopak zaczął używać stworzenia do realizacji swojego planu "oczyszczenia" świata czarodziejskiego z mugolaków.

Ataki ustały po śmierci Marty Warren, uczennicy, która pewnego dnia płakała w łazience na drugim piętrze po tym, jak została po raz obrażona przez Oliwię Hornby. Dziewczyna zdecydowała się powrócić po śmierci jako duch i konsekwentnie mścić się na swojej dawnej dręczycielce - interwencje musiało podjąć Ministerstwo Magii. Marta jako swoje główne lokum obrała łazienkę, w której zakończyła życie. Jej odstraszający charakter spowodował, że miejsce to omijane jest przez dziewczyny, które wolą skorzystać z innej znajdującej się w szkole toalety.

1992/1993 Edytuj

Azienka jęczącej Marty

W Noc Duchów 1992 roku Ginny Weasley, dziewczyna opętana przez dziennik Toma Riddle'a otworzyła Komnatę Tajemnic. Na ścianie pojawił się napis wykonany z krwi, a pierwszą ofiarą została kotka Argusa Filcha, Pani Norris. Hermiona zaprowadziła Harry'ego i Rona do łazienki Jęczącej Marty, która znajdowała się w pobliżu, aby zapytać się jej lokatorki czy widziała coś podejrzanego. Przyjaciele nie dowiedzieli się niczego interesującego, a na wychodnym zostali jeszcze zauważeni przez Percy'ego Weasleya, który zwrócił uwagę Ronowi i Harry'emu, że byli właśnie w damskiej łazience[4]. W dalszej części roku, łazienka posłużyła Hermionie jako miejsce, gdzie dyskretnie mogła uwarzyć Eliksir Wielosokowy, który potrzebny był przyjaciołom do sprawdzenia czy Draco Malfoy jest faktycznie dziedzicem Slytherina. Swoje plany zrealizowali w Boże Narodzenie, ale w akcji uczestniczyli tylko Harry i Ron, którzy wcielili się w postacie Crabbe'a i Goyle'a. Hermiona przypadkowo użyła włosa kota Millicentry Bulstrode, dlatego musiała udać się do skrzydła szpitalnego[5].

Po paru tygodniach od tego wydarzenia przyjaciele usłyszeli jak Filch narzeka na ogrom pracy przy łazience Jęczącej Marty i zaciekawieni poszli sprawdzić co się stało. Okazało się, że korytarz przy łazience został zalany, a zrobiła to sama Marta w rozpaczy po tym jak Ginny Weasley przyszła i próbowała pozbyć się dziennika rzucając nim w ducha. Harry znalazł ów dziennik i po krótkim czasie odkrył jego sekretne działanie[6].

Pod koniec roku szkolnego, Harry i Ron odbyli podróż do Zakazanego Lasu, gdzie dowiedzieli się, że pięćdziesiąt lat temu ofiarą Bazyliszka była Jęcząca Marta. Kiedy dotarli do zamku okazało się, że Bazyliszek porwał Ginny - przyjaciele postanowili działać. Zaprowadzili Gilderoya Lockharta do łazienki Jęczącej Marty i zapytali jej lokatorkę o swoją śmierć. Ta odrzekła, że usłyszała męski syk, a kiedy zechciała wygonić chłopaka z damskiej toalety ujrzała tylko parę żółtych oczu. Harry obejrzał dokładnie umywalki i na jednym z kranów zauważył wyrzeźbionego węża - jak poinformowała Marta ten akurat nigdy nie działał. Potter więc, zachęcony przez Rona, powiedział "Otwórz się" w języku wężów i odsłonił tajne przejście do Komnaty Tajemnic[7].

Po 2017 Edytuj

Albus Severus Potter oraz Scorpius Malfoy próbują za pomocą zmieniacza czasu powstrzymać śmierć Cedrika Diggory'ego poprzez uniemożliwienie mu wygrania Turnieju Trójmagicznego. Bohaterowie przyszli do Jęczącej Marty i zapytali się jej jak szybko dostać się do jeziora. Duch pokazał im rurę prowadzącą prosto do tego akwenu, dodając, że jest to sprzeczne z obowiązującymi zasadami, ale szkoła zawsze była staroświecka[8].

Za kulisami Edytuj

Jęcząca Marta-0

Jęcząca Marta na tle zdobionej umywalki

  • Fanom duży problem sprawia kwestia ulokowania łazienki w zamku Hogwart. W rozdziale 8 książki Harry Potter i Komnata Tajemnic Hermiona powiedziała, że Jęcząca Marta nawiedza łazienkę, która znajduje się na pierwszym piętrze. W tym samym rozdziale znajduje się już jednak informacja, że Harry, słysząc głosy Bazyliszka przebiegł najpierw całe pierwsze piętro, a następnie podążał dalej, a krwawy napis na ścianie znalazł dopiero na piętrze drugim. Wiadomo natomiast, że ów napis znajdował się zaraz obok lokum Marty. W tej samej książce, w rozdziale 16 widnieje natomiast informacja, że Harry i Ron wyprowadzili Lockharta z jego gabinetu, który znajdował się na drugim piętrze i zeszli schodami na pierwsze. W rozdziale 22 Harry Potter i Czara Ognia jest natomiast napisane, że Jęcząca Marta nawiedzała łazienkę na drugim piętrze. Miało by to zresztą sens, pamiętając o tym, że na pierwszym pietrze była już jedna łazienka dziewczyn, w której Hermionę zaatakował troll górski. Lokalizacja łazienki Jęczącej Marty na drugim piętrze po raz kolejny została potwierdzona w pierwszej wersji Pottermore, chociaż co ciekawe - w drugiej powrócono do piętra pierwszego. Podsumowując, wydaje się, że sprawa lokalizacji łazienki Jęczącej Marty to niekonsekwencja samej autorki.
  • Łazienka znajdowała się na drugim piętrze wieży dziewczęcej toalety.
  • W grze Harry Potter i Zakon Feniksa łazienka zlokalizowana jest na pierwszym piętrze blisko Kamiennego Mostu i dziedzińca transmutacji. Harry, Ron i Hermiona uczą się tam zaklęcia Incendio z książki prezentującej praktyczną magię, którą znaleźli ukrytą w bibliotece. Na samym końcu zadania, Marta gasi wszystkie świece mówiąc, że preferuje ona ciemność. W grze Harry Potter i Książę Półkrwi łazienka znajduje się w dokładnie tej samej lokalizacji.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Drugie piętro Hogwartu

Klasy Klasa 31
Korytarze Korytarz na drugim piętrze · Korytarz Gargulca
Pomieszczenia, pokoje Magazyn eliksirów na drugim piętrze · Arkada na drugim piętrze · Przedsionek na drugim piętrze · Sala na drugim piętrze · Tajny magazyn na drugim piętrze
Gabinety Gabinet profesora obrony przed czarną magią · Gabinet Dyrektora Hogwartu
Inne Zablokowany pokój
Portrety, rzeźby Anna Boleyn · Popiersie średniowiecznego czarodzieja · Bazyl Fronsac · Temeritus Shanks · Mapa Argyllshire · Obraz jabłek · Portret czarodziejskiej rodziny
Schody Schody między korytarzami pierwszego i drugiego piętra · Schody między biblioteką a korytarzem na drugim piętrze · Schody między parterem a korytarzem na drugim piętrze · Schody między korytarzem na parterze a korytarzem na drugim piętrze · Schody między korytarzami drugiego i trzeciego piętra