FANDOM

Łazienka prefektów (ang. Prefects' Bathroom) — specjalna łazienka znajdująca się na piątym piętrze Hogwartu, z której mogli korzystać jedynie szkolni prefekci, Prefekci Naczelni i kapitanowie drużyn quidditcha. Znajduje się na piątym piętrze za czwartymi drzwiami, na lewo od pomnika Borysa Szalonego. Wejście do łazienki umożliwia podanie prawidłowego hasła.

Opis Edytuj

W jednym końcu pokoju znajdowały się zabudowane toalety[1]. Wszystko tam wykonane było z marmuru. Z sufitu zwisał ogromny kandelabr, najeżony świecami. W środku znajdował się pusty, prostokątny basen, wpuszczony w podłogę, i z trampoliną. Ze ścianek basenu wystawało ze sto złotych kranów, każdy z klejnotem o innej barwie osadzonym pośrodku rączki. Z każdego kurka wypływał inny rodzaj płynu do kąpieli zmieszanego z ciepłą wodą i pianą. Mimo rozmiaru basenu, jego napełnienie trwało wyjątkowo krótko. W oknach wisiały białe, płócienne zasłony. W pomieszczeniu znajdowały się ręczniki i szlafroki. Na jednej ze ścian wisiał portret syreny[2].

Pod łazienką znajdowały się kanały, do których można było wejść po wysadzeniu części jednej ze ścian. Istnieje prawdopodobieństwo, że były one częścią korytarzy i tuneli Komnaty Tajemnic[3].

W serii Edytuj

Po pierwszym zadaniu Turnieju Trójmagicznego, Barty Crouch Jr w przebraniu Alastora Moody'ego poradził Cedrikowi Diggory'emu, aby otworzył pod wodą złote jajo zawierające wskazówkę do drugiego zadania. Cedrik zabrał jajo do łazienki prefektów i skorzystał z rady Croucha. Pod wodą usłyszał pieśń trytonów. Mimo tego chłopak długo nie mógł rozwiązać zagadki jaja - olśnienia doznał dzięki znajdującemu się w łazience portretowi syreny. Marta Warren, która nawiedza czasem tę łazienkę, aby szpiegować prefektów, była świadkiem tej sceny.

Po Balu Bożonarodzeniowym Cedrik podzielił się radą od Croucha z Harrym w podzięce za informacje o smokach, którą od niego dostał przed pierwszym zadaniem. Puchon przekazał również Harry'emu hasło do łazienki prefektów i zdradził jej lokalizację. Potter posłuchał rady i 21 stycznia 1995 roku udał się do wskazanego miejsca. Chwilę zajęło mu oglądanie wnętrza i wszystkich niesamowitych kurków. Po krótkiej kąpieli i popływaniu w basenie, Harry otworzył jajo, ale ono jak zwykle wydało z siebie tylko okropny jęk. Wówczas przybyła Jęcząca Marta i poradziła chłopakowi, żeby lepiej posłuchał dźwięków pod wodą. Harry, początkowo wystraszony obecnością ducha, posłuchał rady i po krótkim czasie rozwiązał zagadkę. Według Marty uczynił to znacznie szybciej niż Cedrik.

W 1996 roku Hermiona Granger, kiedy gratulowała Harry'emu objęcie funkcji kapitana drużyny Gryffindoru, poinformowała go, że może teraz używać łazienki prefektów. Nie wiadomo jednak czy chłopak na swoim szóstym roku kiedykolwiek to zrobił.

Znane hasła Edytuj

  • Sosnowa świeżość (1995)

Za kulisami Edytuj

  • W grze Harry Potter i Czara Ognia jest bardzo długi poziom, w którym Harry, Ron i Hermiona wędrowali przez obszar wodno-kanalizacyjny łazienki w poszukiwaniu złotego jaja, które Ron przypadkowo upuścił do jednej z rur. Należy pokonać wiele przeciwników i rzucić sporo rozmaitych zaklęć. Pełen opis przejścia poziomu tutaj.
  • W grze Harry Potter i Zakon Feniksa do łazienki można swobodnie wejść. W wannie nadal umieszczone jest zawodzące złote jajo. Należy rzucić zaklęcie Depulso, które pozwala napełnić do pełna zbiornik i usłyszeć piosenkę trytonów. Wannę można również w każdej chwili opróżnić stosując czar Accio. W pomieszczeniu znajduje się gumowa kaczka.
  • W grze LEGO Harry Potter: Lata 1−4 znajduje się krótki poziom, w którym Harry musi odnaleźć łazienkę prefektów (do której wejście wiedzie tam z łazienki Jęczącej Marty), a następnie stoczyć pojedynek z syreną, która przetrzymuje jego jajo.
  • Najprawdopodobniej w łazience znajdowała się pewna blokada, kiedy ktoś z niej korzystał, zwłaszcza, że była ona przeznaczona zarówno dla dziewczyn, jak i chłopaków.

Występowanie Edytuj

Łazienka prefektów (film)

Łazienka prefektów w filmie

Przypisy

Piąte piętro Hogwartu

Klasy KlasaKlasa 5BKlasa muzykiKlasa sztuki
Korytarze Korytarz na piątym piętrzeKorytarz na piątym piętrze w wieży szpitalnej
Inne pomieszczenia Hol na piątym piętrzeŁazienka prefektówToalety dla chłopców na piątym piętrzeGórna SalaWeasley Candy EmporiumWeasley Supplies Bargain Basement
Portrety Borys SzalonyNorvel TwonkTimothy NieśmiałyPortret syreny