Ostatecznie, dla należycie zorganizowanego umysłu, śmierć to tylko początek nowej wielkiej przygody.
Albus Dumbledore[źródło]

Śmierć (ang. Death) — mroczna postać, mieszkająca obok głębokiej rzeki. Według Opowieści o trzech braciach dała trzem braciom Peverell Insygnia Śmierci: AntiochowiCzarną Różdżkę, wykonaną z czarnego bzu, KadmusowiKamień Wskrzeszenia, a IgnotusowiPelerynę Niewidkę. To właśnie Śmierć zabiera ze świata żywych wszystkie stworzenia w momencie także zwanym śmiercią. Zabić można przykładowo przy użyciu zaklęcia Avada Kedavra.

Historia[edytuj | edytuj kod]

Spotkanie z Peverellami[edytuj | edytuj kod]

Śmierć dała trzem braciom Insygnia Śmierci, jako nagrodę za znalezienie sposobu na oszukanie jej. Zdarzyło się to, gdy zastali przeszkodę na drodze w postaci rzeki bez mostu, ani żadnego przejścia. Wyczarowali więc kładkę. Śmierci nie podobał się fakt, że została przechytrzona. Udawała jednak, że podziwia zdolności trzech braci. Chciała w zamian obdarować ich tym, o co ją poproszą. Najstarszy brat zapragnął różdżki, która zwycięży wszystkie inne. Śmierć podeszła do czarnego bzu, wycięła z jego gałęzi różdżkę i podała ją Antiochowi. Kadmus zapragnął czegoś, co pozwoli umarłym powrócić zza grobu. Na to Śmierć podniosła kamień z rzeki i nadając mu te właściwości, nazwała go Kamieniem Wskrzeszenia. Natomiast najmłodszy i najmądrzejszy brat – Ignotus, poprosił o coś, co pozwoli mu odejść z tego miejsca, nie będąc ściganym przez Śmierć. Wtedy ona niechętnie oddała mu swoją pelerynę-niewidkę. Po spełnieniu ich życzeń, Śmierć pozwoliła braciom odejść. Bracia oddalili się, ciesząc się i przechwalając darami.

Rewanż[edytuj | edytuj kod]

Śmierć oddaje Ignotusowi pelerynę niewidkę

Najstarszy brat, po zwycięstwie z czarodziejem, z którym niegdyś się pokłócił, udał się do gospody, gdzie głośno przechwalał się, że posiada niezwyciężoną różdżkę. Jeszcze tego samego wieczoru, w którym przywędrował do lokalu, inny czarodziej zabrał mu ją i poderżnął Antiochowi gardło. I tak Śmierć zabrała pierwszego z Peverellów.

Drugi brat postanowił wskrzesić dziewczynę, z którą miał się ożenić, lecz zmarła ona młodo. Poszedł do swego domu i zamknął się w nim. Gdy to zrobił, obrócił trzykrotnie Kamień Wskrzeszenia w dłoni. Ku jego radości, pojawiła się jego ukochana. Dziewczyna trwała przy nim, jednak ciągle była smutna, gdyż nawet wskrzeszona nie należała prawdziwie do świata żywych. Z szaleństwa Kadmus odebrał sobie życie, aby być bliżej niej. W ten sposób śmierć zabrała drugiego brata.

Śmierć Ignotusa[edytuj | edytuj kod]

Trzeciego brata Śmierć szukała przez wiele lat, jednak bez skutku. Wreszcie, wiele lat później, najmłodszy brat ściągnął niewidkę, aby oddać ją swojemu synowi. Był wtedy w podeszłym wieku i odszedł ze Śmiercią jak równy z równym.

Wygląd[edytuj | edytuj kod]

Śmierć według barda Beedle'a

Została opisana jako „zakapturzona postać”. W filmie wyposażono ją również w skrzydła. Wyglądała jak kościotrup i była ubrana w pelerynę niewidkę. Z ekranizacji wiemy, że była dużo wyższa od Peverellów, musiała się schylić, aby podarować im Insygnia. Gdy dokładnie się przyjrzymy, widać, że ma żółte oczy.

Magiczne zdolności i umiejętności[edytuj | edytuj kod]

492px-Ignotus Death.jpg

Śmierć była istotą o bardzo rozwiniętych zdolnościach magicznych. Jej znane zdolności to:

  • Wytwarzanie różdżek — wiadomo, że umiała tworzyć bardzo silne różdżki, czego przykładem może być Czarna Różdżka. Był to jednak jedyny znany tego typu przedmiot.
  • Wskrzeszanie — Śmierć nie tylko umiała pozbawiać życia, ale też przyzywać umarłych zza grobu. Wytworzyła w tym celu specjalny przedmiot zwany Kamieniem Wskrzeszenia.
  • Niewidzialność — osiągnęła w tej dziedzinie mistrzostwo. Posiadała jedyną na świecie Pelerynę Niewidkę, która nigdy nie traciła swych właściwości (został z niej odcięty mały kawałek).
  • Latanie — w filmie ukazana jest scena, w której Śmierć rozwija skrzydła i odlatuje, zabierając ze sobą Ignotusa. Posiadanie skrzydeł nie zostało jednak wspomniane nigdzie indziej, a ukazana w filmie scena może być odebrana jako metafora.

Za kulisami[edytuj | edytuj kod]

  • Według oryginału Baśni Barda Beedle'a Śmierć była mężczyzną.
  • Nie wiadomo, czy była postacią prawdziwą, czy tylko wytworem ludzkiej wyobraźni, uwiecznionej w postaci legendy.
  • To właśnie Śmierć była boginem Voldemorta oraz Molly Weasley.