FANDOM

Kamieńfilozoficzny

Jedyny znany kamień filozoficzny

Alchemia (ang. Alchemy) — dziedzina magii, w której najbardziej znanymi celami alchemików było przemienienie nieszlachetnych metali w złoto lub srebro, stworzenie panaceum (lekarstwa, które wyleczyłoby wszystkie choroby i przedłużałoby życie w nieskończoność) oraz odkrycie uniwersalnego rozpuszczalnika.[1]. Dwa z trzech wyżej wymienionych celów zostały osiągnięte przez francuskiego alchemika Nicolasa Flamela ok. XIII lub XIV wieku, wraz ze stworzeniem kamienia filozoficznego, a na skutek tego również eliksiru życia. W średniowieczu uważano, że kamień posiadają także gnomy.

Alchemia mogła być także jednym z przedmiotów nauczanych w Hogwarcie, jeśli tylko wykazane zostało odpowiednie zainteresowanie tą dziedziną i było się naprawdę uzdolnionym uczniem. Przedmiot był nauczany podczas dwóch ostatnich lat nauki. Bardzo możliwe jest, że Albus Dumbledore uczęszczał na ten przedmiot.

Historia alchemii Edytuj

Yen dzou

Dzou Yen

Praktykowana była od wczesnej starożytności, prawdopodobnie narodziła się w Egipcie[2] i dążyła do przemiany naturalnych elementów i substancji w bardziej szlachetne poprzez udoskonalanie ich.

Alchemia dotyczyła nie tylko nauk ścisłych , ale także filozofii. Jedna z interpretacji literatury alchemicznej pozostawionych przez alchemików, objaśniła, że kluczowe zagadnienia były symbolem duchowej podróży, która wyprowadzała alchemików z niewiedzy (metali nieszlachetnych) do oświecenia (złota).

W miarę upływu czasu brak powszechnych (wspólnych) słów na chemiczne pojęcia i procedury, jak również konieczność zachowania dyskrecji (prawdopodobnie w celu uniknięcia prześladowań ze strony mugoli) skłoniły alchemików do zapożyczania terminów i symboli z biblijnej i pogańskiej mitologii, astrologii, kabałów i innych ezoterycznych dziedzin[1]. Oznaczało to postęp w badaniach alchemicznych, ponieważ umożliwiło dzielenie się pomysłami między alchemikami. Jednakże spowodowało to także, że nawet najprostsza receptura chemiczna była odczytywana jak zawiłe zaklęcie magiczne, prawdopodobnie utrudniając w ten sposób dalsze rozpowszechnianie się nauki tej dziedziny.

Paracelsus

Paracelsus

Największym prestiżem alchemików nie była ich mistyczna i filozoficzna spekulacja, lecz ich bardziej przyziemny wkład w przemysł chemiczny, takie jak wynalezienie prochu strzelniczego, badanie rudy i uszlachetnianie metali, produkcja tuszy, barwników, farb i kosmetyków, ceramika i produkcja szkła, przygotowanie ekstraktów i likierów. Przygotowanie Aqua Vitae, „wody życia”, było również popularnym „eksperymentem” wśród europejskich alchemików[1].

W serii Edytuj

Na szóstym roku, program nauczania eliksirów w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie obejmował alchemię, jako mały historyczny i naukowy zarys w książce Eliksiry dla zaawansowanych autorstwa Libacjusza Borage'a. Według Slughorna przygotowanie antidotum na złożoną truciznę zgodnie z trzecim prawem Golpalotta prowadzi do prawie alchemicznego procesu[3].

Znani alchemicy Edytuj

NikolasFlamel

Nicolas Flamel przemieniający metal w złoto

Ciekawostka Edytuj

  • W Egipcie znajdowało się największe na świecie centrum badań alchemicznych.
  • Elfias Doge, podczas swojej podróży po świecie, obserwował eksperymenty egipskich alchemików[5].

Za kulisami Edytuj

  • Pierwsze imiona Rubeusa Hagrida i Albusa Dumbledore'a zostały wybrane na podstawie alchemii, oznaczają one czerwień i biel, będące istotnymi elementami mistycznego procesu.

Występowanie Edytuj

Przypisy