Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki
Komunikat.png
„Moi drodzy, to jest Amos Diggory. Pracuje w Urzędzie Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami. I chyba znacie jego syna Cedrika?”
Artur Weasley przedstawia Amosa swoim dzieciom, Harry'emu i Hermionie[źródło]

Amos Diggoryczarodziej nieznanego statusu krwi; ojciec Cedrika Diggory'ego. Był bardzo zapatrzony w syna: uważał, że Cedrik jest w każdym stopniu lepszy od Harry'ego Pottera i nie omieszkał wytknąć mu tego za każdym razem, gdy się spotkali, wprawiając tym swojego syna w zakłopotanie. Porównywał chłopców na podstawie meczu quidditcha. Pracował w Urzędzie Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami. Wybrał się razem z Weasleyami, Harrym Potterem i Hermioną Granger na mistrzostwa świata w quidditchu w 1994 roku.

Biografia[]

Wczesne życie[]

Amos Diggory urodził się w XX wieku w rodzinie czarodziejów, jako jedyny syn swoich rodziców[8]. W wieku jedenastu lat rozpoczął naukę w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie i został przydzielony do jednego z czterech domów (prawdopodobnie Hufflepuffu). Swoją różdżkę odziedziczył lub kupił, najprawdopodobniej w sklepie Ollivanderów na ulicy Pokątnej (magiczna część Londynu).

W pewnym okresie swojego życia, po ukończeniu edukacji w Hogwarcie ożenił się z nieznaną z imienia kobietą, która w 1978 roku urodziła mu jedynego syna, którego nazwali Cedrik[2].

1994-1995[]

AmosDiggoryWavingCampsite Still.jpg

„Na brodę Merlina, to jest Harry Potter!”
— Amos Diggory na widok Harry'ego[źródło]

Amos Diggory, wraz ze swoim synem Cedrikiem Diggorym wybrali się na wzgórze Stoatshead, by stamtąd podróżować świstoklikiem na mistrzostwa świata w quidditchu. Spotkali tam Weasley'ów, Harry'ego Pottera i Hermionę Granger, którzy przybyli w tym samym celu. Artur Weasley przedstawił Amosa i jego syna swoim podopiecznym, a następnie ich przedstawił Amosowi i Cedrikowi. Amos zdziwił się na widok Harry'ego Pottera, a następnie wspominał mecz, w którym jego syn oraz Harry grali przeciwko sobie, obaj jego szukający, i w którym Cedrik wygrał. Szukający Hufflepuffu stwierdził, że wygrana nie była całkowicie jego zasługą - Harry spadł z miotły. Na to jego ojciec zaczął opowiadać, jaki to Cedrik jest skromny oraz powiedział, że to, iż Harry spadł z miotły, było winą słabych umiejętności latania na miotle czarnowłosego chudzielca. Przerwał mu jednak pan Weasley, mówiąc, że została minuta do odlotu świstoklika i pytając, czy na nikogo już nie czekają. Amos odpowiedział, że nie i zaraz potem wszyscy zgromadzeni na wzgórzu ruszyli ze świstoklikiem[2].

„Skrzacie! Wiesz, kim jestem? Jestem pracownikiem Urzędu Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami!”
— Amos Diggory do Mrużki[źródło]

Po odbyciu się finału mistrzostw świata, Amos był jednym z czarodziejów z Ministerstwa Magii, którzy zauważgyli Harry'ego, Rona i Hermionę w okolicy miejsca, z którego wystrzelono Mroczny Znak. To on znalazł Mrużkę, leżącą w zaroślach, a także różdżkę znajdującą się przy niej. Później przesłuchiwał skrzatkę oraz badał różdżkę Harry'ego, której rzekomo miała użyć Mrużka. Był wyraźnie podenerwowany[9].

Posługując się proszkiem Fiuu poinformował Artura Weasleya o zamieszaniu, jakie urządził Szalonooki Moody. Opowiadał, jak przyszły nauczyciel Obrony przed Czarną Magią, stwierdził, że na jego podwórku pojawili się włamywacze i wpadli na pojemniki na śmieci, które narobiły okropnego hałasu. Dwójka czarodziejów rozprawiała też o tym, jak wybawić Szaloonokiego z opresji, w które może go wciągnąć Wydział Niewłaściwego Użycia Czarów. Następnie Amos przeprosił Molly Weasley za pobudkę o poranku i zamieszanie, a ta odpowiedziała mu, że nic nie szkodzi oraz zaproponowała grzankę[10].

Był dumny ze swego syna, gdy ten został wybrany jako reprezentant Hogwartu w Turnieju Trójmagicznym[11].

Amos wraz z żoną przyjechali, by kibicować synowi w trzecim zadaniu Turnieju Trójmagicznego. Mężczyzna wdał się w dyskusję z panią Weasley i swoim synem. Mówił, że po ukazaniu się w Proroku Codziennym artykułu o tych zawodach, z którego wynikało, że Harry Potter jest jedynym reprezentantem Hogwartu, był na niego zły za to, że nie sprostował informacji zawartych w artykule[4].

Amos po otrzymaniu wieści o śmierci Cedrika

Był zrozpaczony po przyjęciu wieści o śmierci Cedrika. Po tym wydarzeniu on i żona odwiedzili Harry'ego w skrzydle szpitalnym; Amos szlochał przez cały czas. Harry wspominał, że małżeństwo nie obwiniało go za śmierć syna, byli też wdzięczni za sprowadzenie jego ciała z powrotem[12].

Kolejne lata[]

Nie wiadomo czy kiedykolwiek Amos pozbierał się po starcie syna. Po Drugiej Bitwie o Hogwart i śmierci Voldemorta prawdopodobnie kontynuował życie w Wielkiej Brytanii u boku żony oraz pracę w Urzędzie Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami.

Amos po śmierci Cedrika trafił do Domu Spokojnej Starości dla Czarownic i Czarodziejów im. Świętego Oswalda, gdzie był leczony. Dręczony myślami z przeszłości, wciąż rozmyślał o stracie swojego syna. Gdy na jaw wyszła informacja o schwytaniu Teodora Notta, który był w posiadaniu zmieniacza czasu, Amos udał się do Harry'ego Pottera, prosząc go, aby ten cofnął się w czasie i uratował Cedrika. Mimo błagalnych próśb i histerii, nie uzyskał pomocy od Pottera[13]. Niedługo później do jego pokoju przybył syn Harry'ego, Albus oraz jego przyjaciel Scorpius Malfoy. Chłopcy poznali też Delphini, która przedstawiła się jako bratanica Amosa. Ślizgoni zdecydowali się pomóc mężczyźnie i poinformowali go o tym[14].

Po kilkukrotnej zmianie przeszłości, okazało się, że gdy Cedrik przeżył, wstąpił do grona śmierciożerców, a Harry Potter umarł, jednocześnie skazując świat magii na rządy Czarnego Pana[15]. Scorpius ponownie zmienia przeszłość - młody Diggory musi umrzeć[16].

Harry i Draco odwiedzają Amosa w Domu Spokojnej Starości. Oskarżają go o to, że zrobił cos ich synom. Wdają się w dyskusję, w trakcie której okazuje się, że Amos nie miał żadnej siostrzenicy. To skutkuje zmieszaniem Harry'ego i Draco, którzy w chwilę potem opuszczają Dom Spokojnej Starości, by odnaleźć Delphini, która podawała się za siostrzenicę Amosa[8].

Wygląd[]

Amos był wysokim czarodziejem o rumianej twarzy oraz krzaczastej brodzie[2].

Osobowość[]

„Zawsze taki skromny, ten nasz Ced, zawsze taki dobrze wychowany... ale w końcu wygrał lepszy i jestem pewny, że Harry to przyzna, prawda, Harry?”
— Amos o synu[źródło]

Amos był niezwykle dumny ze swojego syna i uwielbiał przechwalać się nim i jego osiągnięciami, co samego Cedrika często wpędzało w zakłopotanie. Był człowiekiem raczej miłym i przyjaznym, jednak przyćmiewały to wieczne przechwałki synem, podczas których bywał nawet niemiły[2][4]. Pan Diggory łatwo dawał się ponieść emocjom, co widać było między innymi podczas akcji złapania Mrużki po finale mistrzostw świata w quidditchu[9].

Po śmierci Cedrika był załamany; otwarcie szlochał. Nie winił jednak Harry'ego za śmierć syna[12]. Żałoba za synem trwała w nim przez całe późniejsze życie, nawet gdy był już starcem. Po dowiedzeniu się o tym, że Ministerstwo Magii posiada zmieniacze czasu udał się do Harry'ego Pottera i błagał go o to, by cofnął się w czasie i przywrócił jego syna do życia[13]. Był też określany przez mieszkańców Domu Spokojnej Starości dla Czarownic i Czarodziejów im. Świętego Oswalda, w którym mieszkał, jako "biedny stary dureń"[17].

Umiejętności[]

  • Zaklęcia i uroki: Amos potrafił wyczarować niecielesną formę patronusa[5]. Oprócz tego, znał dobrze inne zaklęcie, jak Enervate, które rzucił na Mrużkę, czy Prior incantato, rzucone przez niego na różdżkę Harry'ego[9].

Relacje[]

Pani Diggory[]

Nie wiemy zbyt wiele o relacji Amosa z żoną, jednak wydawali się być szczęśliwym małżeństwem[4][12].

Cedrik Diggory[]

Amos z synem

Amos uwielbiał przechwalać się osiągnięciami syna i robił to niesamowicie często. Cedrik nie przepadał za tym, gdyż wpędzało go to w zakłopotanie[2]. Po śmierci syna był zdruzgotany[12], a w późniejszym życiu podejmował się nawet prób przywrócenia go do życia[13].

Artur Weasley[]

Zarówno Amos, jaki i Artur, pracowali w Ministerstwie Magii i stamtąd się znali[2]. Mieli raczej przyjacielskie relacje, choć zdarzało im się kłócić, jak przy przesłuchaniu Mrużki[9].

Harry Potter[]

Harry Potter

Amos z Harrym nie mieli najlepszej relacji, głównie dlatego, że pan Diggory wiecznie przechwalał się synem, także porównując go do Harry'ego. Przechwalał się, że jego syn lepiej gra w quidditcha[2], a także był obrażony, gdy artykuł Rity Skeeter o Turnieju Trójmagicznym skupiał się głównie na Harrym, nie na Cedriku[4]. Jednak, tuż po śmierci syna, nie obwiniał Pottera o zaistniałą sytuację[4], aczkolwiek po czasie jego nastawienie w tej sprawie zmieniło się. W 2020 odwiedził Harry'ego i błagał go o użycie zmieniacza czasu i przywrócenie jego synowi życia, a gdy ten odmówił, był wyraźnie zdenerwowany[13].

Bartemiusz Crouch Senior[]

Ich relacja jest w większości nieznana, jednak podczas przesłuchiwania Mrużki oboje nie byli w dobrych nastrojach i sprzeczali się[9].

Etymologia[]

Amos znaczy niesiony po hebrajsku.

Za kulisami[]

  • W książce Amos miał zarost, zaś w filmie był całkowicie ogolony. Nosił także owalne okulary i był niższy niż w książce oraz zachowywał się przyjaźniej i spokojniej.

Występowanie[]

Przypisy

  1. W rozdziale 24 "Harry'ego Pottera i Czary Ognia" Hagrid mówi "Niech wszyscy zobaczą, że nie trzeba być czystej krwi, żeby być najlepszym", co sugeruje, że Cedrik Diggory był czystej krwi. To z kolei wskazuje na to, że Amos, jego ojciec musiał być czystej krwi lub półkrwi. Oprócz tego, w rozdziale 11 tej samej książki, Amos nie potrafi poprawnie wymówić słowa "policjanci" (nazywając ich "pałecjantami"), co wskazuje na to, iż nie dorastał wśród mugoli.
  2. 2,00 2,01 2,02 2,03 2,04 2,05 2,06 2,07 2,08 2,09 2,10 2,11 2,12 2,13 Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 6, Świstoklik
  3. Harry Potter i Czara Ognia (film)
  4. 4,0 4,1 4,2 4,3 4,4 4,5 4,6 Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 31, Trzecie zadanie
  5. 5,0 5,1 LEGO Harry Potter: Lata 1-4
  6. Jeff Rawle na imdb
  7. Full Casting Announced
  8. 8,0 8,1 Harry Potter i Przeklęte Dziecko, akt trzeci, scena osiemnasta
  9. 9,0 9,1 9,2 9,3 9,4 Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 9, Mroczny Znak
  10. Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 11, W pociągu do Hogwartu
  11. Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 17, Czworo reprezentantów
  12. 12,0 12,1 12,2 12,3 Harry Potter i Czara Ognia (książka), rozdział 37, Początek
  13. 13,0 13,1 13,2 13,3 Harry Potter i Przeklęte Dziecko, akt pierwszy, scena szósta
  14. Harry Potter i Przeklęte Dziecko, akt pierwszy, scena czternasta
  15. Harry Potter i Przeklęte Dziecko, akt trzeci, scena piąta
  16. Harry Potter i Przeklęte Dziecko, akt trzeci, scena siódma
  17. Harry Potter i Przeklęte Dziecko, akt pierwszy, scena trzynasta
Advertisement