FANDOM

Wśród wielu wzbudzających lęk bestii i potworów, które lęgną się w naszym kraju, nie ma dziwniejszego i bardziej złowrogiego stworzenia od bazyliszka, nazywanego również „Królem Węży”. Wąż ów, który może osiągać olbrzymie rozmiary i żyć wiele setek lat, rodzi się z kurzego jajka podłożonego ropusze. Zadziwiające są jego sposoby uśmiercania ofiar, bo prócz jadowitych kłów, bazyliszek dysponuje śmiertelnym spojrzeniem, a ten, w kim utkwi swoje złowrogie ślepia, pada natychmiast trupem. Bazyliszek jest śmiertelnym wrogiem pająków, które uciekają przed nim w popłochu, a on sam lęka się jedynie piania koguta, które jest dla niego zgubne.
— treść wyrwanej kartki z księgi biblioteki Hogwartu[źródło]

Bazyliszek (gr. basiliskos, łac. regulus, ang. Basilisk) — olbrzymi wąż, hodowany przez czarnoksiężników. Ów potwór zabija ofiarę swym spojrzeniem oraz jadem ukrytym w kłach stworzenia. Potrafił on ponoć dożyć wieku 900 lat.

Król Węży” rodzi się raz na sto lat, z kurzego jaja podłożonego ropusze. Jego jedyną słabością jest pianie koguta.

Wygląd Edytuj

Bazyliszek był ogromnym, osiągającym do kilkudziesięciu metrów długości, wężem. Jego skórę pokrywały gadzie łuski o brudnej, szmaragdowozielonej barwie. Ma trójkątną głowę oraz jasne, żółtozielone oczy. Szczęki rozwierają się szeroko, są wyposażone w długie i gęsto umieszczone, ostre zęby. Brzuch węża jest nieco jaśniejszy niż grzbiet.

Samce bazyliszków mają dodatkowo charakterystyczny, szkarłatny grzebień na głowie. Jego jad, jest bardzo groźny. Bazyliszek posiada narośl na głowie, przypominającą koronę, skąd pochodzi jego przydomek – „Król Węży”. Jego nazwa pochodzi od słowa basiliskos, oznaczającego „mały król”. Według gry Harry Potter i Komnata Tajemnic bazyliszek może mieć brudny, fioletowy kolor.

Szkielet bazyliszka posiada inną czaszkę niż wąż. Wyglądem przypomina bardziej czaszkę dinozaura, szczęka jest krótka i masywna.

Horkucksddoj

Groza mieszkająca w Komnacie Tajemnic – bazyliszek

Odżywianie Edytuj

Bazyliszek był mięsożerny, prawdopodobnie do polowania wykorzystuje swoje zabójcze spojrzenie. Zęby węża skierowane ku przełykowi, pozwalają schwytać ofiarę, która nie może uciec z uścisku szczęk.

Bazyliszki odżywiają się gryzoniami, ptakami, gadami, ssakami, rybami (w razie głodu także ludźmi). Prościej mówiąc - wszelką zwierzyną.

Spojrzenie bazyliszka Edytuj

Bazyliszek jest śmiertelnie jadowity i zabija samym spojrzeniem. Osoba, która spojrzy bazyliszkowi prosto w oczy, umiera. Jeśli jednak ofiara spojrzy w oczy węża nie bezpośrednio (zobaczy go w lustrze, kałuży lub w obiektywie aparatu), zostaje spetryfikowana, czyli „zamrożona” we własnym ciele. Pomóc takiej ofierze może jedynie wywar z mandragor.

Phoenix fight

Feniks Fawkes walczy z bazyliszkiem

Wąż przestaje być tak groźny, kiedy straci swoje oczy, tym samym wzrok. Przykładem tego, jest wyczyn Fawkesa, kiedy ptak ten wydrapał szponami oczy węża, który nadal pozostał ogromnym zagrożeniem poprzez swój doskonały słuch.

Jad bazyliszka Edytuj

Kiedy ofiara węża zostanie przez niego ukąszona, jedynym antidotum są łzy feniksa. Powodują, że zarówno rana, jak i jad, znika z ciała ofiary.

Jad bazyliszka można także wykorzystywać do niszczenia magicznych przedmiotów, takich jak horkruksy. Trzeba wyrwać kieł ze szczęki węża, a następnie wbić go w przedmiot.

Jad jako potężna substancja magiczna został zaabsorbowany przez miecz Gryffindora, który posiadał moc wchłaniania np.substancji, które mogły go wzmocnić.

Inne cechy Edytuj

Z bazyliszkiem można się porozumieć, rozmawiając w mowie węży. Gad ten boi się piania koguta, które jest dla niego zgubne. Budzi on przerażenie w pająkach (uciekają przed nim w popłochu). Wiadomo, że bazyliszki i akromantule to odwieczni wrogowie. Prawdopodobnie w większości walk zwyciężały bazyliszki (z pewnością do tych walk dochodziło rzadko, skoro obydwa gatunki unikały siebie jak mogły).

Mitologia Edytuj

Obazyliszku

Informacja zdobyta przez Hermionę o Bazyliszku.

W mitologii bazyliszek wyobrażany był czworako: jako wielki wąż, gigantyczna jaszczurka, mający metr wysokości kogut z ogonem węża lub smok.

Hodowla Edytuj

Pierwszy bazyliszek został wyhodowany przez Herpona Podłego, greckiego wężoustego czarnoksiężnika, który po wielu eksperymentach odkrył, że z kurzego jaja wysiedzianego przez ropuchę wykluwa się wielki wąż, posiadający niebezpieczne zdolności.

Inni czarodzieje hodowali bazyliszki, jednak przeważnie byli to czarnoksiężnicy. Hodowla została zakazana już w średniowieczu, jednak najpotężniejsi z magów nadal to czynili.

Znane bazyliszki Edytuj

Występowanie Edytuj

Martwybasilisk

Szkielet bazyliszka

Zobacz też Edytuj

Walka z Bazyliszkiem w wersji LEGO

Walka z Bazyliszkiem w wersji LEGO

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Walka Harry'ego i Bazyliszka

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKołkogonekKorniczakKozłagKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
XXXX AbraksanBuchorożecBystroduchCentaurDemimozErklingFeniksGarborógGromoptakGryfJednorożecKelpiaPrzyczajaczReemSfinksTeboTestralTrollTroll górski Troll leśnyTroll rzecznyTrytonWidłowążWodnik KappaYetiZnikaczŻmijoptak
XXXXX AkromantulaBazyliszekChimeraKwintopedMantykoraNunduRogaty wążSmokŚmierciotulaWampusWilkołakInferius
Nieznana klasyfikacja AetonanAkwawirusyBoginCaiporaChrapak krętorogiCurupiraCzerwony Trutniowiec KrwiopijcaDementorDukuwaqaDwurożecDżinFioletowy Trutniowiec KrwiopijcaGlędatek NiepospolityGnębiwtryskGranianHeliopaciHopekMucha siatkoskrzydłaNargleOgnisty ślimakPikujące lichoPonurakPuszek PigmejskiRogate ślimakiSklątka tylnowybuchowaTraszka dwuogonowaTrutniowiec KrwiopijcaTrzygłowy piesWeetimorousbeastieWielka KałamarnicaWielki nawałnik burzowyWiwern z WyeZouwuSmoczognikMatagotLeucrottaCzupakabra

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Bazyliszek

  • Zdjęcie bazyliszka i Faweksa

    2 wiadomości
    • Czy tylko mi się zdaję że walcząci Faweks i bazyliszek wyglądają jak bazyliszek i moltres z pokemonów?
    • Ten feniks nazywał się Fawkes, a nie Faweks.
  • BAzylisze

    2 wiadomości
    • CO Bazyliszek miał w swoich oczach, że uśmiercało ludzi ?
    • Według legend, jego jad, odór, a nawet spojrzenie powodowało śmierć. Także nie ma definicji "co" znajdowało się w jego oczach...