FANDOM

Bohdan Cezary Łazuka (ur. 31 października 1938) – polski aktor dubbingowy, teatralny, radiowy, telewizyjny i filmowy, jak również pedagog i piosenkarz. W polskiej wersji filmu Harry Potter i Czara Ognia, użyczył głosu postaci Barty'ego Croucha Seniora.

ŻyciorysEdytuj

Bohdan Łazuka urodził się 31 października 1938 roku w Lublinie. Jako dziecko skończył Szkołę Podstawową nr 24 w Lublinie im. Partyzantów Lubelszczyzny. W 1961 został absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, gdzie był uczniem m.in. profesora Ludwika Sempolińskiego. Zadebiutował w filmie Zuzanna i chłopcy. Po skończeniu szkoły występował m.in. w Kabarecie Starszych Panów, Kabarecie Szpak i w audycji radiowej Podwieczorek przy Mikrofonie. W 1963 na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu otrzymał I nagrodę za piosenkę Dzisiaj, jutro, zawsze. W 1976 występował w programie telewizyjnym Ludzie Ludwika Sempolińskiego. W 1982 roku odśpiewał w telewizji piosenkę Tajemnica Mundialu z okazji Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Hiszpanii. Na swoje 50. urodziny, w 1988 roku, wystąpił w specjalnym programie telewizyjnym. W tym samym roku zawiesił swoją działalność na 11 lat. Dopiero w 1999 roku wystąpił w roli Szefa w filmie Chłopaki nie płaczą w reżyserii Olafa Lubaszenki.

W swojej karierze grywał różnorodne role; szczególne uznanie przyniosły mu jednak komediowe. Od początku swojej kariery jest związany z Teatrem Syrena w Warszawie.

Role dubbingowe Edytuj

CiekawostkiEdytuj

  • Był czterokrotnie żonaty.

Zobacz teżEdytuj