FANDOM

Brzękadła (ang. Clankers) — magiczne przedmioty wydające odgłos przypominający uderzenia młotków w kowadełka. Są używane w Banku Gringotta do dezorientacji i straszenia smoków pilnujących skarbców. Tylko w taki sposób gobliny mogą uzyskać dostęp do niektórych skrytek. Smoki kojarzą dźwięk brzękadeł z bólem i starają się uciec od jego źródła.

W serii Edytuj

1 maja 1998 roku Harry, Ron, Hermiona i Gryfek dokonali włamania do Banku Gringotta, aby dostać się do krypty Lestrange'ów i wykraść z niej puchar Helgi Hufflepuff. W tym celu zaczarowali zaklęciem Imperius Bogroda, pracującego w banku, który posłusznie ich zaprowadził do skrabca, uprzednio zabierając ze sobą brzekadła. Gdy znaleźli się przy wejściu do krypty użyli przedmiotów aby wejść do środka.

Smok u Gringotta

Chwilę później z brzękadeł skorzystały także uzbrojone w sztylety gobliny, które chciały się dostać do włamywaczy i ich powstrzymać. Harry, Ron i Hermiona zdradzeni przez Gryfka wspięli się na smoka i uwolnili go by na nim uciec. Stworzenie szybko rozbiło ścianę i wydostało się na powierzchnię, chcąc oddalić się od dźwięku brzękadeł i wrócić na wolność[1].

Za kulisami Edytuj

  • W filmie Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga brzękadła leżały w skrzyni w sali ze smokiem, co oznacza, że każdy kto się tam znalazł mógł ich użyć do ominięcia przeszkody jaką stanowiło stworzenie. W książce przedmioty zostały przyniesione z głównej sali.

Występowanie Edytuj

Przypisy