FANDOM

Urg

Jeden z rebeliantów Urg Utytłany

Bunty Goblinów (ang. Goblin Rebellions) — seria rebelii wywołana przez gobliny, których głównym celem było wywalczenie równego traktowanie goblinów i czarodziejów.

Powody wybuchu i żądania Edytuj

Stosunki pomiędzy czarodziejami, którzy przewodzili od dawna społeczności magicznej w Wielkiej Brytanii, a goblinami, którzy stanowili drugą po względem znaczenia rasę magicznego świata, nigdy nie były rewelacyjne. Nie można wskazać jednej, konkretnej przyczyny wybuchu buntów, gdyż powodem ich wzniecania było szereg wydarzeń, które gobliny co jakiś czas uznawały za dostateczny powód do wzniecania krwawych rebelii. Najważniejszymi były:

  • Zarzut króla goblinów, Ragnuka I, że Godryk Gryffindor wykradł goblinom ich miecz.
  • Ściganie i zamknięcie Uga Uległego za sprzedawanie złota leprokonusów.
  • Przypadkowa śmierć Nagnoka, goblina z BankuGringotta, z rąk niewyszkolonego trolla wysłanego przez Ministerstwo Magii.
  • Publiczne zanurzanie w stawie wioskowym, przez grupę młodych czarodziejów goblińskiego aktywisty, Urga Utytłanego.
  • Dekret Ministerstwa Magii z 1631 roku, zabraniający posiadania różdżek wszystkim istotom magicznym innym niż czarodzieje, a więc także goblinom.
  • Brak reprezentacji goblinów w Wizengamocie.
  • Brutalne zabójstwa goblinów dokonane przez czarodzieja Yardleya Platta.
  • Próby kontrolowania przez czarodziejów Banku Gringotta.
  • Próby zniewolenia goblinów podobnie jak skrzatów domowych.

Najbardziej znanym żądaniem wysuwanym pod adresem czarodziejów przez przywódców buntów było prawo do posiadania i korzystania z różdżek, którego czarodzieje odmawiali innym rasom. Z pewnością podczas kolejnych buntów gobliny wysuwały również inne, uzależnione od aktualnej sytuacji, żądania.

Znane bunty i ich przebieg Edytuj

Najbardziej powszechne bunty odbywały się w XVII i XVIII w., ale nawet w dzisiejszych czasach niektóre gobliny buntują się przeciw dyskryminacji ze strony człowieka. Grupy te działają w tajemnicy przed Ministerstwem Magii. Historyczne bunty opisywane są jako krwawe i okrutne.

Jednym z udokumentowanych buntów goblinów odbył się w 1612 roku w Hogsmeade. Trzy Miotły były wtedy kwaterą główną rebeliantów.

Do kolejnego buntu goblinów w Wielkiej Brytanii doszło w 1752 r. Z powodu złego zarządzania walką z buntownikami podał się do dymisji minister magii Albert Boot, zaś jego następca, Basil Flack, przetrwał na stanowisku jedynie dwa miesiące. Podał się do dymisji, gdy gobliny sprzymierzyły się z wilkołakami. Zastąpił go Hesphaestus Gore, któremu udało się zapanować nad kilkoma buntami wzniecionymi przez magiczne istoty[1].

W XVIII wieku na czele kolejnej rebelii stał Urg Utytłany. Trafił za to nawet na karty z Czekoladowych Żab.

Współczesna walka goblinów o równouprawnienie Edytuj

Uwięzienie agresywnego Hodroda Rogorękiego za próbę zabicia trzech mugoli Edytuj

Bunty Goblinów są w programie nauczania historii magii w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Studenci wyjątkowo nudzili się przy wywodach profesora Binnsa na ten temat. Ron Weasley na egzaminach w czwartej klasie zgadywał czego nie umiał i w ten sposób rozpoznał Urga Utytłanego. Na SUMach za to Harry Potter ominął pytanie czwarte, które mówiło mniej więcej: Czy jednym z powodów, dlaczego gobliny się burzyły, było ograniczenie użytkowania różdżek przez goblinów?.

Występowanie Edytuj

Przypisy