FANDOM

Chłopiec, który przeżył (ang. The Boy Who Lived) — pierwszy rozdział książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny, a zarazem pierwszy rozdział serii Harry Potter. Trwa od strony 5 do 23, czyli ma 18 stron.

Czas i miejsce akcji Edytuj

Czas akcji rozdziału to dzień 1 listopada 1981 roku. Toczy się w firmie Grunnings i jej okolicach oraz na ulicy Privet Drive.

Postacie, które wystąpiły Edytuj

Postacie wspomniane Edytuj

Przedmioty Edytuj

Streszczenie Edytuj

Kocyk Harry'ego

Harry chwilę po zabiciu jego rodziców

Rozdział ten stanowi wprowadzenie do cyklu Harry Potter. Przedstawia czytelnikowi postacie państwa Dursleyów i głośne świętowanie czarodziejów po zniknięciu Voldemorta. Mugole dziwili się deszczami meteorytów i chmarami sów, których w istocie powodem była wielka radość tysięcy czarodziejów. Rozdział ponadto opowiada o tym, jak Dumbledore i McGonagall przy pomocy Hagrida umiejscawiają Harry'ego Pottera w domu jego wujostwa, Dursleyów, ponieważ jego rodzice zginęli z rąk Voldemorta. McGonagall pod postacią kota cały dzień śledziła Dursleyów i uważała, że ten dom jest niewłaściwy dla czarodzieja. Dumbledore stwierdził jednak, że nie ma innego wyjścia. Dyrektor uważał, że chłopak będzie w przyszłości bardzo sławny i lepiej dla niego będzie, jeśli dowie się prawdy, jak dorośnie. Po chwili na latającym motorze Syriusza Blacka przyleciał Hagrid z Harrym, prosto z domu Potterów, gdzie wydarzyła się katastrofa. Półolbrzym popłakując, podał dziecko Albusowi. Dyrektor Hogwartu zostawił chłopca pod drzwiami domu państwa Dursleyów wraz ze skierowanym doń listem.

Poprzednik
Rozdziały książki „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” Następca
Znikająca szyba