Chłopiec, który przeżył (ang. The Boy Who Lived) — pierwszy rozdział książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny, a zarazem pierwszy rozdział serii Harry Potter. Trwa od strony 5 do 23, czyli ma 18 stron.

Czas i miejsce akcji[edytuj | edytuj kod]

Czas akcji rozdziału to dzień 1 listopada 1981 roku. Toczy się w firmie Grunnings i jej okolicach oraz na ulicy Privet Drive.

Postacie, które wystąpiły[edytuj | edytuj kod]

Postacie wspomniane[edytuj | edytuj kod]

Przedmioty[edytuj | edytuj kod]

Streszczenie[edytuj | edytuj kod]

Harry chwilę po zabiciu jego rodziców

Rozdział ten stanowi wprowadzenie do cyklu Harry Potter. Przedstawia czytelnikowi postacie państwa Dursleyów i głośne świętowanie czarodziejów po zniknięciu Voldemorta. Mugole dziwili się deszczami meteorytów i chmarami sów, których w istocie powodem była wielka radość tysięcy czarodziejów. Rozdział ponadto opowiada o tym, jak Dumbledore i McGonagall przy pomocy Hagrida umiejscawiają Harry'ego Pottera w domu jego wujostwa, Dursleyów, ponieważ jego rodzice zginęli z rąk Voldemorta. McGonagall pod postacią kota cały dzień śledziła Dursleyów i uważała, że ten dom jest niewłaściwy dla czarodzieja. Dumbledore stwierdził jednak, że nie ma innego wyjścia. Dyrektor uważał, że chłopak będzie w przyszłości bardzo sławny i lepiej dla niego będzie, jeśli dowie się prawdy, jak dorośnie. Po chwili na latającym motorze Syriusza Blacka przyleciał Hagrid z Harrym, prosto z domu Potterów, gdzie wydarzyła się katastrofa. Półolbrzym popłakując, podał dziecko Albusowi. Dyrektor Hogwartu zostawił chłopca pod drzwiami domu państwa Dursleyów wraz ze skierowanym doń listem.

Poprzednik
Rozdziały książki „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” Następca
Znikająca szyba