Harry Potter Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Harry Potter Wiki
Advertisement
Harry Potter Wiki
Disambig.svg
Ten artykuł dotyczy instytucji. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa

Korytarz prowadzący do Departamentu Tajemnic

Departament Tajemnic (ang. Department of Mysteries) — jeden z departamentów Ministerstwa Magii znajdujący się na IX piętrze, w lochach. Ludzi pracujących tam nazywa się Niewymownymi. Nie mogą oni zdradzić nad czym pracują, co przechowują i co ów departament zawiera.

Z nocy z 17 na 18 czerwca 1996 roku w pomieszczeniach tego departamentu doszło do bitwy między śmierciożercami a Zakonem Feniksa. Tego wieczora Bellatriks Lestrange zabiła Syriusza Blacka.

Pomieszczenia[]

Korytarz[]

Od lewej: Ron, Luna, Neville, Hermiona, Harry i Ginny

Departament Tajemnic znajdował się na drugim, najniższym poziomie Ministerstwa Magii, na poziomie dziewiątym. Można było się tam dostać przy pomocy windy z Atrium Ministerstwa. Ten poziom miał uderzającą różnicę wyglądu, w stosunku do innych pięter. Ściany nie dość, że były wyłożone czarnymi kafelkami, to jeszcze nie było tam żadnych okien, a jedyne drzwi, prowadzące w głąb Departamentu, znajdowały się na końcu korytarza. Światło zapewniały natomiast jedynie pochodnie, które świeciły niebieskobiałym światłem. Małe schody w lewo prowadziły na najniższy, poziom dziesiąty.

Przedsionek[]

Za przejściem przez drzwi znajdował się wielki, kolisty przedsionek, w którym wszystko było czarne - ściany, podłoga, sufit, szereg (około tuzin) drzwi bez klamek i bez tabliczek, pomiędzy którymi płonęły w uchwytach świece. Ich bladoniebieskie, drżące światło odbijało się w lśniącej marmurowej posadzce, co sprawiało wrażenie, jakby znajdowała się tam ciemna woda. Kiedy zamykało się którekolwiek z drzwi, rozlegał się głośny łoskot, a komnata zaczynała obracać się wokół własnej osi. Prawdopodobnie miało to udaremnić odnalezienie drogi powrotnej. Hermiona znalazła jednak na to sposób naznaczając drzwi ognistymi znakami X.

Sala Przepowiedni[]

Harry w Sali Przepowiedni

Znajdują się w niej wszystkie wypowiedziane przepowiednie. Tylko ten, którego przepowiednia dotyczy, może jej dotknąć, o czym informuje Czarnego Pana Augustus Rookwood. Harry Potter i członkowie Gwardii Dumbledore'a weszli do tej sali 17 czerwca 1996 roku, by odszukać Syriusza Blacka, którego chłopak chciał uratować. Była to zasadzka przygotowana przez Voldemorta, w celu zdobycia przepowiedni dotyczącej przeznaczenia jego i chłopca.

Sala Czasu[]

Na ścianach migoczą roztańczone światełka - ich źródłem jest wielki kryształowy klosz stojący w końcu sali. Wszędzie jest mnóstwo zegarów: dużych i małych, szafkowych i przenośnych, zajmujących każdą wolną przestrzeń między półkami na książki lub stojących na stolikach. Ich nieustanne tykanie wypełnia całe pomieszczenie.

Sala Śmierci[]

Sala Śmierci - pomieszczenie, w którym zginął Syriusz Black. Sala prostokątna na środku której znajdowało się duże zagłębienie z podium i kamiennym łukiem, na którym powiewała postrzępiona kurtyna zza której dochodziły stłumione szepty, które słyszeli Luna Lovegood, Harry Potter i Neville Longbottom; prawdopodobnie dlatego, że tylko oni byli świadkami czyjejś śmierci. Wokół podium wznosiły się kamienne ławki na kształt amfiteatru.

Duża, słabo oświetlona, prostokątna sala. Wokół biegnie kilka rzędów kamiennych ławek, opadających w dół jak w amfiteatrze. Na jej środku wznosi się kamienne podium, a na nim stary, popękany, obtłuczony kamienny rów. Pod nim wisi postrzępiona czarna kurtyna, falująca lekko, pomimo braku wiatru, zza której dochodzą ludzkie głosy. Jednak po obejściu jej dookoła okazuje się, że nie ma tam nic (tylko rów). W tej sali odbyła się bitwa między śmierciożercami, a Zakonem Feniksa. Tam także umarł Syriusz, ojciec chrzestny Harry`ego, wpadając za tajemniczą zasłonę, po tym jak ugodziło w niego zaklęcie rzucone przez Bellatriks Lestrange. Sala Śmierci jest prawdopodobnie pomieszczeniem, gdzie dokonywano wyroków na czarodziejach skazanych na śmierć.

Mózgi pływające w akwarium

Sala Miłości[]

Jej drzwi są zawsze zamknięte. Jak mówił Dumbledore: „Kryje w sobie siłę, która jest zarazem wspanialsza i straszniejsza od śmierci, od ludzkiej inteligencji, od sił przyrody. Jest ona również, być może, najbardziej tajemniczym obiektem badań w całym departamencie.” Harry próbował otworzyć salę nożem od Syriusza (otwierający każde drzwi) jednak ostrze uległo stopieniu.

Sale rozpraw[]

Wiadomo o kilku salach rozpraw. Z głównego korytarza skręca się w lewo, do wejścia, za którym widać biegnące w dół schody. Harry kilkukrotnie znalazł się w Sali Rozpraw nr 10. Ściany są z pociemniałych kamiennych bloków, oświetlonych mdłym blaskiem pochodni. Po obu stronach wznoszą się rzędy pustych ław. Na środku sali stoi krzesło, z którego poręczy zwisają łańcuchy - ożywiające i oplatające każdego, kto na nim siada. Znajduje się tu również wiele mniejszych pomieszczeń pełniących funkcje magazynów.

Zgodnie z prawdą, nie powinno się ich przydzielać do Departamentu Tajemnic, ponieważ są traktowane jako osobne piętro. W filmie Harry mija korytarz prowadzący do Departamentu (widzi na jego końcu drzwi), gdy udaje się na przesłuchanie do jednej z sal rozpraw (przesłuchanie w sprawie nieuprawnionego użycia czarów).

Sala Planet[]

Jest to ciemny pokój, w którym jest pełno unoszących się w powietrzu planet. Widać tu też gwiazdy i niebo nocą.

Znani pracownicy[]

Występowanie[]

Advertisement