FANDOM

Dla większego dobra (ang. For the Greater Good, niem. Für das Größere Wohl) — hasło, którego Gellert Grindelwald używał do usprawiedliwiania swoich okrutnych czynów podczas Globalnej Wojny Czarodziejów. Ów slogan został również umieszczony przy wejściu do Nurmengardu, więzienia utworzonego przez samego Grindelwalda.

Historia hasła Edytuj

Kiedy Grindelwald odwiedził Dolinę Godryka w latach dziewięćdziesiątych dziewiętnastego wieku, spotkał tam Albusa Dumbledore'a, z którym nawiązał szybko przyjaźń. Młody Gellert przedstawił Albusowi swoje plany odnośnie obalenia Międzynarodowego Kodeksu Tajności i przejęcia pełni władzy na świecie przez czarodziejów. Grindelwald przedstawił to w taki sposób, że odbędzie się to dla dobra mugoli, z czym na początku Dumbledore się zgodził.

Wiele jednak zmienił pojedynek między Albusem, Aberforthem i Gellertem, w którym zginęła Ariana Dumbledore, gdyż w wyniku śmierci swojej siostry Albus zerwał kontakty z Grindelwaldem. Od tamtej pory Gellert był zmuszony działać sam i rozpoczął rewolucję mającą na celu ujawnienie świata czarodziejów.

Po Pierwszej Wojnie Światowej, brutalnym mugolskim konflikcie, w którym walczyło także kilku czarodziejów, Grindelwald nabrał jeszcze większej motywacji do rozpowszechniania swoich idei. Młody czarnoksiężnik przekonywał, że można było temu zapobiec, gdyby to czarodzieje a nie mugole rządzili na świecie. Z tymi słowami zgadzało się wielu czarodziejów, co w efekcie doprowadziło do zwiększenia się grona zwolenników Grindelwalda.

Ciekawostki Edytuj

  • Ironiczne jest to, że Elfias Doge po śmierci Dumbledore'a napisał w Proroku Codziennym, że Albus umarł tak jak żył: pracując zawsze dla większego dobra.
  • Hasło może być nawiązaniem do Arbeit macht frei (pol. praca czyni wolnym), niemieckiego hasła, które widniało nad bramami niemieckich obozów koncentracyjnych.

Występowanie Edytuj