FANDOM

Dormitorium chłopców w wieży Gryffindoru (ang. Gryffindor Boys' Dormitory) — miejsce w Wieży Gryffindoru, gdzie sypiali uczniowie należący do tego domu. Do dormitorium wchodziło się kolistymi schodami, które znajdowały się w pokoju wspólnym Gryffindoru. Chłopcy mieli − podobnie jak dziewczęta − korytarz z siedmioma drzwiami; za każdymi kryły się dormitoria uczniów poszczególnych roczników. Dziewczyny mogły odwiedzać chłopców, ale oni nie mogli wejść do dziewczęcych dormitoriów, ponieważ gdy usiłowali tego dokonać, schody zmieniały się w zjeżdżalnię.

Wygląd Edytuj

Każde dormitorium wyglądało tak samo. Pośrodku znajdował się piec, a wokoło niego tyle łóżek, ile lokatorów miał dany pokój (w przypadku dormitorium Harry'ego - pięć). Każde łoże posiadało aksamitny, ciemnoczerwony baldachim. Obok miejsca do spania znajdowała się szafa, gdzie każdy uczeń mógł się rozpakować − pod łóżkiem zazwyczaj Gryfoni trzymali kufry. Zawsze gdy przybywali do Hogwartu, ich bagaże czekały przy łóżkach, przyniesione przez skrzaty domowe. Pokój był kolisty, wyposażony w wysokie okna, a na parapecie zawsze stał dzbanek z wodą, gdyby któremuś z uczniów zachciało się w nocy pić.

Historia Edytuj

1895 Edytuj

Kiedy Albus Dumbledore był na czwartym roku, podpalił przypadkowo baldachim w dormitorium, chociaż nie żałował tego, bo jak sam stwierdził, nigdy nie lubił tych zasłon[1]

1991 Edytuj

Harry-potter-bloghogwarts-pottermore-piedra-filosofal-87

Począwszy od 1991 roku Harry Potter, Ron Weasley, Seamus Finnigan, Dean Thomas i Neville Longbottom dzielili to dormitorium do końca swojej nauki w Hogwarcie. Do dormitorium odprowadził ich w pierwszy dzień Percy Weasley. Chłopcy byli zbyt zmęczeni, aby cokolwiek mówić, więc tylko włożyli piżamy i położyli się do łóżek.

1992 Edytuj

W 1992 roku Harry i Ron byli witani oklaskami, kiedy wchodzili do swojego dormitorium, a to dzięki efektownemu przybyciu do szkoły latającym Fordem Anglią. Jeszcze w tym samym roku Ginny Weasley wkradła się do pokoju i zdemolowała całą zawartość kufra Harry'ego, kiedy przyszła odebrać chłopakowi Dziennik Toma Riddle'a.

1993 Edytuj

Na początku trzeciego roku Dean, Seamus, Harry, Ron i Neville grali w dormitorium w grę, podczas której zjadali cukierki, po których wydali odgłosy różnych zwierząt i przedmiotów.

Nieco później, Syriusz Black szukając Petera Pettigrewa ukrytego pod zwierzęcą postacią szczura Parszywka, włamał się do dormitorium i przestraszył Rona Weasleya, który obudził się i zaczął krzyczeć, a Black szybko uciekł.

1994 Edytuj

Po przybyciu delegacji z Instytutu Magii Durmstrang Ron chciał oddać Wiktorowi Krumowi swoje łóżko w dormitorium, a samemu spać obok.

Ron nie wierzył Harry'emu, że jego start w Turnieju Trójmagicznym nie jest jego winą, po za tym był zazdrosny, dlatego obraził się na przyjaciela. Przez okres tej kłótni pokój musiał być miejscem o napiętej atmosferze.

1995 Edytuj

W 1995 roku Harry i Seamus pokłócili się w dormitorium o powrót Voldemorta. Finnigan nie wierzył w to, co mówił Harry i Albus Dumbledore.

Nieco później Harry Potter we śnie zobaczył atak Nagini na Artura Weasleya. Ron i Harry szybko wybiegli z dormitorium.

Colin Creevey przed okno swojego dormitorium zobaczył, że Minerwa McGonagall wróciła ze Szpitala Świętego Munga.

1996 Edytuj

Był to ostatni rok, kiedy Ron, Harry, Seamus, Dean i Neville byli w dormitorium razem. Harry i Ron w następnym roku wyruszyli na poszukiwanie horkruksów, a Dean musiał się ewakuować. Seamus i Neville natomiast dużą część z nocy na swoim siódmym roku spędzali w Pokoju Życzeń, gdzie chowali się przed reżimem Voldemorta.

Znani Lokatorzy (1971-1978) Edytuj

Znani Lokatorzy (1991-1997) Edytuj

Za kulisami Edytuj

  • Wstęp chłopaków do dormitorium dziewczyn jest niemożliwy, jednak Hermiona czasami odwiedzała Harry'ego i Rona w ich pokoju. Wychodzi więc na to, że w drugą stronę zasada ta nie obowiązywała.
  • Dormitorium było w pełni grywalne w grze Harry Potter i Zakon Feniksa. Harry mógł chodzić tam, aby założyć pelerynę-niewidkę, którą miał w kufrze.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Siódme piętro Hogwartu

Klasy Klasa 7BKlasa 7CKlasa wróżbiarstwa
Korytarze Korytarz Grubej DamyKorytarz na siódmym piętrzeKorytarz RunicznyKorytarz wróżbiarstwaPungent Passage
Schody Grumpy StaircaseSchody między korytarzami szóstego i siódmego piętraSchody do dormitorium Gryfonek
Inne pomieszczenia Dormitorium chłopców w wieży GryffindoruDormitorium dziewcząt w wieży GryffindoruGabinet Filiusa FlitwickaGabinet Sybilli TrelawneyHol UrokówNajwyższa cela Mrocznej WieżyPoddaszePokój ŻyczeńPorticus OlidusDroga ucieczki przed szlabanemPokój Rycerzy
Portrety, rzeźby i inne dzieła sztuki Barnabasz BzikBridget WenlockSir CadoganCzarodziej w jasnoniebieskiej szacieEdward RabnottElizabeth BurkeGruba DamaGeorge von RheticusGodryk GryffindorLachlan ChudyUzdrowicieleOraclitus SpheerValeria MyriaddTemeritus ShanksObraz małp w klatkachObraz hipopotamaObraz tygrysaObraz żyrafyObraz słoniaObraz drzewa migdałowegoPortret podróżujących czarodziejówPortret matki i dzieckaPatrzący PortretPortret trzech młodych kobietPortret kochanków na cmentarzuPortret zawodzących kobietPortret czarownicy lecącej na KsiężycPortret czarodzieja w czarnych szatachPortret czarodzieja z miotłąPortret czarodzieja na latającym dywanieObraz wilczuraNiezidentyfikowany szukający Gryffindoru
Inne lokalizacje Północne skrzydło