FANDOM

Przykro mi, że musiałeś go zobaczyć akurat w Dniu Spalenia. Przez większość swojego życia jest naprawdę pięknym ptakiem (...)
— Albus Dumbledore w grudniu 1992

Dzień Spalenia — nazwa dnia, w którym feniks staje w płomieniach i odradza się na nowo ze swoich popiołów.

Charakterystyka Edytuj

Feniksy dokonują samospalenia na starość. Przed spaleniem ptak prezentuje się żałośnie i wygląda na bardzo chorego, z ogona wylatują mu pióra, a spojrzenie – zazwyczaj bystre – jest mętne. Po wszystkich tych oznakach można się spodziewać, że wkrótce dojdzie do Dnia Spalenia.

W serii Edytuj

Harry Potter i Albus Dumbledore obserwowali Dzień Spalenia Fawkesa niedługo przed Bożym Narodzeniem, w dniu spetryfikowania Justina Finch−Fletchleya i Prawie Bezgłowego Nicka. Harry początkowo przeraził się samozapłonu ptaka, ale Dumbledore wyjaśnił mu, że to proces naturalny.

Podczas pojedynku między Albusem Dumbledore'em a Lordem Voldemortem w czasie bitwy o Departament Tajemnic Fawkes połknął zaklęcie Avada Kedavra, które rzucił Voldemort i spłonął, a zaraz potem się odrodził. Nie była to śmierć naturalna, więc wygląda na to, że Dzień Spalenia może występować także w takich wypadkach.

Występowanie Edytuj