FANDOM

Wiki Ta strona mówi o miejscu, które wystąpiło tylko w filmach, grach oraz parku tematycznym, więc nie należy do oficjalnego kanonu o Harrym Potterze. Wiki

Dziedziniec transmutacji, także środkowy dziedziniec (ang. Middle Courtyard) — dziedziniec na terenie Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Jest on porośnięty trawą, od wieków rośnie na nim potężne drzewo. Na środku dziedzińca znajduje się ogromna żelazna sfera armilarna. Dziedziniec jest jednym z ulubionych miejsc spędzania wolnego czasu przez uczniów Hogwartu.

Można było z niego dostać się na korytarz na pierwszym piętrze oraz mroczną wieżę. W pobliżu znajdowała się też klasa 1B.

Rola w filmie Edytuj

Dziedziniec transmutacji często pojawiał się w ekranizacjach - w pierwszym filmie miała miejsce tam krótka rozmowa Harry'ego, Rona i Hermiony z Rubeusem Hagridem. Pewnego zimowego poranka, Harry wypuścił tam również Hedwigę, żeby sobie polatała.

W drugim filmie - Harry Potter i Komnata Tajemnic na dziedzińcu spotykają się reprezentacja Gryffindoru w quidditchu oraz reprezentacja Slytherinu. Dochodzi między nimi do kłótni, w wyniku której Draco Malfoy nazwał Hermionę szlamą. Ron stanął w jej obronie, ale z powodu wadliwej różdżki ugodził zaklęciem sam siebie i zaczął wymiotować ślimakami. Na dziedzińcu transmutacji Harry, Ron i Hermiona dowiadują się później od Neville'a Longbottoma, że ktoś się włamał do Dormitorium chłopców w wieży Gryffindoru i jak się okazało, ukradł Dziennik Toma Riddle'a. Również tutaj w filmie zostało umieszczone wejście do Gabinetu Dyrektora Hogwartu.

Draco transfigured by Moody into a ferret

W czwartym filmie - Harry Potter i Czara Ognia na dziedzińcu pojawia się drzewo i sfera armilarna na środku. Na dziedzińcu ma miejsce kłótnia między Draco Malfoyem a Harrym Potterem. Pierwszy z nich chciał ugodzić drugiego zaklęciem z zaskoczenia, ale w porę zareagował Bartemiusz Crouch Junior pod postacią Alastora Moody'ego i zamienił Malfoya w tchórzofretkę. Następnie ku uciesze zgromadzonych uczniów zaczął bawić się zwierzątkiem w powietrzu. Proceder przerwała dopiero prof. Minerwa McGonagall, która przerażona zapytała czy owa fretka to uczeń i natychmiast kazała ową karę zakończyć. Wspomniała również, że takich rzeczy zabrania regulamin. Na dziedzińcu miała miejsce również rozmowa między Harrym a Cedrikiem Diggorym. Gryfon wyjaśnia w niej swojemu konkurentowi na czym będzie polegać pierwsze zadanie Turnieju Trójmagicznego.

W Harry Potter i Książę Półkrwi dziedziniec został połączony z podnóżem Wieży Astronomicznej i jest miejscem, gdzie spadło martwe ciało Albusa Dumbledore'a. Wokół niego zgromadzili się inni czarodzieje i podnieśli zaświecone różdżki w geście żałoby i pamięci.

W ostatnim filmie z serii na dziedzińcu zgromadzonych jest wiele przygotowanych do walki czarodziejów.

Rola w grach Edytuj

Natomiast w piątej odsłonie gry - Harry Potter i Zakon Feniksa na dziedzińcu znajduje się Nieszczęśliwy Gargulec, jeden z pięciu mówiących gargulców postawionych w Hogwarcie. Harry Potter musiał szukać tych pomników dla Deana Thomasa, aby ten mógł przyjść na zajęcie GD. Ponadto po rzuceniu zaklęcia na sferę armilarną podświetlają się runy symbolizujące cztery domy Hogwartu - gracz musi ustawić na nie ławki, dzięki czemu zbierze Punkty Odkrycia za znalezienie jednego z trzech zestawów Insygniów Hogwartu (kolejne dwa znajdują się na wybrukowanym dziedzińcu oraz dziedzińcu wiaduktu).

Za kulisami Edytuj

  • Dziedziniec nie występował w książkach, więc jest on niekanoniczny. Można było się na niego natknąć tylko w filmach i grach.
  • W pierwszych dwóch filmach, sceny na dziedzińcu kręcono w dziedzińcu Katedry Durham. Jednakże, w czwartym filmie zmieniono lokalizację na New College w Oksfordzie, w którego rogu rośnie duże drzewo. W grze Harry Potter i więzień Azkabanu, dziedziniec przypomina ten z pierwszego filmu, ale z dużym stawem zamiast fontanny. Dziedziniec Oksfordzki pokazany został natomiast w grze Harry Potter i Zakon Feniksa, ale z mniejszym drzewem i nieco innymi krużgankami. Dziedziniec pokazany w szóstym filmie (i grze) został zbudowany w studio w Leavesden, najprawdopodobniej, aby pomieścić dodaną Wieżę Astronomiczną. Plan został odnowiony na nowo rozbudowany dziedziniec wiaduktu do filmów Insygnia Śmierci.
  • Dziedziniec z dwóch pierwszych filmów jest, co ciekawe, podobny do dziedzińca z szóstego filmu i gry. Poza dodaną wieżą Astronomiczną.
  • Kształt fontanny znajdującej się pośrodku dziedzińca zmienił się w połowie pierwszego filmu (kiedy Harry wypuścił Hedwigę zimą), ale jej początkowy wygląd został przywrócony po tej scenie.
Transfiguration Courtyard

Widok z góry na dziedziniec w 1993 r.

Występowanie Edytuj

Parter Hogwartu

Klasy Klasa 11Klasa 1BTymczasowa klasa obrony przed czarną magią
Korytarze Korytarz parteruKorytarz Oksfordzki
Inne pomieszczenia Biuro woźnegoHol Mostu WiszącegoKomnata bocznaKomnata fasolekKomnata recepcjiŁazienka chłopców na parterzeMagazyn ZielarstwaMarmurowe SchodyPokój nauczycielskiPokój z portretamiSala wejściowaWielka SalaBalkon wokół Wielkiej SaliPokój za stołem nauczycielskim
Dziedzińce Dziedziniec północnyDziedziniec transmutacjiDziedziniec wiaduktuDziedziniec Wieży Astronomicznejdziedziniec Wieży CentralnejDziedziniec Wieży PółnocnejDziedziniec Wieży ZachodniejWybrukowany dziedziniec
Portrety, rzeźby i inne dzieła sztuki Architekt HogwartuBrian GagwildeDziewczyna z kwiatamiGargulce pilnujące drzwi do pokoju nauczycielskiegoGeorge von RheticusGiffard AbbottGlanmore PeakesGodryk GryffindorGoogle StumpGreta CatchloveHenry BumblepuftJocunda SykesKirkeMerwyn ZłośliwyMirabella PlunkettNieszczęśliwy GargulecNorvel TwonkPierwszy dyrektor HogwartuMówiący gargulec z cokołuSamotny GargulecSarkastyczny GargulecSwoopstikesTemeritus ShanksTimothy NieśmiałyViolet
Inne lokalizacje Most WiszącyWejście na wiaduktWiaduktWieże dziedzińca wiaduktu