FANDOM

Kocham E.Nesbit. Myślę, że jest wielka, i identyfikuję się z jej sposobem pisania
— J.K. Rowling[źródło]

Edith Nesbit (ur. 15 sierpnia 1858 roku – zm. 4 maja 1924 roku) — mugolska, brytyjska pisarka i poetka, znana przede wszystkim jako autorka powieści dla dzieci.

Krótka biografia artystyczna Edytuj

Jej najbardziej znane powieści to fantastyczna trylogia Five Children and It (Pięcioro dzieci i „coś”), The Phoenix and the Carpet (Feniks i dywan) i The Story of the Amulet (Historia amuletu) oraz realistyczno-sentymentalne The Railway Children (Przygoda przyjeżdża pociągiem). Nesbit wywarła duży wpływ na angielską literaturę dziecięcą. Uważana jest, obok Jamesa Barriego, Frances Hodgson Burnett, Kennetha Grahame’a i Beatrix Potter za jedną z przedstawicielek brytyjskiego „złotego wieku powieści dla dzieci” i twórczynię realistycznej powieści przygodowej dla dzieci. Jej utwory cechuje pomieszanie realiów ówczesnej Wielkiej Brytanii i fantastyki, stąd też uznawana jest za prekursorkę nowoczesnej literatury fantastycznej[1].

Za kulisami Edytuj

  • J.K. Rowling wielokrotnie podkreślała, że uwielbia książki Edith Nesbit[2], wymieniała je również wśród tych, który miały wpływ na powstanie powieści o Harrym Potterze. Stwierdziła nawet, że identyfikuje się z E.Nesbit bardziej, niż jakikolwiek inny pisarz[3].
  • Na oficjalnej stronie J.K. Rowling znajdują się informacje na temat dwóch książek Edith Nesbit, które nie są wymieniane w żadnym źródle dotyczącym dokonań autorki: Bajki Edith Nesbit oraz Ogony.

Występowanie Edytuj

Przypisy